Byggahus.se
I vårt område har det sålts 3 villor det senaste året och en ligger ute på Hemnet nu. Den första såldes utanför Hemnet till säljarens släktingar för ca 1,7 miljoner. Den andra (två hus bort) såldes efter galen budgivning för ca 2,5 miljoner (utgångspris ca 1,7 miljoner), den tredje (två hus bort åt andra hållet) såldes för utgångspris (1,7 miljoner) till den enda spekulanten. Den fjärde ligger lite längre bort åt ena hållet och har stått osåld ett par månader och säljaren har nu sänkt priset från ca 1,7 miljoner till drygt 1,4 miljoner. Samtidigt har det sålts tre fritidshus/permanenthus i lite lantligare läge en bit bort där priserna gått från 1,3 till 1,9; 1,45 till 2,2 och 2,1 till 2,9. Dessutom finns det ett till hus ute på Hemnet för ca 1,8 miljoner men ingen verkar buda på det. Det kan inte vara helt lätt att veta hur marknaden ser ut!

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
T Toogoodtobetrue skrev:
I vårt område har det sålts 3 villor det senaste året och en ligger ute på Hemnet nu. Den första såldes utanför Hemnet till säljarens släktingar för ca 1,7 miljoner. Den andra (två hus bort) såldes efter galen budgivning för ca 2,5 miljoner (utgångspris ca 1,7 miljoner), den tredje (två hus bort åt andra hållet) såldes för utgångspris (1,7 miljoner) till den enda spekulanten. Den fjärde ligger lite längre bort åt ena hållet och har stått osåld ett par månader och säljaren har nu sänkt priset från ca 1,7 miljoner till drygt 1,4 miljoner. Samtidigt har det sålts tre fritidshus/permanenthus i lite lantligare läge en bit bort där priserna gått från 1,3 till 1,9; 1,45 till 2,2 och 2,1 till 2,9. Dessutom finns det ett till hus ute på Hemnet för ca 1,8 miljoner men ingen verkar buda på det. Det kan inte vara helt lätt att veta hur marknaden ser ut!
Allt du beskriver är lockpriser!!!!! Mäklare borde skjutas och alla egenföretagare är skattefifflare.... (obs ironi - innan tråden går i spinn)

Vad ska äldre lättkränkta män i hyresrätt nu ondgöra sig över när ingen verkar upprörda över lockpriser?

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
L Ljud&Bild skrev:
10.700.000 fick den förra säljaren för 2 år sedan för den fina villan?

...

Strax under sextonmiljonerkronor.
Stackare, vad mycket skatt du måste betala nu. :cool:

-”Enligt Anders Österling uppgår kostnaderna till över en miljard kronor per år.

– Det är i huvudsak kring tidsvärdet. Att man lägger tid som som man i stället hade kunnat lägga på att stödja kroglivet, näringslivet eller annat som är bra för ekonomin, säger han.”

Så istället för att gå på krogen så går man på visning och iom det förlorar samhället miljarder.... känns kanske inte riktigt som en klar slutsats i CVD-tider :surprised:. Men vad vet jag?

Men efter två visningar där priset gått upp med 20-40% borde man väl fatta att man ska lägga sin energi på de som är 20-40% billigare.....

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
-”Enligt Anders Österling uppgår kostnaderna till över en miljard kronor per år.

– Det är i huvudsak kring tidsvärdet. Att man lägger tid som som man i stället hade kunnat lägga på att stödja kroglivet, näringslivet eller annat som är bra för ekonomin, säger han.”

Så istället för att gå på krogen så går man på visning och iom det förlorar samhället miljarder.... känns kanske inte riktigt som en klar slutsats i CVD-tider :surprised:. Men vad vet jag?

Men efter två visningar där priset gått upp med 20-40% borde man väl fatta att man ska lägga sin energi på de som är 20-40% billigare.....
Krogen kanske inte var bästa exemplet men samhället förlorar, dvs det är samhällsekonomiskt dyrt med lockpriser. På samma sätt som det är samhällsekonomiskt olönsamt med bilköer där alla som köar under samma tid hade kunnat göra nyttigare saker istället.
Särskilt som lockpriser inte uppnår något (gynnar säljaren) mer än slöseri av tid.
Tycker han sätter huvudet på spiken ganska bra här!

