3 860 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Kört att få ersättning vid mögel?
Scenariot är att ett företag anlitades för att bygga ett nyckelfärdigt hus som stod klart för drygt två år sedan. Företaget tecknade en försäkring mot olika fel på huset som är giltig under tio år.
I höstas var det en planerad besiktning som anmärkte på lite smågrejer. Besiktningsmannen stack upp huvudet på den kalla oinredda vinden som används som förvaring. Ingen anmärkning där. Han gick inte upp och tittade eller mätte något mig veterligen.
Företaget som byggde huset gick sen i konkurs.
Nu visar det sig att taket är felkonstruerat och det är fukt och svartmögel i hela vinden.
Företaget som byggde finns inte mer. Försäkringsbolaget som företaget tecknade försäkring hos har dåliga nyheter: någon försäkring tecknades aldrig. Företaget har alltså ljugit. Den här försäkringen finns inskriven i avtal mellan husköpare och företag. Men någon kontroll hos försäkringsbolaget att den verkligen var tecknad gjordes aldrig.
Hemförsäkringen säger att de inte täcker byggfel.
Jag antar att det är helt kört att få någon ersättning?
I höstas var det en planerad besiktning som anmärkte på lite smågrejer. Besiktningsmannen stack upp huvudet på den kalla oinredda vinden som används som förvaring. Ingen anmärkning där. Han gick inte upp och tittade eller mätte något mig veterligen.
Företaget som byggde huset gick sen i konkurs.
Nu visar det sig att taket är felkonstruerat och det är fukt och svartmögel i hela vinden.
Företaget som byggde finns inte mer. Försäkringsbolaget som företaget tecknade försäkring hos har dåliga nyheter: någon försäkring tecknades aldrig. Företaget har alltså ljugit. Den här försäkringen finns inskriven i avtal mellan husköpare och företag. Men någon kontroll hos försäkringsbolaget att den verkligen var tecknad gjordes aldrig.
Hemförsäkringen säger att de inte täcker byggfel.
Jag antar att det är helt kört att få någon ersättning?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det finns risk för att du får bita i det sura äpplet och betala själv.
Eftersom byggaren har gått i KK så finns det ingen motpart längre. Då ingen försäkring tecknades finns inte något att hämta där.
Ta reda på vad som är fel och hur man billigast fixar det.
Eftersom byggaren har gått i KK så finns det ingen motpart längre. Då ingen försäkring tecknades finns inte något att hämta där.
Ta reda på vad som är fel och hur man billigast fixar det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är "standardmetoden" för att fästa kortling i stålskena?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Färdiga skärmväggar till kortsida altan, inga passande mått..
Altan & Uteplats -
Betalat med kort men fått kreditupplysning från Klarna?
Övrigt Off Topic -
Kört fast, golven jättevarma eller iskalla
Värme allmänt -
Hur kort får en vinylplatta 30*60 kapas i kanterna
Golv