Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köptips: Scheppach Våtslipmaskin för bra pris

1. hecke
    Verktygstokig · Östergötland · 574 inlägg

hecke

Verktygstokig
    Jula har för tillfället nedsatt pris på Scheppach Våtslipmaskin från 1395 kr till 995 kr, så jag slog till. På hemsidan så är det inga tillverkningsbeteckningar på våtslipen, men på produkten i varuhuset så är den tydligt märkt både på maskinen och kartongen att det är en Scheppach TIGer 2000s (200mm slipmaskin). Scheppach är ett erkänt bra tyskt märke för snickerimaskiner.
    http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=524385018&pf_id=SE-251045

Se även http://www.scheppach.de
    Dock finns inte 2000s versionen med på hemsidan, men däremot andra våtslipmaskinerna de säljer. 2000s har plastchassi och 2000 verkar ha metallchassi, tror att det är det som skiljer.

Den är till funktion, effekt, uppbyggnad och storlek närmast identisk med Tormek 1206 (plastchassi), som betingar ett pris på ca 2300 kr. Det som är intressant är att även Tormeks slipjiggar är kompatibla med Scheppach. Provade i butiken då de var uppställda bredvid varandra.

2. snickarfrasse
    Medlem · Västragötaland · 197 inlägg

snickarfrasse

Medlem
    Hejsan Hecke har du provkört den än? Jag har också varit och klämt på den på jula. Jag är lite tveksam den ser ju inte alls ut som maskinerna i scheppach katalog med sina typiska färger och plåt konstruktion. motor datan verkar stämma men den går lite fortare 150varv/minut mot 120 på den andra tiger 2000.

Är det verkligen en riktig sceppach om det är det är det ju inget att tveka på då de aldrig har gjort några skräp maskiner. Att den är konmpatibel med tormeks tillbehörs system är ju ingen nackdel heller. Jag vill ha jig 320 till så man kan slipa sina maskin hyvelstål med vore super.

3. snickarfrasse

snickarfrasse

Medlem
    Jag kollade på http://www.planomaskin.se/ där tog dom 3250:- för tiger 2000. Skall maila och kolla om dom vet något om detta.

4. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 412 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber

Jag köpte en

Jag har längre gått och funderat på att köpa en egen tormek, men tyckt att det har varit för dyrt med tanke på att jag trots allt inte har behov av verktygsslipning så ofta. Men å andra sidan så tycker jag att billigare verktygsslipar av denna typ: http://www.jula.se/butik/default.asp är riktigt tråkiga att jobba med, och ingen möjlighet att använda vettiga jiggar.

Därför kändes denna maskin som ett köp i helt rätt prisklass för mina behov. Och när den dessutom passar till tormeks jiggar så betyder det att jag kan ta med mig jiggarna om jag skulle känna ett behov av att byta upp mig i framtiden.

Jag köpte maskinen och kompletterade med tormek slipjigg för yxor, "våtslipning och bryning av eggerktyg" bok från tormek, tormek brynpasta för läderhjulet, tormek stenjusterare och tormek jigg för raka eggar (hyvelstål stämjärn etc). För att märka när jag kom hem att detta medföljde brynpasta, jigg för små knivar, raka eggar och en vinkelinställnmingsjigg...

Maskinen ser typiskt enkel och plastig ut, och ger inte alls samma kvalitetsintryck som tex Tormek 1206 som stod bredvid. Dock till ett väsentligt lägre pris. Och med tanke på att det inte är någon av de farligare maskinerna om den skulle gå sönder, och jag använder den ett begränsat antal timmar på år så hoppas jag att det skall vara ett bra köp. Jag ska sätta ihop den någon kväll i veckan, och återkommer med en recension när jag har använt den lite. Erbjudandet gäller enligt personalen på Jula augusti ut, men räkna inte med en recension innan dess, tyvärr:(

Redigerat 18 nov 2009 23:18
  5. hecke

hecke

Verktygstokig
    Jag har inte testat den ännu.
    Kan hålla med om att den skiljer sig ifrån de övriga Scheppach maskinerna, som alltid är gula. Scheppach kanske ville reta kusinen Bosch lite och släppa en blå lågprismaskin??? :)

Har även mailat Scheppach i tyskland angående vad det är för skillnad mellan 2000 och 2000s. Väntar på svar.

6. teed
    Medlem · Göteborg · 596 inlägg

teed

Medlem
  7. hecke

hecke

Verktygstokig
    Nu har jag äntligen fått svar från en herre vid namn Norbert på Scheppach i Tyskland vad det är för skillnad mellan modellerna som heter 2000 och 2000s.

