Ja, jag undrar alltså vilken kofot man ska köpa?
Har för mig att jag läst något om en röd som ska vara kanonbra.
Minns dock inte namnet....

Tips emottages tacksamt!

Jag kommer inte köpa någon billig från byggmax eller liknande.

Hultafors tror jag min röda heter, men om den är bättre än mina blå från biltema kan jag inte påstå, enda skillnaden jag märkt är färgen och priset..
Fördelen med Hultaforsaren är väl att jag inte slarvar bort den, med tanke på priset..

Jag använder Tove (gränsfors) blåa och hultafors röda. Båda är utmärkta - möjligtvis har hultaforsen en så bred "klöv" att den kan vara svår att komma till med där det är trångt - i övrigt är båda likvärdiga.

Jag tycker att det är mycket stor skillnad på dessa och billiga kofötter. De billiga har enligt min erfarenhet en annan typ av smala klövar nu var det i och för sig ett antal år sedan som jag kollade in billiga kofötter, kanske har de kopierat hultafors/tove numera) som gör märken i allting och lätt sjunker ner i mjuka underlag, klövarna på de billiga är dessutom slöa och svåra att "hugga fast" i saker. Dessutom är de billiga kofötterna gjorda i ett mjukare material, och en del modeller böjer sig - inte så lyckat.

Skulle jag köpa en ny idag så ligger Tove 20" eller 25" på första plats.
Mitt gamla Hultafors är oförstörbart :D
Slipade nyligen till klövarna, lågvarv på vinkelslipen, putsskiva och många vattenbad, men nu är den blank och lagom vass igen.

Som komplement, en Hultafors Bräckjärn 108. Perfekt till lister och skivor etc inomhus.
Samt att den får plats i verktygslådan och därmed finns med ofta.

Hultafors, Bräckjärn 108.
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23786

Gränsfors Tove
http://www.stalpen.com/kofot.html

//Erik

Hultafors eller Gränsfors. Vilket som. Det finns en på Jula som heter Gorilla-nånting. Jag har den största, och den är helt värdelös. Den fungerar bäst som minispett vid trädgårdsarbete.

Jag kollade på nån billigare variant på Bauhaus men den kändes konstig i balansen och tung på nåt sätt. Köpte Hultafors röd på Beijers istället, den e kanon!

Ok, då var det Hultafors jag antagligen hade fått för mig att jag vill ha.
Har hört rykten om att den inte längre tillverkas i Sverige, stämmer det?
I så fall kanske det är bättre att köpa en Tove?
Hur mycket kostar de?
Har för mig att jag såg en röd Hultafors på Claes Ohlsson för under en femhundring... Bra pris?

Tack för alla svar hittills!

Har en Hultafors som jag är nöjd med, har stått och vägt Gränsfors i händerna och den känns också bra. Blir nog en sån, stor, när jag ska riva balkongen i vår, det gäller ju att ta tillvara tillfällena att köpa verktyg.
Man kan lätt tro att en simpel pryl som ett koben inte är så komplicerat men bättre material i en dyrare kofot gör att den blir så där tunn i ändarna och skön att jobba med.

V8dc skrev:
Har hört rykten om att den inte längre tillverkas i Sverige, stämmer det?
I så fall kanske det är bättre att köpa en Tove?
Hur skulle tillverkningsorten kunna påverka kvailiten??
Hade det varit Ramlösa så hade jag förstått logiken, men ett koben tror jag inte har specifika krav på luft och kylvatten vid tillverkningsprocessen.
Tror inte heller den lider av någon språkförbistring heller....:p

Nimajneb skrev:
Hur skulle tillverkningsorten kunna påverka kvailiten??
Med dagens kvalitetskontroller, säkert inte mer än färgen. Men jag gillar att gynna lokala (i detta fall Sverige :) tillverkare och det hantverk som tillverkningen ger.

//Erik

• Gilla
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
Två Hultafors röda för "finjobben", två billiga av mer bräckjärnstypen för fuljobben och en liten smidig tunn för de allra mekigaste/trångaste jobben. Det har räckt långt hittills. Ju bättre material i kofoten, desto tunnare och smidigare kan den göras. Det är åtminstone min uppfattning.

Hultafors röda.
En mindre modell för det mesta och ett stort åbäke som jag fick tag på begagnat till demoleringsjobb.

Grymt nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.