Byggahus.se

Köra Luftvärmepump eller inte?

170 läst  4 svar

1. T
    Medlem · Nivå 7
    Hej!

Byggt nytt hus, 180 kvm 2 våningar. Har en Nibe F730 med golvvärme uppe/nere.

Har sedan satt in en Daikin Caldo R35.

Till min fråga, skall man samköra den med FLV på hösten vintern? Anledningen till att jag köpte LLV var för att kunna kyla, men även att den skall kunna värma huset vi snabba väderomslag.

Om svaret är ja, vad kan man då tänkas vinna i kwh om man samkör denna, när det börjar krypa ner mot minus grader?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Det enkla svaret är alltid. Den kommer ha bättre COP än frånluftsvärmepumpen i alla lägen. Så håll den inställd på heat och önskad temperatur.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 7
    Tack för svar!

Om jag ställer FLV på tex 23 grader, då skall även LLV stå på 23 grader?

Sedan undrar jag av ren nyfikenhet vad energibesparingen kan bli? Låt säga att FLV utan LLV på, drar 20kwh en kall dag.

OM jag då även kör LLV, vad kan jag då komma ner i totalt? Någon som vet på ett hum?

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Jag tror du kan få prova dig fram lite. Om det är tillräckligt varmt kommer båda pumparna att dra ner effekten. Om FLVP drar ner effekten för mycket kan det bli kallare i rum där LLVP inte når. Jag hade börjat med samma temperatur och se hur det lirar.

Hur mycket besparingar det blir är svårt att säga då frånluftsvärmepumpen återvinner på uppvärmd luft. Om den slutar att gå så kommer den blåsa ut rumstempererad luft och då är det ett förlustjobb. Hade det vart en luft-vatten värmepump hade man kunnat räkna på COP rakt av.
    Men LLVP är troligtvis runt 20% effektivare än FLVP och du har 2st väldigt bra maskiner av respektive sort.

5. T
    Medlem · Nivå 7
    Jag förstår, tiden får visa vad resultatet blir, tack för dina svar.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka