4 547 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Köpte fönster men fick fel mått- har vi rätt att få det åtgärdat?
Sida 1 av 2
Medlem
· Uppland
· 90 inlägg
Hej!
Vi har köpt specialbeställda fönster från ett snickeri i Sverige som handtillverkar fönster i gammal stil (spröjs, linoljemålade osv). Vi skickade en väldigt tydlig specifikation på mejl om vad vi önskade, med principskisser och mått. Bl a ville vi ha spaltventiler på fönstren och fönsterbrädor på varje fönster som var tillräckligt djupa för att kunna ställa blommor och lite saker i fönstrena. Vi angav också tydligt att karmdjupet skulle vara 17 cm.
När vi fick fönstrena så kontrollmätte vi dem (höjd, bredd, luftens storlek osv) och tyckte att allt stämde. Däremot så var inte spaltventiler insatta och inte heller fönsterbrädor. Vi frågade varför detta inte var gjort då vi beställde detta, men de sa att spaltventiler inte fick plats i fönstren och att de inte räknat med fönsterbrädor i offerten. Suck! Ok, vi kan leva med att spaltventiler inte fick plats i fönstrena, men varför kommunicerade inte snickeriet detta till oss innan de gjorde färdigt dem? Samma med fönsterbrädorna, det var en viktig del för oss. När vi frågade om fönsterbrädorna och om de kunde skicka detta i efterhand så fick vi som svar att det var lättare att låta en snickare i vår trakt ordna detta.
Vi godtog detta och betalade fakturan och tänkte att vi får be vår lokala snickare om hjälp med fönsterbrädorna, och så får vi ordna luftventiler i väggarna ist för i fönstren som vi tänkt. Men när vår snickare sedan sätter in fönstrena så märker vi att karmdjupet på de vi fått tillverkade är 11 cm, inte 17 cm som vi beställt!
Frågan är vad vi gör nu. Det har ju gått ett par månader sedan vi fick fönstrena levererade (sommarledighet för hantverkarna) och vi har hunnit måla dem och fick dem insatta nu i veckan. Kan vi kontakta tillverkaren och säga att karmmåttet blev fel och begära åtgärd- ex.vis nya fönster alt att de tar kostnaden för att vår snickare löser karmdjupet på annat sätt?
Hoppas på rådiga svar!
Vi har köpt specialbeställda fönster från ett snickeri i Sverige som handtillverkar fönster i gammal stil (spröjs, linoljemålade osv). Vi skickade en väldigt tydlig specifikation på mejl om vad vi önskade, med principskisser och mått. Bl a ville vi ha spaltventiler på fönstren och fönsterbrädor på varje fönster som var tillräckligt djupa för att kunna ställa blommor och lite saker i fönstrena. Vi angav också tydligt att karmdjupet skulle vara 17 cm.
När vi fick fönstrena så kontrollmätte vi dem (höjd, bredd, luftens storlek osv) och tyckte att allt stämde. Däremot så var inte spaltventiler insatta och inte heller fönsterbrädor. Vi frågade varför detta inte var gjort då vi beställde detta, men de sa att spaltventiler inte fick plats i fönstren och att de inte räknat med fönsterbrädor i offerten. Suck! Ok, vi kan leva med att spaltventiler inte fick plats i fönstrena, men varför kommunicerade inte snickeriet detta till oss innan de gjorde färdigt dem? Samma med fönsterbrädorna, det var en viktig del för oss. När vi frågade om fönsterbrädorna och om de kunde skicka detta i efterhand så fick vi som svar att det var lättare att låta en snickare i vår trakt ordna detta.
Vi godtog detta och betalade fakturan och tänkte att vi får be vår lokala snickare om hjälp med fönsterbrädorna, och så får vi ordna luftventiler i väggarna ist för i fönstren som vi tänkt. Men när vår snickare sedan sätter in fönstrena så märker vi att karmdjupet på de vi fått tillverkade är 11 cm, inte 17 cm som vi beställt!
Frågan är vad vi gör nu. Det har ju gått ett par månader sedan vi fick fönstrena levererade (sommarledighet för hantverkarna) och vi har hunnit måla dem och fick dem insatta nu i veckan. Kan vi kontakta tillverkaren och säga att karmmåttet blev fel och begära åtgärd- ex.vis nya fönster alt att de tar kostnaden för att vår snickare löser karmdjupet på annat sätt?
