Byggahus.se
Köpte en tomt privat och i kontraktet står att det inte ska finnas några pantbrev. Nu visade det sig att det finns flera stycken på sammanlagt värde av 10 ggr tomtens värde.

Det kanske låter som något positivt med vad som inte framgår vid ett vanligt utdrag är att dessa pantbrev är samintecknade med en annan fastighet som den nya tomten avstyckas från.

Säljaren har alltså lån på pantbrev där min tomt fungerar som säkerhet. Antar att om säljaren inte sköter dessa lån kan banken ta min tomt ifrån mig. Stämmer detta? Isåfall, hur troligt är det att banken faktiskt utnyttjar den möjligheten om försäljning av huvudfastigheten inbringar pengar som täcker lånen? Eller kommer de ta allt de kan, bara för att de kan?

Har prata med banker och inskrivningsmyndigheten och de säger att säljaren behöver döda och teckna om dessa pantbrev. Vad kan jag göra för att sätta rullning på denna cirkus? Säljaren har ju inget intresse av att ta itu med detta. Bara kostnader för hans del. Är det stämning för kontraktsbrott som gäller eller går det att lösa på bättre sätt? Tacksam för råd!

Det är nog stämmning eller hot om det som kan ge effekt.

Och du bör räkna med att banken kommer att ta även din tomt, eller bara din tomt om det blir problem med betalning av de lån som löper.

Dessutom ligger ju de här panterna som en effektiv spärr för dig att belåna din fastighet. Ingen bank kommer att gå med på att låna ut om deras pantbrev hamnar efter panter som ligger på mycket mer än värdet av fastigheten.

C
Gick affären genom mäklare? I så fall en bra början att gå på denna, då detta är en av sakerna de verkligen är skyldiga att ha koll på.

cpalm skrev:
Gick affären genom mäklare? I så fall en bra början att gå på denna, då detta är en av sakerna de verkligen är skyldiga att ha koll på.
Verkar som om mäklare inte fanns med i bilden enl TS' första inlägg. Bara att konstatera att detta fall är typexempel på de gånger mäklare hade varit vettigt.

Såvitt jag vet kan man lösa detta antingen genom så kallad relaxation av pantbreven, genom vilken inteckningen avlyfts din fastighet, eller genom att döda pantbreven och skaffa nya.

Prata med inskrivningsmyndigheten (se https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...kning/jag-vill-andra-befintliga-inteckningar/) för att få koll på hur komplext det är och vad kostnaden blir, och med säljaren för att höra dennes inställning. Går det lösa utan stämning är det ju oerhört mycket smidigare.

Ofta är det nog lättare att döda och skaffa nya pantbrev än att genomföra en relaxation, men det kan ju vara upp till säljaren hur den vill göra.

Mäklare fanns inte med då det handlade om en markbit. Vad skulle kunna gå fel liksom :) Relaxation har jag inte hört talas om och var inget som kändes av inskrivningsmyndigheten. Får kolla upp detta. Antar att det förfarandet lägger kostnader på mig. Helst vill jag slippa det då det faktiskt är säljaren som begått ett kontraktsbrott. Ska ändå kolla upp detta så tack för tipset!

harry73
Jag antar också att du köpte markbiten med egna pengar och inte med ett bolån. Även bankerna brukar ha bra koll på pantbrev vid kontraktskrivning

Det stämmer bra. Tänkte inte blanda in varken mäklare eller bank i sen sådan "enkel" affär. Man lär sig nya saker hela tiden.

Men hur reagerar säljaren?

Detta är ju ett oerhört allvarligt fel, och om vi antar att det skett av misstag, säljaren kanske har minst lika dålig koll som du på hur detta skall gå till. Så är det ändå säljaren som gjort (grovt) fel.

Men enkelt uttryckt så har du betalat utan att egentligen få något för pengarna.

Om säljaren inte omgående medverkar till att lösa det här, så bör du nog anta att du blivit lurad med uppsåt.

Redigerat:
Hemmakatten
Vi var i likadan situation men krävde naturligtvis innan köp att säljaren skulle ha okej från banken att pantbreven rymdes inom säljarens kvarvarande fastighet.

Detta bör du reda ut omgående. Banken kan kräva återbetalning av lån som, om säljaren inte kan betala, och om inte heller värdet av säljarens fastighet täcket lånen, går till dig för att kräva betalt.

Du kommer också ha stora svårigheter att få låna pengar då säljarens pantbrev belastar din fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.