Byggahus.se

Kör mäklare med lockpriser eller kan dom inte marknaden?

1. Förnuft
    Medlem · 4 inlägg

Förnuft

Medlem
    Oavsett brytpunkt och om priset överstiger denna punk med 500000 eller 1 miljon så ger det ett stort tillskott på 50-100000 i provision. Och mäklaren är en yrkesman som rimligen har ett kunskapsövertag gentemot de flesta säljarna. Gör man då 30 affärer på ett år och får 50000 extra i provision på hälften av dem så ger det 750000 extra i årsintäkt. Det hade säkerligen varit mycket svårare att förhandla till sig den provisionen om procenten hade beräknats på ett rimligt pris.

2. TT4F
    Medlem · 282 inlägg

TT4F

Medlem
    mäklare bryr sig mer om många försäljningar än att pressa upp priset ett par hundra K.
    Det är volymen i antal avslut som är viktigt

3. Förnuft
    Medlem · 4 inlägg

Förnuft

Medlem
    Ok du vet exakt rätt pris så det är inget problem för dig. Men det är ett problem för en mindre kunnig säljare som får betala för mycket i provision. Det är ett problem för spekulanter som åker och tittar på hus de inte har råd till.
    Har inget emot budgivningar när man missbedömt intresset men det är inte ok att sätta lockpriser i system

• Laddar…
  4. Förnuft
    Medlem · 4 inlägg

Förnuft

Medlem
    Det är väl inget motsatsförhållande mel många försäljningar och budgivning

• Laddar…
  5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 380 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Problemet med lockpriser? Det är slöseri med människors tid att lura dem till visningar av bostäder de aldrig kommer att ha råd med. Kostar samhället miljarder, har jag ett minne av att jag läst.

Den enda som tjänar på det är mäklaren som kan ta betalt för den stora prisökningen han "lyckades" ordna.

Att de som är erfarna bostadsköpare har koll på priser och lockpriser är en sak. Men tänk på alla förstagångsköpare.

6. H
    Medlem · Skåne · 10 inlägg

Hamu

Medlem
    Nä Henrik det gör jag inte, men mäklaren förmedlade inte budet till säljaren, vilket är väldigt dålig stil.
    Och vill minnas att jag läst att dom är tvungna att förmedla budet, oavsett,

7. H
    Medlem · Skåne · 10 inlägg

Hamu

Medlem
    Fanns några exempel här i skåne i höstas där slutpriserna hamnade mellan 110% och otroliga 240% över utgångsbudet.

8. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 769 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag undrar om det är så vanligt.
    De senaste 8 åren har jag varit med om 4 försäljningar av bostad. Vid varje tillfälle har vi haft flera mäklare som förklarat hur de brukar lägga upp det hela. En har föreslagit något liknande den trappan du skrev om, men då var brytpunkten så högt upp så det var nog väldigt ovanligt att den nåddes och gjorde den det så slog man nog den nivån med betydligt mindre än en halv miljon, så jag tror du räknat helt otroligt mycket för högt.
    Det har varit betydligt vanligare med förslag på en fast procentsats eller till och med fastpris. Dessutom är det ju svårt för en mäklare att säga " Du borde få 5 miljoner, så vi går ut med 4,5. Jag vill ha 10% på allt över 5,5 miljoner" om övriga mäklare säger att förväntat försäljningspris är 6-7 miljoner.

• Laddar…
  9. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 876 inlägg

Appendix

Husägare

Vet att många krigar om detta men på sätt och vis är det bra när man får en budgivning. För då får man ju de fakto ett marknadspris. Vad nån är beredd att betala.

Sen är det en annan sak att folk inte verkar ha koll på vad de håller på med när de köper saker för flera miljoner. Men uppriktigt sagt så är det svårt omyndigförklara folk som hetsbudar. Lika lite som det är svårt att göra det med de som inte läser på kring vad äga ett hus kostar i form av elräkningar. Eller inte har vett att betala en egen besiktningsman :)

10. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 769 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag misstänker att det är mer ovanliga objekt som råkar ut för försäljningspris 100% över utropspris.
    Jag undrar om man kan hitta något standardhus som är ut så, exempelvis ett radhus.

11. eanders
    Medlem · 10 inlägg

eanders

Medlem
    Det kan även vara köparens okunskap som bjuder långt över normalt marknadspris, i en kombination med en marknad som har för litet utbud.

12. Z
    Husspekulant · Akershus · 342 inlägg

Zodde

Husspekulant
    Håller med om vad du säger om budgivning men inte att det måste till ett lockpris för att få igång den.

• Laddar…
  13. Y
    Medlem · 33 inlägg

yalazy

Medlem
    Efter att nyligen deltagit i budgivning på ett gammalt hus så tror jag fr a att köpare underskattar renoveringskostnader. Som t ex att det är bra att ha tillgång till nästan en miljon utöver vad man köper för när både tak och fasad är helt uttjänta, elen behöver dras ny + lite annat. (Vi budade med detta i åtanke och hängde inte med ;) , huset gick upp nästan 100% från utgångspris!)

14. j.erkers
    Tekniker & BH-vän · Dalarna · 346 inlägg

j.erkers

Tekniker & BH-vän
    Lägger man ut den kåken för mindre än 6Mkr är det de facto ett lockpris då säljaren - som du skriver - " "behöver" sälja för 6 mkr" (6 milli kronor, 0,006 kr? Antar att du avser 6 Mkr...).

Väl svamlat men är bara svammel och tillför inget...

Jag anser att mäklare skall vara så inlästa på marknaden att de ska kunna sätta ett korrekt utgångspris +/- (max) 20%. Jag anser också att mäklare som sätter utgångspris som över eller underskrids med mer än så i 10% av sina försäljningar skall bli av med rätten att mäkla husaffärer.

När jag köpte hus i början av 90-talet så var priset det som stod i annonsen. Vi tittade på huset som nr två, funderade en timme och åkte sedan till mäklaren och sa att vi tar det. Han tog då upp en post-it lapp ur fickan, skrynklade ihop den och sa att då får ni köpa. Paret som tittade före er har sagt att de med 90% säkerhet vill köpa huset men... 100% är mer än 90% så huset är ert.

Sen ett litet råd till Er alla som ger Er in i en budgivning: Bestäm innan Ni börjar buda vad Ni är beredda att lägga, sluta buda när den summan överskrids och ha inte ångest om huset säljs för 10 kkr mer än Ert tak. Hade Ni fortsatt buda kan (troligtvis) priset ha stigit mycket mer än så (10-20% till kanske). Dessutom, är Ni den siste som inte vinner budgivningen kan Ni ändå få ett erbjudande om att köpa till Ert bud om budvinnaren av någon anledning drar sig ur affären.

15. Karlia
    Medlem · 1 877 inlägg

Karlia

Medlem
    Eh, ditt förslag skulle innebära att mäklaren kvickt skulle avsluta om budgivningen började närma sig de max 10% du föreslår som maxtak.. Då skulle den vinna som redan från början lägger sig 10% över utgångspriset.. Skulle säljaren då vara tvungen att acceptera den köparen? Lite raka motsatsen till fri marknad tänker jag.

Är det inte lättare att som köpare vara inställd på att det blir budgivning? Värdet på ett hus är inte exakt utan ligger i vad någon kan tänka sig att ge för det. I mitt område har likvärdiga radhus gått för mellan 3.5 och 4.5, beroende på hur många som budat, utgångspriset likvärdigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.