Byggahus.se

Kör mäklare med lockpriser eller kan dom inte marknaden?

1. rayab
    Medlem · västragötaland · 114 inlägg

rayab

Medlem
    Helt klart lockpriser.
    Var ett hus på min gata som gick för över 2 miljoner. 6 månader senare så kom ett likadant hus ut (förvisso med renoveringsbehov) detta hus satte dem till 595000 kr. Gick åtminstone över miljonen.

Helt klart ett lockpris för att öka antalet som kom och titta. Blir ju lätt att man bjuder med när man själv har planerat in sig själv i huset redan

2. A
    Anonym
    Menar du att för att du la 3 miljoner så e dem tvungna att ta det?

• Laddar…
  3. Z
    Husspekulant · Akershus · 342 inlägg

Zodde

Husspekulant
    Då är du nog inte så gammal heller. Innan finans/fastighetskrisen i början av 90talet var det ovanligt med budgivning. Säljaren satte ett pris, förste som accepterade fick huset. Inte svårare än så.

Budrundor ger självklart ett mer rättvisande pris och är positivt för säljaren (och marknaden)

Att gå ut med ett pris som man absolut inte har tänkt sig att sälja till är missvisande och förstår irritationen hos de potentiella köparna som går på visningar de annars aldrig skulle övervägt.
    Det är ett otyg men jag har ingen bra lösning på problemet.

4. Förnuft
    Medlem · 4 inlägg

Förnuft

Medlem
    En drivkraft i detta med ”lockpriser” är nog mäklarprovisionen som ofta sätts till en låg procent eller fast belopp med 10% på den del som priset överstiger utgångspriset. Ger extra stor provision, en summa som hade varit svårare att få på annat sätt.

5. D
    Medlem · stockholm · 469 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Jag har hyggligt många år kvar till pension, ja.
    I början av 90-talet hade jag betydligt enklare funderingar om dagarna än bostadsmarknaden.

I de 15 åren jag har följt bostadsmarknaden har det varit samma snack om "lockpriser". Ungefär som att det vore någon slags "rättighet" att få köpa den för ungefär vad utgångspriset är satt till. Jag tycker det synsättet är i det närmaste patetiskt, och visar ofrånkomligen på att man mentalt är kvar där i 90-talets kris. "För då kostade en bostad vad det stod i annonsen".

Ska man köpa bostad X bör man veta ungefär vad en bostad X brukar gå för på marknaden.
    Om priset plötsligt är hälften så lågt som vanligt, bör man kanske inte bli irriterad för att den i slutändan inte såldes för hälften så mycket. Att bli det är bara löjligt. Vi har relativt sett otroligt bra information om bostadspriser idag. Du kan gratis ta reda på vad lägenheter och hus på samma gata, i samma område, har sålts för, datum för datum. Att därför bli irriterad för att "det var ett lockpris" är bara löjligt. Det borde man ha förstått från början. Och hade man inte mental kapacitet för att förstå det, då bör man nog även snarare överväga att hyar än att äga...

6. rayab

rayab

Medlem
    Detta är väl något mäklaren bör kolla upp och sätta någorlunda rätt pris från början

Det är ju just detta trådstartaren tar upp att priset sätts så lågt så man vet att det kommer bli dyrare.
    Dvs lockpris.

7. D

Daaaaaniel

Medlem
    Både och. Den erfarenheten jag har, och intryckt jag har fått av att ha pratat med fastighetsmäklare privat, är att en mäklares främsta drivkraft till att sälja dyrt, är att genom ett högt slutpris kunna locka andra potentiella säljare, att sälj med just denne. Inte den enstaka höga provisionen i sig självt.

För den typen av "provisionstrappa" som du pratar om, så är det även sällan så att den procentuella summan utgår från utgångspriset, utan snarare ett pris över utgångspriset.
    Låt oss säga att du vill sälja. Du "behöver" sälja för 6 mkr. Allt du får över det upplever du som "bonus" / extra bra. Då sätter man de 10% på 6 mkr som brytpunkt, och kanske lägger ut den för 5.495 eller 5.750.
    Man sätter inte 10% från de 5.495 eller 5.750.

8. D

Daaaaaniel

Medlem
    Ja, men åter igen. hur är lockpris ett faktiskt problem?
    När jag köper en bostad, vet jag "exakt" vad den bör kosta. Jag är fullstänigt ointresserad om mäklaren sätter 1 kr som lockpris, eller 100 miljoner. Vad är då problemet?

9. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 955 inlägg

Appendix

Husägare
    jag tror det är utmaningen. Att "drömmarna" inte har koll på vad slutpriserna de fakto är. Vilket gör att de blir lissna i ögena.

Sen kan man diskutera hur mycket det är "lockpriser" på dagens marknad där vi har uppgångar på 20-30% på hela marknaden på ett år.
    Det är inte alltid lätt se vad ett hus kommer gå på. och just nu är utmaningen dessutom att utbudet är extremt lågt då folk sitter kvar i boenden i väntan på att covidd bedarrar (Dt är väl ingen 70+ som sätter sig i en lägenhet frivilligt nu om de redan har ett hus)

Har ett par fritidshusområden i närheten där man kan se att det mesta läggs ut kring samma nivå. Men det är allt från uppgångar på 100% till att det säljs på utgångspris.

Lockpriser är en "styggelse" men det var det redan när jag köpte första gången för 18 år sen. Så att man blir upprörd nu är lite "välkommen med i matchen".

10. rayab

rayab

Medlem
    Kan också vända på det. Varför tror du mäklaren sätter ett lockpris?

Det är ju bra för säljaren men dåligt för köparen. Sätter man ett lägre pris så lockar man även dom som egentligen inte har ekonomin till det egentliga värdet som då lockar upp priset.

Jag tycker mäklarna ska sätta ett rimligt pris. Ökar priset för ofta med över 70% så visar det inte på bländande kompetens.

Kan också vända

11. D

Daaaaaniel

Medlem
    Precis min poäng :)

• Laddar…
  12. H
    Medlem · 155 inlägg
    Precis. Något annat kan man inte göra.

13. L
    Medlem · 6 inlägg

Ljud&Bild

Medlem
    Roligt med alla experter här ;-)

Stockholm är galet just nu.
    10.700.000 fick den förra säljaren för 2 år sedan för den fina villan.
    Mäklaren och jag antog att priset skulle hamna runt 13.800.000.
    En rutinerad mäklare.
    Så var slutade budcirkusen?

Strax under sextonmiljonerkronor.
    Vem fasen förväntar sig att priset stiger med närmare 5.000.000 kr
    på två år?

Lockpriser? Jojo...

• Laddar…
  14. D

Daaaaaniel

Medlem
    Fast vad du, eller någon annan, TYCKER om mäklarens prissättning är fullständigt ointressant i en bostadsaffär. Det enda relevanta är huruvida du är intresserad av att köpa den för pris X eller inte. Man kan gnälla hur mycket som helst över det. Men det blir heller inget annat än bara just gnäll.

Och vad menas med "även dom som egentligen inte har ekonomin".
    Egentligen enligt vem? Enligt vad du tycker? Eller enligt vem då?

Och vadå "lockar upp"?
    Som jag säger. Ska jag köpa en bostad på gata X, på Y kvm, så kollar jag upp att den senaste året eller två har kostar cirka Z kr. Låt oss säga att den bör kosta runt 4 mkr. Vad spelar det för roll om det är 265st bud från 2 mkr upp till de 4 mkr som den, givet marknaden, "borde", kosta? Om dessa jättemånga budgivare budar blivit "lockade", att buda upp över 4mkr, plötsligt är budgivnigen uppe i 4.5 mkr. Ja då gör någon av dem troligtvis en dålig affär - givet att min övertygelse om "rätt" pris är just rätt. Hur är det ett problem för mig?
    Eller så tvingas jag efter ett gäng försäljningar att marknadspriset på denna bostad är just 4.5mkr.
    Det finns egentigenting inget pris som är "rätt" pris. Det finns bara marknadspris.

Jag förstår inte hur någon blir "lurad" till någonting. Det är frivilligt att lägga ett bud. Oavsett om priset är 1kr eller 100 miljoner. Lägg ett bud? Eller låt bli?

Problemet enligt mig är att för många människor saknar den kunskap och intellektuella kapaciteten man borde ha för att köpa köpa / äga en bostad. Fler människor borde hyra. Beklagligt bara att det många gånger är praktiskt omöjligt att hyra.

15. TT4F
    Medlem · 283 inlägg

TT4F

Medlem
    Å vad är problemet med Lockpris egentligen?

Det är väl bara dåligt förberedda köpare som gnäller om de inte får köpa 1 mille under marknadspris. Alla med lite erfarenhet vet ju att priset går upp 1-2 millar

i slutändan är det marknadspriset som gäller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.