14 643 läst · 73 svar
15k läst
73 svar
Köpte hus, tomten är för liten (!)
Sida 1 av 5
Hej!
Köpte hus för några år sedan i detaljplanerat område, byggt på 90-talet.
Idag upptäckte jag att husets tomt är avsevärt mindre än vad jag fick intryck av säljare och mäklare samt förstås när jag själv tittade på tomten.
Tomten går runt huset med väg på ena sidan, grannar på två av sidorna samt ett grönområde som kommunen äger på den fjärde sidan.
Nu har jag tittat på en karta från lantmäteriet (samt ringt dem och verifierat detta) och sett att den sidan som vetter mot grönområdet, där tar min tomt slut exakt där huskroppen slutar! Tomten med gräsmatta och häckar och annat sträcker sig dock 4-5 meter bort från huskroppen.
Jag har kollat igenom köpehandlingar inkl. prospekt och annat, och det finns ingen dokumentation på att tomten inte alls är så stor som den är "odlad" att vara.
Vad bör jag göra? Kräva pengar tillbaka från säljaren och försöka köpa loss marken från kommunen?
Köpte hus för några år sedan i detaljplanerat område, byggt på 90-talet.
Idag upptäckte jag att husets tomt är avsevärt mindre än vad jag fick intryck av säljare och mäklare samt förstås när jag själv tittade på tomten.
Tomten går runt huset med väg på ena sidan, grannar på två av sidorna samt ett grönområde som kommunen äger på den fjärde sidan.
Nu har jag tittat på en karta från lantmäteriet (samt ringt dem och verifierat detta) och sett att den sidan som vetter mot grönområdet, där tar min tomt slut exakt där huskroppen slutar! Tomten med gräsmatta och häckar och annat sträcker sig dock 4-5 meter bort från huskroppen.
Jag har kollat igenom köpehandlingar inkl. prospekt och annat, och det finns ingen dokumentation på att tomten inte alls är så stor som den är "odlad" att vara.
Vad bör jag göra? Kräva pengar tillbaka från säljaren och försöka köpa loss marken från kommunen?
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Om säljaren tydligt markerade ut tomten, visade dig exakt vart gränsen gick (och medvetet pekade ut fel) så har du kanske ett case.
Annars är det nog tyvärr din skyldighet att kontrollera sånt vid köpet...
Annars är det nog tyvärr din skyldighet att kontrollera sånt vid köpet...
Redigerat:
Tomten har angivna mått dessa finns hos lantmäteriet och det finns även tomtmarkeringar som inte får flyttas eller döljas. Om dessa är flyttade på eller borttagna så skall dessa återställas det gör lantmäteriet men det kostar en slant. Som köpare är det precis som vanligt undersökningsplikten som gäller. Att tidigare ägare har använt mark som inte tillhör fastigheten är nog mer regel en undantag när det gränsar mot allmän mark.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Har han gått och pekat ut exakt vart gränserna för tomten går för dig?
Sitter tomtpinnarna kvar där de ska?
Om första fallet är korrekt, men även andra.. så tror jag dina möjligheter är små.
Finns inga gränspinnar, och han pekar ut tomten för dig, så kan du ha en liten chans.
Men undersökningsplikten är långtgående, och informationen finns som sagt att hämta på lantmäteriet...
Tyvärr tror jag inte du har mycket att hämta här...
Sitter tomtpinnarna kvar där de ska?
Om första fallet är korrekt, men även andra.. så tror jag dina möjligheter är små.
Finns inga gränspinnar, och han pekar ut tomten för dig, så kan du ha en liten chans.
Men undersökningsplikten är långtgående, och informationen finns som sagt att hämta på lantmäteriet...
Tyvärr tror jag inte du har mycket att hämta här...
Det är ingen som visat mig var tomtgränsen går, när man ser huset verkar det självklart. Det finns inga tomtpinnar, tror jag. Jag har inte grävt i jorden men jag har petat runt och inte hittat något. Ska kolla med en granne som bott här längre, när jag får tillfälle.
Får man fråga var i Östergötland huset ligger? Låter väldigt likt ett område där släkt till mig har bott. De tomterna var egentligen väldigt små men det var mer regel än undantag att man flyttade ut häcken en bit för att få en hyfsad baksida att var på. Där har det varit så i många årtionden och det har aldrig varit någon som klagat, inte ens vid bygglovsansökningar.
Så länge tomten har samma yta som i avtalet har jag svårt att se att du kan göra så mycket. I vissa områden verkar det tyvärr vara mer en regel än undantag att husägare anser sig ha rätt att se delar av kommunens mark som sin egen.
När en väg i vår närhet skulle breddas visade det sig snabbt att i stort sett alla som bodde efter vägen hade "tagit" kommunens mark mellan tomten och vägen och börjat betrakta den som sin egna tomt. I många fall genom att sätta upp häckar, staket och plank 3-5 meter närmare vägen än deras tomt slutade.
Vi kan väl säga att det var många häckar, staket och plank som flyttades den sommaren.
Av det har jag lärt mig att aldrig lita på att tomten är lika stor som den "ser ut".
