1 609 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Köpt villa, vad ska jag fråga vid möte med säljare före tillträdet?
Snart dags för tillträdesdag på villan och dagen före ska vi mötas i huset för genomgång med säljaren men jag har ärligt talt knappt en aning om vad jag ska kolla på (utom kvalitet på städning och att inga skador uppkommit eller andra konstigheter). Dvs, utom att gå igenom och se att allt ser ok ut, vad för frågor kan det vara värt att ställa till säljarna när man ändå har dem på plats?
Ett exempel: Huset har frånluftsvärmepump och golvvärme, så jag har förstått att det för frånluftsvärmepumpen finns filter som behöver rengöras/bytas och det är EN sak jag kommer fråga om, hur det fungerar. (även om jag ärligt talat gissar att jag skulle kunna läsa mig till det utan att fråga).
Men utöver det, finns det några generella saker som kan vara värt att titta på eller fråga om?
Eftersom jag aldrig ägt villa förut känns det lite som att jag inte riktigt vet hur mycket det är jag inte vet
Ett exempel: Huset har frånluftsvärmepump och golvvärme, så jag har förstått att det för frånluftsvärmepumpen finns filter som behöver rengöras/bytas och det är EN sak jag kommer fråga om, hur det fungerar. (även om jag ärligt talat gissar att jag skulle kunna läsa mig till det utan att fråga).
Men utöver det, finns det några generella saker som kan vara värt att titta på eller fråga om?
Eftersom jag aldrig ägt villa förut känns det lite som att jag inte riktigt vet hur mycket det är jag inte vet
Om ni hade bott kvar i huset, vad hade varit nästa renoveringsprojekt?
Fråga om ev renoveringar för att bättre förstå hur de är gjorda.
Fråga om ev renoveringar för att bättre förstå hur de är gjorda.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 747 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 747 inlägg
Filtren i frånluftsvärmepumpen är nog det enklaste, men fråga hur man reglerar temperaturen, om/när man behöver ändra kurvlutning och annat. När och hur luftflödena har ställts in.
Fråga om om/hur golvvärmen behöver regleras, luftas, hur slingorna går etc.
När sotades det senast?
Vilka väggar som är bärande (om säljaren vet det)?
Om någon vägg har tagits bort eller satts upp?
Ålder på allt möjligt, vitvaror, golv, tätskikt i badrum etc.
Fråga om om/hur golvvärmen behöver regleras, luftas, hur slingorna går etc.
När sotades det senast?
Vilka väggar som är bärande (om säljaren vet det)?
Om någon vägg har tagits bort eller satts upp?
Ålder på allt möjligt, vitvaror, golv, tätskikt i badrum etc.
Är det inte lite sent att ställa frågor till säljaren vid tillträdet? Självklart är det bra att få en genomgång hur de har hanterat värme panna och var vattenmärke med huvud avstämning finns samt kontrollera städning. De flesta övriga frågor bör ställas innan / i samband med kontrakt skrivning tänker jagM MrQuint skrev:Snart dags för tillträdesdag på villan och dagen före ska vi mötas i huset för genomgång med säljaren men jag har ärligt talt knappt en aning om vad jag ska kolla på (utom kvalitet på städning och att inga skador uppkommit eller andra konstigheter). Dvs, utom att gå igenom och se att allt ser ok ut, vad för frågor kan det vara värt att ställa till säljarna när man ändå har dem på plats?
Eftersom jag aldrig ägt villa förut känns det lite som att jag inte riktigt vet hur mycket det är jag inte vet![]()
Äsch... Lägg undan 100 000 på ett huskonto, så är det lugnt.
För Du kan ge dig attan på att inom några år, ska både det ena o andra fixas.
Så är det alltid.
Du vill inte veta vad jag lagt pengar på, för ett hus byggt 1982, köpt 1995, för 550 t.
Öööh, i dag väderat till 1.65 M.
För Du kan ge dig attan på att inom några år, ska både det ena o andra fixas.
Så är det alltid.
Du vill inte veta vad jag lagt pengar på, för ett hus byggt 1982, köpt 1995, för 550 t.
Öööh, i dag väderat till 1.65 M.
Hur hög är sophämtningsavgiften?
När lades taket om senast?
Finns det byggnadsritningar?
Hur är ventilationen ordnad i dag?
Hur är avvattningen av tomten?
O s v, o s v...
- Men allt detta frågade Ni väl innan papperen skrevs?
- Annars är en lämplig trådrubrik: - - -
-Vad skulle jag frågat, få bekräftat INNAN KÖP?
Hoppas att allt gick bra, trots allt.
När lades taket om senast?
Finns det byggnadsritningar?
Hur är ventilationen ordnad i dag?
Hur är avvattningen av tomten?
O s v, o s v...
- Men allt detta frågade Ni väl innan papperen skrevs?
- Annars är en lämplig trådrubrik: - - -
-Vad skulle jag frågat, få bekräftat INNAN KÖP?
Hoppas att allt gick bra, trots allt.
Fråga om ev. dränering (när den är gjord och om det finns problem nu).
Ställ frågor om det brukar bli stopp i avloppet, hur gammalt avloppet är osv.
Samma sak om taket.
Fråga om det finns problem runt elen, brukar säkringar gå osv. Är alla eluttag fungerande.
Krypgund - fråga om det finns skadedjur, fukt osv.
Men framför allt glöm inte att fråga var olika ledningar går på tomten, allt från el, avlopp till fiber.
Skriv ner allt.
Ställ frågor om det brukar bli stopp i avloppet, hur gammalt avloppet är osv.
Samma sak om taket.
Fråga om det finns problem runt elen, brukar säkringar gå osv. Är alla eluttag fungerande.
Krypgund - fråga om det finns skadedjur, fukt osv.
Men framför allt glöm inte att fråga var olika ledningar går på tomten, allt från el, avlopp till fiber.
Skriv ner allt.
Jo, jo... Innan köp o betalning!
Om säljaren har lust, vet och har möjlighet att svara...
Efter köp kan man inte räkna med något.
Allt detta tar man reda på innan pluskan öppnas...!
Köpt så får man i regel, själv ansvara för eventuella fel o s v.
- Kan vara värt att veta inför ev framtida köp, av flera anledningar.
T ex säljares uppgifter mm.
Stämmer dessa inte kan det vara underlag för jämkning, skadestånd
e t c.
Svårt att hävda i efterhand.
Är man stadd vid god kassa eller köpt till bra pris, lär det kvitta.
Om säljaren har lust, vet och har möjlighet att svara...
Efter köp kan man inte räkna med något.
Allt detta tar man reda på innan pluskan öppnas...!
Köpt så får man i regel, själv ansvara för eventuella fel o s v.
- Kan vara värt att veta inför ev framtida köp, av flera anledningar.
T ex säljares uppgifter mm.
Stämmer dessa inte kan det vara underlag för jämkning, skadestånd
e t c.
Svårt att hävda i efterhand.
Är man stadd vid god kassa eller köpt till bra pris, lär det kvitta.
Redigerat:
Mycket aktivitet helt plötsligt i min en månad gamla tråd 
För att förtydliga så var jag aldrig ute efter frågor att ställa om skicket på huset, det var ju givetvis redan utrett långt innan jag genomförde affären.
Vad jag undrade över var ju just vad som kan vara bra att fråga om hur det fungerar när det kommer till att leva och bo i huset, BirgitS gav flera bra exempel på frågor som kunde vara relevanta att ställa,
Tyvärr blev mötet försenat och sedan var de stressade vilket ledde till att jag också blev stressad och ännu mer förvirrad än vad jag redan är som normalt så jag missade flera av sakerna jag tänkt fråga.
T.ex. resulterade det i att jag nu sitter här och har ingen aning om hur jag avluftar golvvärmen vilket innebär att när/om jag behöver göra det någon gång framöver så kommer jag säkert göra ett nytt inlägg här där jag frågar om någon kan berätta hur jag ska göra
Jag har ju givetvis deras kontaktuppgifter så inte omöjligt att fråga dem i efterhand om det dyker upp något jag är osäker på men är ju alltid lättast att fråga så mycket som möjligt om hur saker fungerar när alla är på plats i huset, vilket var anledningen till att jag skapade inlägget.
För att förtydliga så var jag aldrig ute efter frågor att ställa om skicket på huset, det var ju givetvis redan utrett långt innan jag genomförde affären.
Vad jag undrade över var ju just vad som kan vara bra att fråga om hur det fungerar när det kommer till att leva och bo i huset, BirgitS gav flera bra exempel på frågor som kunde vara relevanta att ställa,
Tyvärr blev mötet försenat och sedan var de stressade vilket ledde till att jag också blev stressad och ännu mer förvirrad än vad jag redan är som normalt så jag missade flera av sakerna jag tänkt fråga.
T.ex. resulterade det i att jag nu sitter här och har ingen aning om hur jag avluftar golvvärmen vilket innebär att när/om jag behöver göra det någon gång framöver så kommer jag säkert göra ett nytt inlägg här där jag frågar om någon kan berätta hur jag ska göra
Jag har ju givetvis deras kontaktuppgifter så inte omöjligt att fråga dem i efterhand om det dyker upp något jag är osäker på men är ju alltid lättast att fråga så mycket som möjligt om hur saker fungerar när alla är på plats i huset, vilket var anledningen till att jag skapade inlägget.
Skall man få med hur allt fungerar så kommer man att glömma lejonparten.
Likaså kan det vara att säljaren inte har den högsta kompetensen.
När man har något nytt framför sig så är det lika bra att göra omtag och lära sig ordentligt. Det skapar en trygghet i att bo framöver.
Fråga här och få bra svar från dom som kan och vet. Det kommer garantera ge dig mer än från säljaren. OM det inte är en speciallösning för just din setup. Men har man byggt korrekt och som man skall så kan du lösa mer än 90 procent här.
Skulle jag skriva en manual om mitt hus hade det blivit en bok. Jag skojar inte.
Lycka till!
Likaså kan det vara att säljaren inte har den högsta kompetensen.
När man har något nytt framför sig så är det lika bra att göra omtag och lära sig ordentligt. Det skapar en trygghet i att bo framöver.
Fråga här och få bra svar från dom som kan och vet. Det kommer garantera ge dig mer än från säljaren. OM det inte är en speciallösning för just din setup. Men har man byggt korrekt och som man skall så kan du lösa mer än 90 procent här.
Skulle jag skriva en manual om mitt hus hade det blivit en bok. Jag skojar inte.
Lycka till!
Jag sket i att fråga säljaren och gav ett typ lägre vinnande bud i stället.
Denne siste ägaren var s a s inte alls intresserad. Var bara ett tillfälligt boende för denne.
Prutade från 725 till 550 för mer än 30 år sedan.
Denne siste ägaren var s a s inte alls intresserad. Var bara ett tillfälligt boende för denne.
Prutade från 725 till 550 för mer än 30 år sedan.
Klicka här för att svara