Byggahus.se

Köra med eller utan skurkloss här?

1. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    hej, Kan inte bestämma mig för hur jag ska få ihop mina foder och socklar i matsalen.

Hur hade du gjort här?
    1. Satt det dom på bilden och snyggt till glappet med mjukis eller snickerispackel innan målningen.
    2. Satt en skurkloss/foderkloss mellan sockel och foder.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ABF17CDC-C1FA-4016-BCC0-DD3F1A650AF6.jpeg
    F8C24FCB-F789-422F-B050-BB80895443C3.jpeg
    76D04ACA-40E3-4712-AD07-2002DAD6798E.jpeg

Från början hade jag egentligen tänkt göra klossar, men då jag inte kan få tag på något planhyvlat i rätt format så måste jag få dem tillverkade av ett snickeri.
    (Finns en kloss som passar, men kostar 200pix, jag behöver totalt typ 20st, är alldeles för snål för att lägga 4 lax på några ***** klossar)

2. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    Det beror väl en del på stilen i övriga huset.
    Finns där skurklossar i fler rum?

3. kimf

kimf

Medlem
    Well, ska man gå på resten av huset, så är det egentligen tre sovrum, som inte har det. Men dem är heller inte renoverade ännu. Så svaret är väl, nej det gör det inte. Men kommer kanske finnas.

Har inte riktigt bestämt mig ännu, men har i dagsläget bara köpt detta foder till "valven", kör eventuellt ett enklare foder till dörrarna. Men kommer förmodligen få samma övergångsproblem ändå. Så kan bli klossar i alla umgänges ytor om jag bara bestämmer mig för det

4. kimf

kimf

Medlem
    Det är klart, dessa går nog att få ihop hyfsat snyggt med spackel.
    Kan ju avsluta golvlisten med en 45-graders sväng rakt ner i golvet på de vanliga dörrarna där jag eventuellt sätter ett enklare foder.

Kan det blir snyggt, brukar man göra så?

5. C
    Medlem · 71 inlägg
    Man kan ju göra det enkelt för sig och hitta en dimension på metervara som fungerar som skurkloss.

Inte det bästa exemplet här men du förstår kanske hur jag menar:

6. C
    Medlem · 71 inlägg
    Jag skulle säga nej. Och nej. ;)

7. kimf

kimf

Medlem
    Ja, det jag varit inne på från början. Men skulle behöva något som är ca 25-28mm tjockt och 95-100mm brett. Och har inte hittat det på de lokala bygghandlarna. Det närmaste jag kan hitta är typ gles som är 28x95. Dem har rundade kanter, så behöver då planhyvla baksidan på dem, vilket jag har tillgång till att låna. Hade jag hittat något som var ett par millimeter för tjockt, kan jag fasa dem med överhandsfräs en om det behövs.

8. kimf

kimf

Medlem
  9. Bästa svaret

leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    Ovanliga lister du har! Jag har nog aldrig sett liknande. Vill du ha en "vanlig" skurkloss och har tillgång till rikthyvel och är sparsam kan du köpa 45x120 regel som du hyvlar ned till 28 och fasar en sidan så den luta mot dörröppningen

10. kimf

kimf

Medlem
    Japp, så får det bli.
    Får ju lätt till 40 klossar på två 45x120reglar. För några hundringar totalt

11. S
    Medlem · Västra Götaland · 518 inlägg

StevieGee

Medlem
    Moelven har ju planhyvlad furu 27x95.
    Borde passa utmärkt.

http://www.moelven.com/se/Produkter...oduktguide---List/Planhyvlat/Planhyvlat-Furu/

12. kimf

kimf

Medlem
  13. S
    Medlem · Västra Götaland · 518 inlägg

StevieGee

Medlem
    Står Västkusten på dig men den är ju ganska så lång. Men jag är väldigt säker på att XL bygg i Kungsbacka har detta hemma. Ring och kolla om det ligger nära..

14. kimf

kimf

Medlem
  15. leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    Du kanske redan är klar annars brukar man ha klossen lite högre än golvsockeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.