Z Zodde skrev:
Krogen kanske inte var bästa exemplet men samhället förlorar, dvs det är samhällsekonomiskt dyrt med lockpriser. På samma sätt som det är samhällsekonomiskt olönsamt med bilköer där alla som köar under samma tid hade kunnat göra nyttigare saker istället. Precis som dom som blir vilseledda av lockpriserna.
Särskilt som lockpriser inte uppnår något som helst mer än slöseri av tid.
Tycker han sätter huvudet på spiken ganska bra här!
Skillnaden är att man kan inte alltid undvika bilköer, men tror man (efter att ha varit med om 2 försäljningar) att en lägenhet ska säljas för utgångspriset så är man väldigt naiv. Min poäng är att normalbegåvade människor fattar att det är ett lockpris och spiller inte tid på den i onödan, vilket därmed inte ger någon effekt på samhället.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Skillnaden är att man kan inte alltid undvika bilköer, men tror man (efter att ha varit med om 2 försäljningar) att en lägenhet ska säljas för utgångspriset så är man väldigt naiv. Min poäng är att normalbegåvade människor fattar att det är ett lockpris och spiller inte tid på den i onödan, vilket därmed inte ger någon effekt på samhället.
Precis så. Det kan omöjligt vara ett gigantiskt samhällsproblem att någon/några - trots 10 misslyckade budgivningar - fortsätter att envisas med att tro att de ska få köpa ett objekt för utgångspriset.

Sedan så skulle jag vilja se empirisk bevisning på att missnöjda spekulanter vetkligen hade spenderat 1 miljard på samhällsnyttig konsumtion under den tiden de istället ägnade att med en dåres envishet lägga för låga bud på objekt de inte har råd med.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Särskilt som lockpriser inte uppnår något (gynnar säljaren) mer än slöseri med tid.
Kan du förtydliga. Är din åsikt att lockpris inte uppnår något, eller att säljaren gynnas?

TT4F TT4F skrev:
Kan du förtydliga. Är din åsikt att lockpris inte uppnår något, eller att säljaren gynnas?
Min åsikt är egentligen oväsentlig då jag inte har förutsättningar att göra oberoende/självständiga övervägningar.

Forskarna däremot säger om man läst artikeln:
"Anders Österling, forskare i nationalekonomi på Institutet för Bostads- och Urbanforskning (IBF) och Urban Lab vid Uppsala Universitet, har forskat på just lockprisernas effekter. Resultatet visar att varken slutpris eller försäljningstid påverkas. Däremot medför det i stället stora kostnader för samhället."

Så om det är värt nåt, så håller jag på forskarna...

Argumentet att " normalbegåvat folk lär sig" håller inte. Då skulle ju inte forskarna ha kommit fram till sin slutsats.

Samhällsekonomiskt har det ingen betydelse om köer "kan eller inte kan undvikas" (Bilköer KAN undvikas, alternativ rutt, kollektivtrafik, hemmakontor, bättre vägar mm). Det är beteendet i sig som kostar och avgörs inte om det finns annat alternativ.
Så om folk luras av lockpriser så kostar det pengar, även om du aldrig skulle låta dig luras...

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Argumentet att "normalbegåvat folk lär sig" håller inte. Då skulle ju inte forskarna ha kommit fram till sin slutsats.
Man kanske ska vara lite källkritisk. Att utan någon form av empirisk fakta och förklaring helt acceptera en slutsats som är lite ologisk, känns naivt.
Logiskt förstår jag att några (25%?) som börjar leta boende inte hört talas om lockpriser av vänner/släkt. Att denna minoritet efter 2-3 misslyckade försök att köpa en bostad inte skulle lära sig att lockpriser existerar, har jag mycket svårt att förstå.
Då är frågan om denna minoritets relativt få försök att köpa en bostad (utan att förstå att lockpriser existerar) kostar samhället 1 miljard om året.
Detta har jag svårt att uppskatta men man kan tänka sig att forskaren gärna kommer till den slutsatsen, för då skriver SVT.se om det. Om det var försumbart skulle ingen bry sig om forskarens slit.

Jag vet inte heller om det kostar 1 miljard, men jag ser inte det som ett jätteproblem. Det kan säkert också ge folk som letar bostad lite mer erfarenhet att förstå vilket boende de egentligen vill ha, genom att de inte köper första bostaden som de tittar på.

Vore kul att se på hur de kommit fram till 1 Miljard :p

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det kan också vara så att våra diskussioner om detta här på ByggaHus kostar 1 miljard i utebliven produktivitet.

• Haha
  • Gilla
tgr_se och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det kan också vara så att våra diskussioner om detta här på ByggaHus kostar 1 miljard i utebliven produktivitet.
Låter väldigt lågt räknat... :thinking:

TT4F TT4F skrev:
Man kanske ska vara lite källkritisk. Att utan någon form av empirisk fakta och förklaring helt acceptera en slutsats som är lite ologisk, känns naivt.
Logiskt förstår jag att några (25%?) som börjar leta boende inte hört talas om lockpriser av vänner/släkt. Att denna minoritet efter 2-3 misslyckade försök att köpa en bostad inte skulle lära sig att lockpriser existerar, har jag mycket svårt att förstå.
Då är frågan om denna minoritets relativt få försök att köpa en bostad (utan att förstå att lockpriser existerar) kostar samhället 1 miljard om året.
Detta har jag svårt att uppskatta men man kan tänka sig att forskaren gärna kommer till den slutsatsen, för då skriver SVT.se om det. Om det var försumbart skulle ingen bry sig om forskarens slit.

