Byggahus.se

Kör mäklare med lockpriser eller kan dom inte marknaden?

1. j.erkers
    Tekniker & BH-vän · Dalarna · 357 inlägg

j.erkers

Tekniker & BH-vän
    Inte så jag skrev. Inom +/- 20% i 90% av mäklarens försäljningar. Skulle garanterat bidra till bättre utgångsbud och troligen skulle en massa förstagångsköpare titta på objekt de har råd med istället för på en massa objekt som de tror att de har råd med...

Sen är det väl säljaren som bestämmer när budgivningen avslutas. Se där - ytterligare ett incitament till korrekt utgångspris!

2. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 933 inlägg

Fairlane

Medlem
    Å andra sidan är det också säljaren som godkänner utgångspris, åtminstone har det varit såni de fall jag varit med om. Vi har diskuterat lite vad som är lämpligt utgångspris med mäklaren, men det är vi som säljare som bestämt.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Stockholm · 757 inlägg

Taxture

Medlem
    Köpte Stockholmsra fritidsfastighet 1997 (Värmdö) utgångspris var kr5000:- under taxeringsvärde....... jag som ensambudgivare bjöd ytterligare kr57.000:- lägre och fick köpa för kr37.000:- under taxeringsvärde.......
    Då när det var mer ”kristider” var det inte tal om lockpriser och slutpriser på 20-30-40-50-60% mer men med borttagen ”fastighetsskatt” låga räntor och amorteringsfritt rusar priserna.......

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Stockholm · 456 inlägg

Sackaros

Medlem
    Jag tänker att det pratas en del om att det är synd om förstagångsköpare etc. Vi har väl alla varit det en gång tidigare. Nu har man alla möjligheter att följa objekt på hemnet när man börjar intressera sig för visningar och se slutpriser i områdena. Sen är det ganska naturligt att man får gå på x antal visningar och vara med i några budgivningar innan man till slut hittar sitt hus. Man köper väl ändå inte första huset man ser?

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Skåne län · 1 461 inlägg

PappasHammare

Medlem
    Det är inte mäklaren som köper objektet och därmed betalar mer än utsatt pris? eller???

Sen är det detta med typ av objekt.
    Vi sålde ett udda objekt i höstas och efter flera mäklares "gissande" så valde vi faktiskt den som låg högst. Visst det var bara några hundra tusen mellan men ändå.
    Sen när annonsen kom ut så kom det först frågor om inte priset var satt högt pga vissa omständigheter men snart kom det in bud som låg högre än utgångspris.. Innan visning!!
    Och sen steg priset ännu mer. Varken vi eller mäklaren fattade.
    Det kom in bud "bakom" officiella budgivningen med önskan att avbryta visningar. Men här blev det då också ett race... Vi stoppade det hela på en nivå vi tyckte var rimlig tillsamman med dvs villkor men vi hade högre bud.

Har även för många år sedan sålt ett radhus av en typ som det inte fanns så många av och här blev det också race utom kontroll...

Så marknaden kan är klart svårbedömd i många fall.
    TS skriver också om att det är en gård som man har lagt bud på och där kan det vara klart svårt att hitta ett utgångspris som marknaden anser vara ok.
    Träffar man rätt i tid och rätt köpare så blir det svår bedömt.

6. H
    Medlem · Stockholms län · 25 inlägg

håkke65

Medlem
    Nu kände jag att jag blev irriterad! vadå patetiskt! vadå löjligt!
    Det hör väl till sunt förnuft och heder att ett noga övervägt utgångspris sätts av mäklaren och säljaren tillsammans och det ska inte vara ett utgångspris som sedan kan gå upp inte mer än mer än 10-20% vid en budgivning. Går det upp mer så var priset ett lockpris och då anser jag att det är fult och ohedrligt. Ett utgångspris ska enligt mig vara det pris som säljaren som minimum kan acceptera eller kan börja disskutera med, även nedåt.

På detta sätt får vi alla en marknad som blir med heder och sunt förnuft med rätt pris dvs. rätt utgångspriser. Så som många i denna tråd verkar förstå. varför kan det inte vara så i verklighet? Jag tycker att många mäklare och lycko säljare bör ransaka sig själv och uppträda som folk.

• Laddar…
  7. H

håkke65

Medlem
    Ännu ett inlägg som irriterar mig! ooops det var från samma person...

När nu all denna information finns för både mäklaren och säljaren varför sätter de då tillsammans inte ett utgångspris som hamoniserar marknadsvärdet på platsen/området? Det skulle vara det mest hederliga och just för alla köpare.

8. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 810 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Man kan tycka och tycka i all oändlighet, men i slutänden är ett hus värt exakt det någon är beredd att betala just då. Detta kan skilja sig avsevärt från vad vissa tycker ett hus skall kosta, vad hus har kostat tidigare och vad de kommer kosta i framtiden.

