Byggahus.se

Köpte tomt med ogräset parkslide

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 706 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Husägaren för en evig kamp mot det fruktade ogräset parkslide för att det inte ska nå hennes hus.

Du kan läsa artikeln här: Köpte tomt med ogräset parkslide

2. S
    Medlem · Skåne · 1 inlägg

Svard84

Medlem
    Har själv haft parkslide 4x4m på tomten.
    Klippt av och droppat i roundup, grävt upp och bränt rötterna med gasolbrännare och tillslut så!
    Har inte sett ett skott de gångna året!

3. M
    Husägare · Östergötland · 2 321 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Publicera artikeln igen i mitten av maj.

4. S
    Medlem · 227 inlägg

stenna

Medlem
    börjar bli spretigt med flera olika trådar om Parkslide

5. Sockerhög
    Medlem · 245 inlägg
    :oops: Alltid trott att parkslide uttalas på anglosaxiska alltså "pa:k slajd" men är det så? En kollega på jobbet uttalade det helt på svenska med "i" och "e". Hon har förmodligen rätt, eller...?

6. jac
    Medlem · Skåne · 3 329 inlägg

jac

Medlem
    Jo, såvitt jag vet så har namnet på svenska "alltid" uttalats SLIDE precis som det stavas.

• Laddar…
  7. Marojo
    Renoveringsnovis · Småland · 161 inlägg

Marojo

Renoveringsnovis
    Jag trodde också det första gången jag hörde talas om växten :D Men det slide, inte slajd. Ingår i familjen slideväxter.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 373 inlägg

Granström2

Medlem
    Köp en större sprutflaska där man pumpar in trycket. Fyll på med totalutrorningsmedlr och spruta på alla löv du kan komma åt.Börja i vår en dag då inte regn är utfärdat. Prognosen finner du på yr.no så slipper du annonser, "känns som" fjantet och får en tydlig graf att titta på.
    Efter några behandlingar så ser dy resultat. Gräva upp alla rötter är nästan omöjligt. Så länge hela den invasiva klanen sitter ihop så dör mycket på en gång vid sprutning. Gräver man av rötter bildas fler mindre klaner som inte sitter ihop.

9. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 415 inlägg

Cheesen

Nybyggare
    Vilket medel rekommenderar du? Parkslide är ju ökänt för att tåla alla bekämpningsmedel.

10. G
    Medlem · 373 inlägg

Granström2

Medlem
    Tror det var en fyraliters med pump. Är växten tålig så ta fyra gånger rekommenderad dos och spruta många gånger.
    Min kirskål är borta och har också rensat 10 meter in på angränsande ödetomt.

Edit.
    Efter att ha läst om Shadowfires problem så verkar totalutrotningsmedel inte fungera så bra.
    Enligt Trädgårdsdags så var kirskål det värsta ogräset men jag tyckte den växten var enkel att få bort.
    De talade aldrig om parkslide.

Redigerat 2 nov 2019 11:03
  11. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 415 inlägg

Cheesen

Nybyggare
    Vilket medel är det du hänvisar till... Kirchkål och parkslide går ej att bekämpa med samma gift.

• Laddar…
  12. blomknopp
    Medlem · 143 inlägg

blomknopp

Medlem
    Det enda man får bort dessa växter är med att gräva om ytan. Finns jordbruksmaskiner -jordplog som man river upp hela ytor med. Alt grävmaskin. Sen kan man platta ut ytan, sen får man så nytt gräsfrö. Det här tar minst tid av alla metoder. Vill man använda gifter så får man räkna med att det inte hjälper alt. så blir jorden liksom förgiftad och inte ens gräs vill växa där. Jag tror jordbruksmaskin går att hyra!

13. D
    Medlem · 15 inlägg

DIY@home

Medlem
    Vi hade parkslide på gården för massa år sen. Har testat flera metorder att få bort med det. Första metoden innan jag visste bättre var att slå det med lie vilket resulterade i en total explosion av nya skott som sköt ut åt alla håll :oops:. Då blev det att gräva upp allt. En vår och sommar så tillbringade jag mycket tid att gräva upp alla skott och rötter jag kunde hitta. Grannarna undrade vad jag häll på med när jag låg på knä i trädgården och grävde för hand under så lång tid. Rötterna gick ända ner till typ 50-70 cm ner i maken. Det var lätt att känna igen en parkslide rot då det är gulaktig inuti när den är 'vuxen'. Grävde upp allt jag hittade och så väntade jag en vecka och så att nya skott kunde komma på bitar jag missat och så grävde jag upp dem osv om och om igen. Höll på en hel sommar och även lite kommande vår och sommar på de rotbitar jag missat. Men efter typ två år så var jag av med allt. Dyrt jobb om man räknar timmar jag höll på. Tyvärr så tippade jag alla rötter på en kompost i skogen så ett par månader senare så dök det upp skott där. Detta var sen höst när jag upptäckte det så jag gick på med RoundUp. Dagen efter kom frosten och då börjar ju växterna ta in all näring från bladen och eftersom att de var besprutade med RoundUp dagen innan så fick de antagligen en rejäl dos av medlet och inte ett skott syntes till igen. :)

Ett par år senare dök dom upp på en helt annan plats på gården. Då hade jag inte tid att gräva och de var mitt i ett nässelsnår så jag besprutade dem med RoundUp och lät de vara. Efter någon månad eller så vissnade de men kom tillbaka nästa år. Då testade jag ett nytt knep. Jag tog och kapade av dem ungefär 30cm från maken och fyllde håligheten i stamen med RoundUp på varje stam. Det tog kol på dem. Såg inte spåret av dem på den plastsen igen nästa år. Provade samma knep ett par år senare på ett annat ställe jag hittade ett nytt stånd med samma resultat.

Så bästa sättet att få bukt med parkslide enligt mina erfarenheter är RoundUp rakt ner i stammarna. Det tar kol på dem. Tycka vad man tycka vill om RoundUp men jag tycker mer illa om Parkslide än RoundUp.

Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.