Hallåj,

Jag har nyligen gått en byggnadsvårdskurs och fick där b.l.a blanda egen slamfärg (Falu Rödfärg) och det var förvånansvärt lätt och har därför tänkt göra detta, men har väldigt svårt att hitta pigment att köpa. I kursen så blandade vi 50L färg. Det gick åt 8kg färgpigment och den enda webshopen jag hittar som sålde färgpigment för detta så var pigmenten så dyra att det var billigare att köpa färdig färg istället, vilket ju förstör hela tanken bakom att koka den själv.

Är det någon som vet var man kan köpa färgpigment (helst falu röd men gärna även för att blanda linoljefärg) som inte är orealistiskt dyra?

• Man i blåkläder omrör röd vätska i Tunna framför historisk byggnad, utomhusarbete, traditionellt hantverk, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För några år sedan var jag inne på samma linje och blev då upplyst om att privatpersoner inte kan köpa pigmentet pga miljölagar. Det klassas som en farlig restprodukt. Typ så. Tråkigt men sant.

• Gilla
Mumrik93
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
För några år sedan var jag inne på samma linje och blev då upplyst om att privatpersoner inte kan köpa pigmentet pga miljölagar. Det klassas som en farlig restprodukt. Typ så. Tråkigt men sant.
Vet du vart man kan köpa som företag då? Har en firma :)

Hep Hep skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
Om det är dyrt får du avgöra, då jag inte har koll på det.

Vad sades på kursen om att köpa pigment? Om det inte nämndes är det kanske dags för bakläxa till läraren.
Ovolin verkade ju faktiskt ha riktigt bra priser! Försöker fortfarande få tag i kontaktuppgifterna till kursledaren. Mannen på bilden heter Ralph Edenheim och var kursledare över just färgkursen, han är även expert på färghistoria och har varit Kulturchef på Skansen under tidiga 90-talet. En rolig snubbe, notera att han bär fluga, det gjorde han dygnet runt.

Borde inte vara omöjligt att få tag på Ralph. Kanske via förlaget han gett ut böcker på, eller med ett gammaldags brev eftersom han inte har något offentligt telefonnummer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.