Jag vet inte heller om det kostar 1 miljard, men jag ser inte det som ett jätteproblem. Det kan säkert också ge folk som letar bostad lite mer erfarenhet att förstå vilket boende de egentligen vill ha, genom att de inte köper första bostaden som de tittar på.

Vore kul att se på hur de kommit fram till 1 Miljard :p
Jag tror mer på dessa forskare än dina lösa antaganden om att 25% inte hört om lockpriser etc...
Poängen är väl att man vet inte alltid NÄR det är lockpriser och när det inte är det. Alla objekt är unika och varje enskild köpare värdesätter fastighetens egenskaper olika.

För att beräkna samhällsekonomiska kostnader måste man ge tid ett pris och självklart blir det avgörande vilket pris man sätter.
Att forskare skulle frisera sin egen slutsats för att en skulle bli intressant för SVT tror jag inte en sekund på.
Jag köper att lockpris inte påverkar i slutändan då det alltid är utbud/efterfrågan som styr.

Medvetet vilseledande priser kan bara vara av ondo.
Med medvetet vilseledande menar jag ett pris man öht aldrig skulle överväga att sälja till.

Redigerat:
  • Gilla
Huruvida och 1 till
  • Laddar…
H Hamu skrev:
Antingen kan mäklarna inte marknaden eller så kör dom med lockpriser.

Har lagt ett bud på en gård utgångspris 2 395 000, budet jag la var 3 000 000 kr innan budgivningen börjat, och menade då att då kan dom ställa in visningarna.
Mäklaren tog inte priset då hon trodde att det skulle bli högre?? Slutbudet blev närmre 3 700 000 kr.
Då kan man ju undra varför man går ut med ett så "lågt" pris om man tror att man kan få upp till 50% mer?

Nedanstående är ett annat hus, dock inget jag lagt bud på, men prisutvecklingen är ju rent vansinnig när det börjar närma sig 100% ökning.
Pris
1 625 000 kr
Budgivning pågår
Budhistorik

Budgiv .Datum Bud
4 09/02 kl: 16:59 2 550 000 kr

2 09/02 kl: 16:11 2 525 000 kr

4 09/02 kl: 16:05 2 500 000 kr

2 09/02 kl: 16:02 2 475 000 kr

4 09/02 kl: 15:57 2 450 000 kr

2 09/02 kl: 15:08 2 425 000 kr

4 09/02 kl: 14:38 2 400 000 kr

2 09/02 kl: 09:24 2 350 000 kr

4 09/02 kl: 09:18 2 325 000 kr

2 08/02 kl: 19:04 2 275 000 kr

4 08/02 kl: 17:23 2 250 000 kr

2 08/02 kl: 13:18 2 225 000 kr

4 08/02 kl: 13:17 2 200 000 kr

2 08/02 kl: 12:53 2 175 000 kr

5 07/02 kl: 19:29 2 150 000 kr

4 07/02 kl: 12:56 2 050 000 kr

2 07/02 kl: 12:452 000 000 kr

4 07/02 kl: 10:42 1 950 000 kr

2 07/02 kl: 10:39 1 900 000 kr

4 07/02 kl: 10:38 1 875 000 kr

2 07/02 kl: 10:35 1 850 000 kr

4 07/02 kl: 10:34 1 825 000 kr

2 07/02 kl: 10:33 1 800 000 kr

4 07/02 kl: 10:31 1 775 000 kr

2 07/02 kl: 09:37 1 750 000 kr

4 07/02 kl: 09:32 1 725 000 kr

2 07/02 kl: 08:41 1 710 000 kr

3 06/02 kl: 18:4 1 700 000 kr

2 06/02 kl: 12:50 1 625 000 kr

1 04/02 kl: 00:48 1 300 000 kr
Ja, jag tror att många mäklare kör med lockpriser. Då jag precis sålt mitt hus har jag kollat av marknaden noga ett tag. Jag har noterat att vissa hus haft utgångspris som jag sett i förväg varit på tok för låga. Ett hus lades ut för 3.795.000 kr och slutpriset blev 5.100.000. Detta fenomen är vanligt i Malmö där jag bor.

Jag har precis skrivit kontrakt på en bostadsrätt och utgångspriset var 995.000 kr. Detta var ett lockpris då det är ett bra område med stabil förening. Då jag gärna ville ha lägenheten fick jag vara med om en galen budgivning och fick slutligen lägenheten för 1.450.000 kr. Där fanns till och med spekulanter kvar som var villiga att bjuda mer men säljarna ville sälja till mig.

Så ja, en del mäklare kör med lockpriser idag, tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.