Hoppas på rådiga svar!
"När vi fick fönstrena så kontrollmätte vi dem (höjd, bredd, luftens storlek osv) och tyckte att allt stämde. "
Ni har ju faktiskt godkänt fönstrena både genom att kontrollmäta dom, betalt fakturan, målat dom och väntat flera månader.
Är inte något juridiskt proffs men ni får nog stå ert kast och se till att nästa gång ni beställer något så kontrollerar ni det noggrannare.
Ni har ju faktiskt godkänt fönstrena både genom att kontrollmäta dom, betalt fakturan, målat dom och väntat flera månader.
Är inte något juridiskt proffs men ni får nog stå ert kast och se till att nästa gång ni beställer något så kontrollerar ni det noggrannare.
Stefan N
Verktygstokig
- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 12 144 inlägg
- 9 845 gillningar
- 1 067 bilder och filmer
Det är ju ganska stor skillnad på 11 och 17cm, ni borde ju sett det på en sekund om du synade fönstrena?
Ni beställde med karmar antar jag. Då borde det väl inte vid den kontrollmätning du utförde kunna konstatera att det inte stämde.
Dock så har de inte levererat korrekt vara, frågan är dock om ni inte har godkänt leveransen, när ni betalade fakturan och inte påpekat något under dessa månader. Men jag är lite osäker.
En väldigt intressant fråga är hur svårt det är att mäta karmdjupet? Ni mätte väldigt bra andra mått.
Jag har ingen aning om hur man mäter karmdjupet.
Dock så har de inte levererat korrekt vara, frågan är dock om ni inte har godkänt leveransen, när ni betalade fakturan och inte påpekat något under dessa månader. Men jag är lite osäker.
En väldigt intressant fråga är hur svårt det är att mäta karmdjupet? Ni mätte väldigt bra andra mått.
Jag har ingen aning om hur man mäter karmdjupet.
Medlem
· Halland
· 4 007 inlägg
Hur tjock karmen är i djupled.
Tex istället för att använda en smyg/salning för att komma i liv med väggen så kan man ha grövre karm.
Tex istället för att använda en smyg/salning för att komma i liv med väggen så kan man ha grövre karm.
Medlem
· Uppland
· 90 inlägg
Tack för svar. Ja vi tycker nu i efterhand att vi borde sett det, men dels så är det lite annan modell på dessa fönster med en dropplist som gör att man upplever fönstren som djupare än de är, och vi glömde helt enkelt kontrollmäta just det måttet. Dessutom har vi målat fönstrena i en annan lokal så vi har inte kunnat jämföra direkt med de befintliga fönstrena (som dessustom är en helt annan modell så svårt med en ögonjämförelse ändå).
Dessutom var vi noggranna att både skicka arkitektritningar, flera principskisser med alla mått, samt skriva upp måtten noggrant i vår beställning. Och i övrigt var ju alla mått helt rätt.
Men innebär de facto att vi betalat fakturan att vi godkänt leveransen? Om man upptäcker ett sånt här fel, som helt klart är en miss från deras sida så spelar det väl ingen roll att vi betalat fakturan? Vi hade 3 v betalningstid men det var precis innan semestrarna så det gick inte att få tag på en hantverkare som kunde sätta in dem under sommaren. Därför upptäcktes inte missen förrän nu.
Hoppas fortfarande någon med juridiska kunskaper kan ge råd om hur vi bör gå tillväga. Hur lång "reklamationsrätt" eller påpekande av fel på vara som man köpt har man? Om jag köper en dator på butik (och betalar direkt) och sen upptäcker att något är fel efter ett par månader och att det har med tillverkningen att göra så finns ju en garantiperiod där jag kan få datorn utbytt eller reparerad. Det måste väl vara samma sak när man köper en vara av ett snickeri?
Dessutom var vi noggranna att både skicka arkitektritningar, flera principskisser med alla mått, samt skriva upp måtten noggrant i vår beställning. Och i övrigt var ju alla mått helt rätt.