När vi sålde lägenhet för många år sedan räknade vi med att få ca 750 000 baserat på vad liknande bostäder gått för. Det slutade på nästan det dubbla. Inte lockpris eller liknande, men det var två köpare som båda (av personliga skäl) till varje pris ville köpa en lägenhet i det området.

Visst hade vi sålt för 750 000 om det är max som en köpare varit beredd att betala, men som köpare vill man ju vanligen få så mycket som möjligt och då är det ju ganska naturligt att låta det gå till budgivning i hopp om att få mer.

9. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 578 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Lockpriser är ett faktum. Vi letade hus på Gotland och det var inte ovanligt med slutpris på minst dubbla utgångspriset. Visserligen en "het" marknad men de verksamma mäklarna om några borde ha bäst koll på sin marknad. Även om de kanske blev överraskade många gånger.
    Vi betalade själva "bara" en miljon över utgångspriset förra året, men då var det inte kustnära.

• Laddar…
  10. L
    Medlem · 6 inlägg

Ljud&Bild

Medlem
    Är du också virolog?

11. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 578 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Problemet är först och främst att det är otillåtet. Däremot svårt att fällas för.

För köparen innebär det att man måste slänga upp onödiga pengar för att få något öht. om det låga utgångspriset lockar in många i budgivningen. Bra för säljaren och mäklaren.

• Laddar…
  12. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 933 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag skulle tro att det inte alltid är så lätt.
    För 5-6 år sen var det ute ett hus på försäljning i närområdet. De flesta hus i området såldes för 5-6,5 miljoner.
    Det här huset hade en större tomt, avstyckningsbar, vilket innebar att man kunde stycka av och sälja den andra tomten och få tillbaks en del, samtidigt som såklart värdet på den kvarvarande fastigheten skulle minska, dels för att ytan försvann och dels för att man skulle få en ny granne väldigt tätt inpå.
    Huset var ett cahrmigt 1920-talshus, men riktigt opraktiskt och besiktningsprotokollet var fulltecknat med mer eller mindre anmärkningar. Vid den tidpunkten höll jag koll på det mesta som kom ut i närområdet så när denna kom ut med ett utropspris på 5,5 miljoner kändes det fullt rimligt i mina amatörögon.
    Det blev 14 budgivare (eller om det var 17)! Slutbudet landade på 9,6 miljoner.
    Om jag tolkar dig rätt så borde säljare och mäklare insett att det här blev fel och dragit i bromsen vid max 6,6 miljoner (+20%)? Vad skulle de gjort då? Sålt till den som la det budet? Dragit tillbaks huset och gått ut med det igen med ett högre utropspris?

Ibland är det helt enkelt ruggigt svårt. Säljs liknande objekt ofta i området så är det lättare, om än inte alltid lätt. TS tittar på en gård, det säljs knappast i mängder. Där jag bor nu har det sålts ett liknande hus som mitt 2020 och ett 2019. Jag får mail från mäklaren som jag köpte genom vad de bedömer värdet på mitt hus är, men vad ska de egentligen gå på? Nu är mitt hus relativt standard, men det skulle inte förvåna mig om man man missa med över 20% såsom marknaden ser ut just nu.

• Laddar…
  13. Karlia
    Medlem · 2 025 inlägg

Karlia

Medlem
    Med lågt utgångspriset ("lockpris") är det fler som kommer och tittar, ja. Sedan är det upp till var och en att bestämma sig för vad de tycker att objektet är värt för dem. Och vad de har råd med.

Du kan ha tur och vara den enda som är intresserad, då kan du få objektet till utgångspris. Du kan ha otur och det blir budgivning. Egenansvar att stoppa när du tycker att priset passerar vad du tycker att det är värt.

Jag förstår verkligen inte problemet. Hus i populära områden kan springa iväg hur mycket som helst, det får man ju vara beredd på. En fastighet har inte ett absolut värde.

När jag sålde min lägenhet var det inte många som kom på visningen, fick ett bud under utgångspris. Valde att ha en visningsomgång till. Då blev det budgivning, rätt köpare dök upp, priset gick upp med 70 %. Innebar det att lägenheten var utlagd till lockpris? Efter första visningen var ju priset för högt eftersom ingen ville lägga det då.

14. H

håkke65

Medlem
    Hej Fairlane. Tack för svar. Naturligtvis skulle mäklare och köpare inte dra tillbaka och ändra utgångspriset när de insåg att det barkar iväg. Det är inte det jag säger och det finns naturligtvis undantag ett sådant som du beskriver men det känns som om undantagen är fler än regel och då blir det inte bra alls. Det enda jag vill är att få bort lockpriser och få in mer heder i denna marknad.

15. H

håkke65

Medlem
    Ingen regel utan undantag. Helt klart var ju att ni fick "rätt" budgivare och till slut köpare till er andra visning. Bra jobbat!
    Det har mindre betydelse än vad utgångspriset var men fick du då 70% över utgångspriset andra omgången så anser jag att utgångspriset var ett lockpris i mina ögon och mitt sätt att resonera för att få in heder i marknaden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.