/Krister
När en väg i vår närhet skulle breddas visade det sig snabbt att i stort sett alla som bodde efter vägen hade "tagit" kommunens mark mellan tomten och vägen och börjat betrakta den som sin egna tomt. I många fall genom att sätta upp häckar, staket och plank 3-5 meter närmare vägen än deras tomt slutade.
Vi kan väl säga att det var många häckar, staket och plank som flyttades den sommaren.
Av det har jag lärt mig att aldrig lita på att tomten är lika stor som den "ser ut".
/Krister
Jag förstår också att man inte kan ta för givet att en tomt är så stor som den ser ut, men i det här fallet skulle alla normalt funtade människor utgå från att de "tjuvade" metrarna tillhöra fastigheten, annars blir det nästan löjligt.
Låt mig förklara; det är inte så att det är ett par meter man flyttat staketet för att få en lite luftigare trädgård. Hade trädgården slutat där tomtgränsen är, då hade husets vägg legat på millimetern på tomtgränsen. Dräneringen hade legat utanför tomtgränsen.
Och låt mig dessutom tillägga att det är inte de boende som hittat på det här. Det var byggherren som anlade grunden för trädgårdarna och visade var man kunde plantera sin häck någonstans, PÅ ANNANS MARK!
Någonting är definitivt fel i den här soppan.
Låt mig förklara; det är inte så att det är ett par meter man flyttat staketet för att få en lite luftigare trädgård. Hade trädgården slutat där tomtgränsen är, då hade husets vägg legat på millimetern på tomtgränsen. Dräneringen hade legat utanför tomtgränsen.
Och låt mig dessutom tillägga att det är inte de boende som hittat på det här. Det var byggherren som anlade grunden för trädgårdarna och visade var man kunde plantera sin häck någonstans, PÅ ANNANS MARK!
Någonting är definitivt fel i den här soppan.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Har inte säljaren pekat ut tomten för dig, så skulle jag tro att det definitivt ligger på dig som köpare att undersöka noggrannare.
Har sett ett fall där kommunen tagit hänsyn till att en person nyttjat del av kommunens mark, och själva föreslagit att fastighetsägaren ska köpa till den biten.
Men att du skulle få kompensation av säljaren för det tror jag blir svårt.
Har sett ett fall där kommunen tagit hänsyn till att en person nyttjat del av kommunens mark, och själva föreslagit att fastighetsägaren ska köpa till den biten.
Men att du skulle få kompensation av säljaren för det tror jag blir svårt.
Det låter väldigt konstigt att placera husen precis på tomtgränsen, rimligtvis går den ändå 4,5 meter från huset iallafall?
Har du fått någon tomtritning från kommunen? Ibland är det så (på i vårt område tex) att Lantmäteriets karta visar hur man från början planerat att placera husen, medan kommunens karta visar hur det verkligen blev.
Oavsett vilket låter det ju inte alls roligt. Har du kollat på taxeringspappren hur stor tomten är där, och kontrollmätt mot verkligheten och Lantmäteriets papper?
Har du fått någon tomtritning från kommunen? Ibland är det så (på i vårt område tex) att Lantmäteriets karta visar hur man från början planerat att placera husen, medan kommunens karta visar hur det verkligen blev.
Oavsett vilket låter det ju inte alls roligt. Har du kollat på taxeringspappren hur stor tomten är där, och kontrollmätt mot verkligheten och Lantmäteriets papper?
Huset är enligt ritningen 11244 millimeter brett, carporten är 3500 millimeter och eftersom det är ett kedjehus så utgörs carportens bortre vägg av nästa hus. Tomten är 15,00 meter bred enligt lantmäteriets karta. 11244 + 3500 = 14744 mm = 14,744 m är ju så nära tomtgränsen man kan komma. Så om alla siffror stämmer exakt så är husets fasad 25 cm från tomgränsen. Inga 4-5 meter här inte.
Jag har fått en översiktskarta av kommunen, men jag har beställt en primärkarta som jag ska få nästa vecka. Men jag tror inte att den ändrar ngt i sak.
Översiktskarta visar klart och tydligt att huset är placerat exakt på tomtgränsen.
Tomten är angedd till 392 kvm i mäklarens beskrivning vilket stämmer överens med de mått som finns i lantmäteriets karta.
Taxeringspapper vet jag inte riktigt var jag har. Ska försöka hitta dem.
Men det är ställt bortom allt tvivel, tycker jag, att huset ligger på tomtgränsen.
Jag har fått en översiktskarta av kommunen, men jag har beställt en primärkarta som jag ska få nästa vecka. Men jag tror inte att den ändrar ngt i sak.
Översiktskarta visar klart och tydligt att huset är placerat exakt på tomtgränsen.
Tomten är angedd till 392 kvm i mäklarens beskrivning vilket stämmer överens med de mått som finns i lantmäteriets karta.
Taxeringspapper vet jag inte riktigt var jag har. Ska försöka hitta dem.
Men det är ställt bortom allt tvivel, tycker jag, att huset ligger på tomtgränsen.