Men innebär de facto att vi betalat fakturan att vi godkänt leveransen? Om man upptäcker ett sånt här fel, som helt klart är en miss från deras sida så spelar det väl ingen roll att vi betalat fakturan? Vi hade 3 v betalningstid men det var precis innan semestrarna så det gick inte att få tag på en hantverkare som kunde sätta in dem under sommaren. Därför upptäcktes inte missen förrän nu.
Hoppas fortfarande någon med juridiska kunskaper kan ge råd om hur vi bör gå tillväga. Hur lång "reklamationsrätt" eller påpekande av fel på vara som man köpt har man? Om jag köper en dator på butik (och betalar direkt) och sen upptäcker att något är fel efter ett par månader och att det har med tillverkningen att göra så finns ju en garantiperiod där jag kan få datorn utbytt eller reparerad. Det måste väl vara samma sak när man köper en vara av ett snickeri?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 35 444 inlägg
Kommunens konsumentvägledare är proffs på juridiken i sådan här fall.
Jag skulle ta upp frågan med leverantören. Var helt öppen med hur det gått till. Förklara att ni inte är ute efter att djävlas utan undrar helt enkelt om det går att hitta en lösning? Beroende på bemötande från snickeriet efter det får ni välja hur ni går vidare.
Ni har ju faktiskt inte fått det ni beställde, på flera punkter. Visst kan man tycka att ni borde ha upptäckt att måttet var fel, men nu är det som det är.
Ni har ju faktiskt inte fått det ni beställde, på flera punkter. Visst kan man tycka att ni borde ha upptäckt att måttet var fel, men nu är det som det är.
Nja, uppförsbacken här blir nog väldigt brant. När ni målat och monterat dem så upptäcker ni att de har karmdjup på 11 cm istället för 17 cm. Det ser man direkt vid okulärbesiktning av leverans en så stor skillnad på 11 respektive 17 cm, då ska ni påtala felaktigheten.
Det är nog till 99.9 % kört tyvärr. Det ligger ansvar på godsmottagaren att syna och kolla att allt stämmer vid leverans. Och har ni målat fönstren samt monterat dom så har ni accepterat det.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 235 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- Medlem nov 2011
- 4 235 inlägg
- 6 856 gillningar
- 2 010 bilder och filmer
Ni skrev en tydlig specifikation till snickeriet men fick ni en offert eller ordererkännande som ni godkände?
Grundstött
· Halland
· 28 399 inlägg
Jag förstår inget över huvud taget!
Karmdjup på 17 cm? Varför?
Ett normalt öppningsbart 3-glasfönster har ett karmdjup på ca 100 mm.
Varför skall man ha nästan dubbelt så djupa karmar?
Och fönsterbrädan: Den ingår väl aldrig i själva fönstret?
Utan ordnas efter att fönstret är monterat, och anpassat till hur djupa fönstersmygarna är.
Nej, som sagt, jag förstår inget, inte ens vad problemet är
Karmdjup på 17 cm? Varför?
Ett normalt öppningsbart 3-glasfönster har ett karmdjup på ca 100 mm.
Varför skall man ha nästan dubbelt så djupa karmar?
Och fönsterbrädan: Den ingår väl aldrig i själva fönstret?
Utan ordnas efter att fönstret är monterat, och anpassat till hur djupa fönstersmygarna är.
Nej, som sagt, jag förstår inget, inte ens vad problemet är
Medlem
· Halland
· 4 007 inlägg
Nuförtiden så är karmdjupet ca 100-115mm ja men förr i tiden var det inget ovanligt med 140-170mm grova karmar.KnockOnWood skrev:Jag förstår inget över huvud taget!
Karmdjup på 17 cm? Varför?
Ett normalt öppningsbart 3-glasfönster har ett karmdjup på ca 100 mm.
Varför skall man ha nästan dubbelt så djupa karmar?
Och fönsterbrädan: Den ingår väl aldrig i själva fönstret?
Utan ordnas efter att fönstret är monterat, och anpassat till hur djupa fönstersmygarna är.
Nej, som sagt, jag förstår inget, inte ens vad problemet är![]()
De ville kanske ha det så tidsenligt som möjligt?