Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Köpte hus med riskkonstruktion ...

1. L
    Medlem · 16 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    Hej, har precis köpt ett suterränghus från -79 som vi snart får tillträde till. Husköpet gick i rasande fart, det kollades igenom noggrant utan någon speciell anmärkning på något man kunde se eller känna lukt av men någon fackmannamässig besiktning blev aldrig gjord. Fick ta del av ritningarna under veckan och upptäckte då att källaren är byggda på såkallade EW-element vilket verkar vara en relativt känd riskkonstruktion.. Ni som vet vad det är vet också att det innebär en väldigt omfattande reparation för att åtgärda problemet. Handpenning är betald och kontraktet påskrivet. Jag anser att mäklare eller säljare borde upplyst mig om riskkonstruktionen och att pris blivit satt där efter. Mäklare säger direkt att riskkonstruktioner aldrig går som ett dolt fel utan det är något man får räkna med i äldre hus, har inte kontaktat säljare ännu. Dolda fel försäkring verkar säljare inte ha.

Min fråga är nu kan man som köpare räkna med att säljaren går med på att reducera köpeskillingen om det upptagas att det finns ett pågående problem med fukt i väggarna i källaren? kan det räknas som ett dolt fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 226 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Du måste kunna bevisa att det är ett fel! Det är inte säkert alls att det blir problem eller är problem idag. Ni skulle ha anlitat med besiktningsman, nu är det för sent tyvärr.

3. P
    Medlem · Stockholms län · 451 inlägg

PurreP

Medlem
    Kort svar, nej.

Inget dolt fel föreligger och du har inget påtryckningsmedel för att justera köpeskillingen.

Att undersöka husets konstruktion faller definitivt under din undersökningsplikt.

Det låter ju även som att en eventuell besiktningsklausul har löpt ut, finns det tid kvar där kan du ju "hota" med att kliva av och kanske nå en överenskommelse.

4. L
    Medlem · 16 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem

Jo det förstår jag, går i tankarna att kontakta anticimex för en grundbesiktning för att se om det är ett pågående problem. Är också övertygad om att säljarna inte vet att de sålt ett hus med en riskkonstruktion. Jo självklart så skulle jag ha gjort det men nu är ju det läget redan passerat…

5. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 2 191 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Det blir nog svårt. Ni vet ju inte ens om det är något fel. Men om det är ett pågående fel är det inte dolt om det kan upptäckas vid en noggrann besiktning. Om det inte är ett pågående fel men en ökad risk så är det något man bör ta hänsyn till för köpebeloppet före köp, inte nu i efterhand.

6. P
    Medlem · Stockholms län · 451 inlägg

PurreP

Medlem
    Även om det är ett pågående problem så går det knappast som dolt, det beror ju på en känd riskkonstruktion som du borde ha känt till om du uppfyllt din plikt...

7. L
    Medlem · 16 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem
    ok, förstår hur du tänker men då jag inte kan känna någon konstig lukt eller dylikt så är ju enda sättet att upptäcka problemet att borra hål i väggar eller fuktmäta hela källaren? Krävs det att man gör det vid ett husköp?

• Laddar…
  8. B
    Bannad · 106 inlägg

Bozzen

Bannad
    Det tycker jag är lite märkligt. Suteräng är ju risk konstruktion.

Betala det du budat och gör rätt för dig. Tvingade någon dig att buds på risk huset ?

Komma efteråt känns ju sådär.

9. D
    Besserwisser · E · 19 970 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Nej, det räcker med att du vet om att det är en riskkonstruktion så får du räkna med att det finns problem. Att ta reda på hur huset är byggt ingår definitivt i undersökningsplikten.

10. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 328 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    EW-element var en fackmässig konstruktion när huset byggdes så det kan inte vara ett fel att de sitter där. Det är vad man kan förvänta sig av hus från det året.

Sen kan det uppstå fel (skador) som en följd av EW-elementen. Men där är du inte ännu. Sådana fel har inte konstaterats. Och då får man bedöma om de felen är förväntade utifrån husets ålder och konstruktion.

11. L
    Medlem · 16 inlägg

Lasseholmstrom

Medlem

Jo absolut det förstår jag, men det är även därför jag lyfter frågan. Bör jag ta in en besiktningsman nu för att kolla upp om det kan vara ett pågående problem? Är övertygad om att nuvarande säljare inte vill sälja ett hus med problem till oss för att sedan rycka på axlarna och säga skyll er själva

12. A
    Medlem · 39 inlägg

Anders_70

Medlem
    Ni kan ju alltid uttrycka er önskan till säljare att trots påskrift etc nu hoppa av köpet, och att de ber mäklaren höra efter om näst högsta budgivare fortfarande är intresserade. Kanske kan ni komma överens om att betala mellanskillnaden som säljarna förlorar på att ta det näst högsta budet?

Men det kan också vara så att ni då får FOMO och ändå vill köpa huset. Kanske var det ett fint hus som ni faktiskt tyckte om, och som är värt den aktuella riskkonstruktionen? Det lär nog finnas tillräckligt med budgivare som inte bryr sig om den frågan för att få huset sålt utan er i budgivningen.

13. samlarpådetmesta
    Medlem · 521 inlägg
    Har själv hus byggt med EW-element. Snustorrt!

Man kan också få en fingervisning om risken genom att ta reda på hur det ser ut i marken under huset. Vi har en vattenåder runt våran tomt som går in över en grannes fastighet. De har haft problem.

De hus med EW-element jag varit inne i och som har haft problem har i regel luktat.

14. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 611 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Varför skulle de inte vilja det? Ni köpte väl ett hus på en fri marknad där man får vänta sig att era motbudgivare brydde sig om vad de försökte köpa även om ni inte gjorde det.

Det här är ert problem, i den mån det finns ett problem.

15. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 855 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Är reglarna fuktiga borde de lukta ordentligt. Finns tusentals med hus med ”riskkonstruktioner” som mår alldeles utmärkt. Varenda hus med krypgrund tex. Bara för att huset är byggt med EW element innebär inte de automatiskt problem. Men något ni självklart borde haft i beaktning innan man köper ett hus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.