Byggahus.se

Kör mäklare med lockpriser eller kan dom inte marknaden?

1. Karlia
    Medlem · 1 877 inlägg

Karlia

Medlem
    Hur ställer du dig till auktioner? Jag är just nu på jakt efter en schäslong. Det är någonting jag visserligen kan köpa nytt till fast pris men eftersom jag har mormors schäslong med guldgult sammetstyg i bakhuvudet så är det inte ett alternativ.

Jag bevakar bland annat auctionnet efter en dylik. Där läggs de ut med en värdering(vad firman anser den värd), det finns ett hemligt bevakningspris (vad säljaren inte kan tänka sig att gå under) sedan blir det budgivning.

En del objekt säljs under det värderade priset andra säljs för betydligt mer. Är det här också ett skamligt sätt (motsats till heder) att sälja föremål?

Jag tycker förstås att det påminner mycket om hur hus säljs. Det retar mig att jag hittills inte lyckats köpa en schäslong men än så länge har andra värderat objekten högre än mig och lagt högre bud. Bara för mig att acceptera och leta vidare.

2. P
    Medlem · fdf · 11 inlägg

p950nlu

Medlem
    jäkla tur att säljaren inte godtog ditt bud, då hade han ju sumpat 700k. Jag ser inga större problem med så kallade lockpriser. man måste ju ha lite koll på vad husen kostar och inte gå på lockpriserna

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 884 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag tror att många mäklare har bra känsla för vad ett objekt kan säljas för om rätt spekulant vill köpa det, men utan att det blir budgivning.
    Blir det utgångspriset, får man färre spekulanter och tar processen längre tid.
    Då finns också risken att spekulanten lägger bud under utgångspriset.
    Sätter man lägre utgångspris får man fler spekulanter, budgivning och troligtvis högre slutpris.
    Det är därmed nästan omöjligt att sätta rätt utgångspris, och den dag jag säljer vet jag vad jag föredrar

4. B
    Medlem · A · 4 inlägg

Badrumsrenovering

Medlem
    I Stockholms innerstad var det en mäklare som satte 9.9 miljoner som utgångspris. Litet gårdshus. Gick för 15 miljoner. Där förstod jag som lekman direkt att det skulle landa på ungefär det priset. Hade lust att skriva och fråga dem innan varför de satt priset. Dålig kompetens eller lockpris?

• Laddar…
  5. D
    Medlem · stockholm · 468 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Slöseri med människors tid? De har ju gått dit frivilligt. Ingen har bett dem att "slösa" sin tid.
    Och går du på en visning bör du ha en hygglig uppfattning om vad objektet "bör" kosta. Har du inte det bör man kanske stanna hemma och göra något annat av sin dyrbara tid.

6. D

Daaaaaniel

Medlem
    Jag måste erkänna att jag nästan roas lite av att du blir irriterad. Lite granna iaf.
    Personligen är jag på intet sätt irriterad.
    Jag tycker bara att det är lite löjligt att debatten inte har kommit längre angående just lockpriser.

Jag är heller inte med på din invändning om heder.
    Att som säljare skriva "Utropspris", "Utgångspris", "Föreslagen budstart", och sedan förvänta sig ett högre pris, är på intet sätt ohederligt. Du har på intet sätt explicit uttryckt att du tänker sälja på den nivån.
    Att bokstavligt skriva "Fast pris", men i själv verket inte vilja sälja på den nivå, well, okej, det är ohederligt.
    Men det är ganska ovanligt, iaf i min del av vårt avlånga land.

Hänvisa till något slags sunt förnuft är också svårt. Vad som är sunt förnuft är i de flesta fallen högst godtyckligt.

Ett tag körde man på "accepterat pris" i något slags försök att he ett utropspris som låg närmre slutpriset. Det höll ett tag. Så fort det blev budvigning på något, så var det någon rackare som åter igen kände sig kränkt eller på annat sätt lurad.

Att få sätta vilket utropspris man vill, och få sälja till vilket pris man vill, till vem man vill, är grunden i avtalsfriheten, vilket vidare är en grundpelare i ett demokratiskt samhälle. Jag tycker det är beklämmande att folk vill inskränka den friheten för att kompensera sin egna bristande förmåga i att göra en egen kvalificerad bedömning av vad som både är ett rimligt pris, och hur man disponerar sin tid. Från botten av mitt hjärta; det är patetiskt.