"The difference is the case from the machine. At the 2000s we have a plastic case and at the tiger 2000 the case is from metal. Also the design is a little bit different.

Svaret är inte så uttömmande, men vad jag se av datan på maskinen så är det samma effekt och varvtal (120 rpm) för övrigt felspecat på Jula till 150 rpm. Dessa data är för övrigt samma som Tormek 1206.

Jag har provat att slipa en kniv och det gick bra. Har inte provat Tormek, men jag tycker Scheppach våtslip fungerar som jag tänkt mig. Tormek har tre skillnader som är värda att nämna vad jag kan se:

* Tormek har sliphjul till höger Scheppach till vänster
    * Tormek har en gängad fininställning för höjden på slipstativet (Har man ett M12 gängsnitt kan man fixa detta själv)
    * Tormek har en släppning på slipskivans vertikala sidokant, vilket kan vara en fördel när man planar baksidan av ett stämjärn t.ex.

8. snickarfrasse

snickarfrasse

Medlem
    Tack för det Plano maskin har inte svarat. Men det är ju en sceppach iallafal då. Får nog åka och köpa en, vassa verktyg är ju toppen.

9. I
    Medlem · Västerbotten · 549 inlägg

importensketsig

Medlem
    Jag blev också tvungen att köpa, tack för tips! Väl hemkommen med nytt verktyg har jag dock ovanan att säkra med lite internetresearch att jag inte tabbat mig, innan jag packar upp. Hittade då detta gamla inlägg från snickarboden:
    Hörru Kent, inte var det den här Scheppachen du menade? Utveckla gärna vad du tyckte var skräpigt!

10. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Nej, det var inte denna från Scheppach utan en helt annan maskin som jag åsyftade. Denna från Scheppach tror jag t o m är en Tormek eftersom de tidigare sålde just Tormek.

Den slipmaskinen som de sålde och som jag åsyftade där hade en värdelös drivning med en axel som slog samt anhåll som var nästintill gjorda av byggvinklar, i princip som på en billig pelarslip. Dessutom lät den som en stenkross medans Tormeken är nästintill ljudlös.
    Andra små våtslipar som jag testat har antingen inga anhåll alls värda namnet samt en alldeles för liten skiva för svarvstål mm. Det funkar liksom inte att försöka slipa med anhåll som är en integrerad del av plastbaljan för de sviktar direkt.

/Kent

11. I
    Medlem · Västerbotten · 549 inlägg

importensketsig

Medlem
    Tack för info. Då törs jag packa upp .. kanske :)

Nu är inte fästena på denna Scheppach en del av vattenbaljan men väl av chassit .. som är av plast. Om nu inte fästena fortsätter inuti under plasthöjet, och där inuti sitter i något bättre. Någon som kikat efter?

Reagerade på just det på bilden på kartongen, att det ser ut som att plastchassit är vad som håller i anhållen och just att det borde kunna svikta. Ni som testat, hur stadigt blir det?

12. snickarboden

snickarboden

Medlem
    Den lösningen är inga större problem på Tormeken, det är just en sån som jag har.
    Däremot irriterar jag mig en del på att den inte får gå kontinuerligt.

/Kent

13. A
    Medlem · Östergötland · 29 inlägg

AndersNolberger

Medlem
    Jag har köpt en sån här slipmaskin nu på Rusta men har inte hunnit använda den än. Men det verkar ju vara en ordentlig maskin för pengarna!

En fråga bara efter att jag läst instuktionshäftet. Det står att läderhjulet ska impregneras med en tunn maskinolja innan man lägger på brynpasta. Vad för olja ska jag använda? och vet någon hur mycket brynpasta jag ska använda?

Tack för tipset på maskinen!

Anders

14. snickarboden

snickarboden

Medlem
    Jag använder vanlig smörjolja, sen är jag väl inte helt positiv till mineraloljor på läder men men...
    Brynpastan är ett litet helvete att få på då maskinen roterar men stoppa maskinen, lägg på en sträng och bred ut den lite så samlar sig inte allt på verktyget som slipas och det behövs inte mycket brynpasta.
    Troligen funkar Autosol lika bra som Tormeks original.

Ett annat tips är att diska ur vattentråget med jämna mellanrum, där samlas en hel del gegga.

/Kent

15. A
    Medlem · Östergötland · 29 inlägg

AndersNolberger

Medlem
    Tack för infon. Nu ska här slipas knivar och stämjärn till helgen!

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.