Byggahus.se

Köpte in mig i tjejens hus, vad gäller vid försäljning i framtiden?

1. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag köpte in mig i tjejens hus för cirka 2 år sedan, satte mig aldrig riktigt in i vad det innebar... dumt nog kanske..

Hon köpte huset för 6 år sedan för 525 000 kronor tillsammans med sitt ex, dom bodde här i 2 år sen tog det slut, den bodelningen är uppklarad och avslutad sen länge. Sedan dom köpte huset så har det renoverats en hel del, bland de större grejerna är:

Ny värmepump 130 000
    Ny ventilation 60 000
    Nya fönster 100 000
    Mindre grejer kanske 60 000

När jag köpte in mig i huset så värderade vi huset, fick det till 850 000, jag hade gjort en del renoveringar gratis i hennes hus under tiden vi diskuterade inköp, så jag fick köpa in mig för 400 000 kronor. Efter jag flyttat in har vi:

Byggt om hela altanen för cirka 40 000
    Renoverat tvättstugan för cirka 25 000
    Renoverat garaget för cirka 60 000
    Bytt delar av fasaden och målat om.

När jag köpte in mig i huset så tog jag över halva lånen, vilka uppgick till 300 000 ungefär, sen mellanskillnaden kontant på 100 000. Kommer hon att behöva betala någon vinstskatt på den här affären? Det borde ju gå att få ner den vinstskatten till noll med kvitton på alla de omfattande renoveringar hon gjort, 850 000 - 525 000 = mellanskillnad på 325 000, hon har ju renoverat för mer än så.

Om vi skulle sälja huset för säg 950 000 nu, hur skulle vinstskatten se ut? Får jag en vinstskatt baserad på mitt inköp på 850 000 kronor eller ?

2. H
    Medlem Nivå 8
    Lån har inget med skatt att göra. Ta bort det ur ditt resonemang helt.

Hon köpte för 535 renoverade för 340 ger total på 875000. Hon säljer sen halva till dig för 400 000?
    Gör därmed en förlust om 37500kr, denna hade hon kunnat deklarera.
    Nu säljer ni för 950000 och hon gör vinst/förlust om (950/2)-(875000/2)-(125000/2)= -25000kr.

För dig gäller: 950/2-400-125/212=12500kr vinst. Skjut upp eller skattas på. Troligen kan den kvittas bort mot mäklararvode, flyttstäd osv.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 10
    Tack! Snyggt förklarat. Anledningen att hon sålde till mig för mindre än halva värderingen var att jag hade lagt typ 200 timmar på att renovera gillesstugan. Det var jobb som jag gjorde gratis åt henne eftersom jag bara bodde i huset (bodde där cirka 6 månader innan jag köpte in mig, och sen värderades huset efter renoveringen.

En följdfråga, jag trodde man bara kunde redovisa kvitton tills man nollar vinsten, men om man har renoverat för MER än mellanskillnaden köp / sälj. Vad händer då?

4. P
    Medlem · Nivå 8
    Ställer några kontrollfrågor för säkerhets skull. Har du köpt 50 % av fastigheten? Har ni skrivit överlåtelsehandlingar och beviljats lagfart?

5. S
    Medlem · Nivå 10
    Ja det är gjort.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Du får avdrag även för underskott vid försäljning men om jag minns rätt till en lite mer begränsad procentsats.

7. J
    Medlem Nivå 2
    Kvitton på renoveringskostnader kan du bara räkna av i en viss tid, vet inte hur lång tid som gäller dock men ligger det inte någon försäljning på gång i närtid så kan du nog glömma att räkna av dina/era renoveringskostnader tyvärr.

8. T
    Medlem · Nivå 7
    Senast jag sålde hus och lägenheten innan det så var det kvitton på förbättringsåtgärder/standardhöjningar som man kunde åberopa och dessutom var det bara de senaste fem årens kvitton som kunde användas.

Jag skulle föreslå att du ringer och pratar med Skatteverket, eller kollar på deras hemsida. De har ganska pedagogiska broschyrer att ladda ner som du kan läsa igenom innan du ringer och pratar med dem.

9. M
    Medlem Nivå 1
  10. S
    Medlem · Nivå 10
    Kollade nu och renoveringar verkar bara vara avdragsgilla i 5 år, vilket gör att alla hennes renoveringar fallit ut redan, våra renoveringar är ju typ 1 år gamla så dom går fortfarande att göra avdrag på då.

Men om hon sålde huset till mig för typ 2 år sedan, huset var värderat till 850 000 och hon sålde för 400 000.
    Om vi nu säljer huset i framtiden, kommer jag alltså beskattas för vinsten mellan 850 000 och säljpriset delat på 2, medans hon kommer beskattas för vinsten mellan 525 000 och säljpriset /2 ?

Vi har delad ekonomi pga. att hon har 2 barn som jag inte vill betala för.
    Detta var inget jag tänkte på när jag köpte in mig i huset. Men är det verkligen så absurdt att om vi säljer huset för 950 000 så ska hon skatta på 950 000 - 525 000 = 425 000 och hon får inte göra avdrag för sina renoveringar så då blir hon tvungen att betala: 425 000 * 0.20 = 85 000 sen 85 000 / 2 = 42500 eftersom hon bara äger halva bostaden.

Har jag rätt i detta? Och sen räknas min skatt 950 000-800 000 = 150 000
    150 000 * 0.2 = 30 000
    30 000/2 = 15 000

Så då blir min vinstskatt 15 000, allt är uträknat utan eventuella avdrag för tillfället. Risken finns att vi säljer huset snart, därför jag är intresserad.

11. B
    Medlem · Nivå 11
    Se till att skriva ett samboavtal. Din halva av huset är köpt för gemensamt bruk och ska därför delas lika vid en separation. Enligt reglerna ska alltså hon ha 75% och du 25% trots att ni äger hälften var.
    Du kan inte tvinga henne att skriva på ett samboavtal.
    Köper ni ett nytt hus eller gifter ni er utan äktenskapsförord så är problemet löst.

12. Elkludde
    Medlem Nivå 10
    Det är 5 år på renoveringar om jag minns rätt,men obegränsat om det avsevärt höjer värdet på huset tex tillbyggnad
    uterum,även byte till energifönster o dyligt

13. S
    Medlem · Nivå 10
    Menar du att trots att jag har ett köpebrev som ser ut såhär:

Så äger jag bara 25% av huset?

14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Det är skillnad på vad du äger och vad du har rätt till i en separation. Jag äger 100% av mitt hus men utan vårt sambo avtal så hade min sambo haft rätt till hälften eftersom det införskaffades i vårt förhållande. Men det låter lite konstigt i detta fallet när ni båda är ägare. Men jag har noll utbildning inom juridik

15. S
    Medlem · Nivå 10
    Hur gjorde ni med erat samboavtal, avtalade ni bara bort huset från bodelningen? Tänkte att det finns färdiga mallar för sånt, det är ju bra.