Kram på dig.

• Laddar…
  7. TT4F
    Medlem · 282 inlägg

TT4F

Medlem
    Är man i stånd att göra sin största transaktion någonsin får man väl hoppas att man läser på och skaffar sig en uppfattning om vad slutpriset är per m2. Det är inte så svårt om man inte är totalt imbecill.
    Så vad spelar lockpris för roll i det sammanhanget? Det enda intressanta är marknadspriset och det är vad någon i en viss tidpunkt är beredd att på en öppen marknad betala för objektet, oavsett vad ursprungliga lockpriset är satt till.
    Låter som det är mest äldre kränkta individer som hänvisar till 70, 80, och 90-talet som inte fattar hur man uppskattar ett marknadspris utan snöar in på vad som annonseras

8. D

Daaaaaniel

Medlem
    Jag som trodde att jordrotationen avtog när Bengt Dennis daskade upp 500% ränta på bordet. Menar du att planeten trots det snurrade vidare!? Åh fan, det här måste jag berätta för mina polare!

• Laddar…
  9. V
    Medlem · Örebro · 91 inlägg

videopac

Medlem
    Varför skall man då sätta ett pris i annonsen om det är så att det både är "för lågt" (om nu "kunniga" köpare kan bedöma vad värdet är på ett hus kanske ett proffs, mäklare, kunna göra samma sak?) och att säljaren inte har för avsikt att acceptera ett pris på den nivån?

Kanske bättre att sätta utgångspris på en krona och sedan får budgivningen köra på! Lite som på Tradera :cool:

10. H
    Medlem · Stockholms län · 25 inlägg

håkke65

Medlem
    Intressant! Det skulle vara ett sätt. :) Man kanske inte ska sätta något pris överhuvudtaget och bara skriva budgivning. Då kommer de intressenter som är intresserade oberoende av utsatt pris. Mycket intressant tanke! Det vore kul att testa...

11. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 616 inlägg

Stego1

Husägare
    Lockpriset ligger redan det långt över det "riktiga" värdet och sedan inträffar samma syndrom som på en bondauktion, folk dyrkar upp varann och tappar konceptet fullständigt.

12. D

Daaaaaniel

Medlem
    Vad är din definition av ”det riktiga värdet?

• Laddar…
  13. TT4F
    Medlem · 282 inlägg

TT4F

Medlem
    Hur menar du att det ”verkliga” värdet ska uppskattas?

• Laddar…
  14. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 915 inlägg

jocke31

Husägare
    Hela den här diskussionen är en smula märklig. Oavsett vilket pris som sätts som utropspris så säljs alla objekt till marknadspris till slut. Det är knappast så att det blir lägre slutpriser för att mäklarna sätter högre utropspriser. Möjligen blir det lite mindre trängsel på visningarna. Marknaden är just nu rätt överhettad, vilket innebär att det är svårt att sätta korrekta priser, men också att köpare på marknaden ofta behöver ta höjd för att ha en marginal på 20-25% eller mer uppåt.

Jag köper inte argumentet med att det "försvårar för förstagångsköpare", det räcker med att dessa deltar i en eller ett par budgivningar för att de ska förstå att de behöver ha täckning för kanske 7 Mkr när utropspriset är 5Mkr. Så det är möjligen ett pedagogiskt problem på en överhettad marknad, men påverkar inte möjligheten att köpa ett specifikt objekt.

Det känns snarast som om de som stämmer mäklare för lockpriser är de som är bittra för att de inte har råd med ett visst objekt på marknaden. Även om vi på något magiskt vis skulle kunna tvinga mäklarna att sätta helt korrekta priser från början så gör det ju det inte lättare för någon att köpa ett objekt som är dyrare än vad ekonomin tillåter.

15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 529 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    När hustrun (då flickvännen) och jag köpte vårt första hus 1975 höjde säljaren eller mäklaren priset för det var beviljat hypotekslån.
    Sedan fick vi stå i kö ett par år innan hypotekslånet betalades ut (eller till banken som vi lånat av).
    Då var räntan, plus en pytteliiiten amortering 15,75%!

Nu i höstas, när vi köpte en bostadsrätt, och behövde ett lån på 1,5 millle tills vi fick sålt senaste huset,
    fick vi direkt en ränta på 1,35% av banken.

Skillnad på räntenivåer :p

Redigerat 19 feb 16:42
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.