Byggahus.se

Kösfläktgenom träfasad

3k läst  18 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Renoverar och byter utrymme för köket, kul att få klura ut saker efterhand. Spisen hamnar vid yttervägg, finns ingen skorsten i bruk i detta utrymme. Jag måste få ut utsuget genom träfasaden och funderar på hur jag skall göra. Försäkringsbolaget hänvisar till brandkåren som hänvisar till sotaren som först började svamla om bygglov, matos och grannar (2km till närmsta granne i den riktningen).

Sotaren tyckte att det skulle till 30mm stenullsmatta runt röret genom fasaden och en tändskyddad skiva 50cm runt om utblåset på ytterfasaden och sedan behövdes ingen besiktning. På andra ställen på nätet står det tändskyddat på 30mm distanser från vägg, röret ut minst 10cm och ännu större tändskyddad skiva på utsidan. Skivan blir väl skitful, men det får jag väl stå ut med.

Någon som vet hur det borde göras, helst så att inte det behöver sticka ut ett rostigt spirorör och absolut så att det inte kan läcka in vatten i/bakom fasaden och framförallt inte suga in vatten i stenullsmattan som kanske t.o.m. måste ut genom ytterfasaden för att göra nytta?

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Men varför måste du ut med röret genom fasaden?
    Har du inget tak som du kan sätta genomföringen i?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Jo som alla andra hus har vårt också ett tak.
    Men då måste jag genom ett sovrum eller via ett antal häftiga böjar genom en kattvind. Väggen är enklare och innebär imkanal på enbart en meter.

Undviker helst genomföringar i taket om jag kan och tar hellre ev. läckage i fasaden där jag lätt kan besiktiga från marken.

4. F
    Medlem Nivå 5
    Sitter med samma problem som dig. Fått rekommenderat följande:
    30mm nätmatta m stenull.
    Dubbla backspjäll, brandspjäll eller kallrasspjäll eller vad han sa.
    Huv på fasad som riktar luft och eventuella flammor neråt.

Inte tagit tag i det riktigt än, men kommer nog att köra på rekommendationen jag fått. Plåt eller liknande på fasaden var inget krav, men inte olämpligt som han sa.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Märkligt att man kan få så olika svar utöver själva stenullsmattan. Brandspjäll kanske kan vara en lösning, men jag vet inte om man enligt mi sotare ändå kommer undan skivan på väggen. Någonstans läste jag att röret skulle ut 30cm från väggen.

Första problemet är nu att få upp ett hål i väggen på 19cm i diameter (125mm + 30 mm isolering runtom) Åker väl med borrmaskinen runt om man lyckas hitta en hålsåg stor nog. Väggeländet är 35cm men innehåller bara 10cm isolering, resten är plank från förra sekelskiftet och tre lager gips som bullerisolering mot flyget. Hoppas på tigersågen.

6. F
    Medlem Nivå 5
    Jag körde genom gamla tjocka plankväggar med kärnborr men med tänder för trä istället för segment. Funkar kanon, men kanske svårt att få tag på.
    30 cm från vägg har jag aldrig hört, det låter konstig. Däremot måste man väl ha 30mm ull även ut från väggen.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Kravet är ju dels plåtskivan, och att röret skall ut den bit från väggen, vet inte hur långt. men du måste också titta på vad som finns ovanför utloppet. Du måste ut med röret så att ev flammor från röränden inte kan tända på takfoten, eller något annat som sticker ut från huset. Behöver vara fritt 1 eller 1,5 m ovanför röret.

Brandspjäll verkar det finnas delade meningar om. Men det finns olika klass av brandspjäll också. Jag tror att ett problem med brandspjäll är att de löser ut av hög värme, många innehåller ett medel som expanderar och tryckr ihop röret. Då kan det brinna med stora flammor ut ur röret i kanske 10s eller mer innan spjället stryper. Den tiden kan räcka för att flammorna skall antända ex. takfoten.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Såhär svarar räddningstjänsten i min hemkommun:

[I]Först bör du, om du inte redan gjort det, kontakta kommunen och höra om detta klassas som ett anmälningspliktigt ärende.

Grundkravet på en imkanal från ett bostadskök är att den uppfyller en brandteknisk klass på EI15. Du kan läsa om imkanaler på www.imkanal.se. Imkanaler från bostadskök klassas där som 3 (lägsta klassen).

En godtagbar lösning om du vill avsluta imkanalen i fasad är att imkanalen utförs EI15, väggen runt avluftsdonet förses med tändskyddande beklädnad till ett avstånd av 1 meter ovanför donet och 25 cm på sidorna samt undertill. Om avståndet till takfoten understiger 1 m kläs även takfoten med tändskyddande beklädnad.

Du bör beakta risken för kondensation och luktspridning.[/I]

Inomhus i samma brandcell/kök kan jag hänga spiroröret (som skall vara synligt som jag tänkt) 30mm från brännbara ytor. Jag får väl också ta reda på vad "brandteknisk klass på EI15" betyder men jag misstänker att det är 30mm armerad stenullsmatta? Sedan verkar det också som om röret måste nitas eller skruvas ihop och att det inte räcker med gummit i skarvmuffarna för ihopsättning(?)

9. mattetvilling
    Renoverare · Nivå 18
    • Laddar…
  10. G
    Medlem Nivå 6
    Vi gick genom ytterväggen när vi gjorde om köket. Konsulterade sotaren som sa att spirorör med isolering (minns inte tjocklek) genom väggen var ok. Det slutar några cm utanför väggen och enda kravet var att det sitter en plåt på utsidan och som täcker fasaden 30 cm ned och åt sidorna och 50 cm uppåt. När jag googlade innan arbetet verka det finnas många åsikter så vi gick helt på sotarens uttalande eftersom han sedan skulle godkänna det.

11. S
    Byggveteran Nivå 8
  12. P
    Medlem Nivå 17
    Verkar vara väldigt olika krav mellan kommunerna. Min sotare hade inte så stora krav. Brandbackspjäll. 30 mm brandmatta runt spiroröret, det räckte dock om den gick fram till insidan av ytterpanelen. På utsidan en nedåtriktad plåtventil. Inga krav på bygganmälan etc trots att vi även flyttade på köket till annan del av huset. Sotaren nöjde sig med att jag dokumenterade med bilder.
    Finns en del nackdelar med att ha ventilen i väggen. Dels kommer det in mycket ljud via fläkten och när det blåser hårt slår det i backspjället.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Redigerat 30 mar 2016 10:15
  13. S
    Byggveteran Nivå 8
    PeterK, det där ser inte alls godkänt ut men det kanske beror på brandbackspjället? I övrigt gällerju samma brandkrav från myndigheter i hela landet.

14. P
    Medlem Nivå 17
    Jag frågade först kommunen som hänvisade till sotaren som gav mig dessa instruktioner. Med brandbackspjället har jag svårt att tro att branden skulle sprida sig ut via ventilen, om det nu funkar med spjället. Skulle ju inte se klokt ut med en jätteplåt på väggen.

15. S
    Byggveteran Nivå 8
    Ja, det ser ju inte klokt ut med en stor brandpost på väggen eller en stor skorsten heller.��