Hej alla kunniga!
Precis köpt mitt första hus och min nervositet ger mig ångest. Är så rädd för allt som kan gå fel att jag nästan ångrar köpet.
Vi har letat hus i området till bra prisklass och nu när vi äntligen hittade huset så slog vi till - det blev en snabb affär där vi skrev på dagen efter visningen och vi godkände säljarens besiktning.
Nu när allt har landat känner jag att det gick lite för snabbt och vi borde ha gjort en egen besiktning.

Nu till saken som gör mig nervös är att det är inredd källare med två sovrum i källaren - vilket innebär att vi kommer vistas mycket där. Andra rum som finns i källaren är badrum, tvättstuga och pannrum. Sovrummen i källaren har fönster med bra ljusinsläpp. Källarutrymmet har även en egen utgång till det fria.

Dränering gjordes senast 1988.

De senaste dagarna har jag läst mycket i forumet och blir helt skräckslagen - vill nästan inte flytta in nu.

Så här står det i besiktningsprotokollet:

Källare med betongplatta på mark med uppreglade och
flytande golv, grundmurar av betongsten som är utreglade och
isolerade samt ett bjälklag av trä.

Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes.

Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande
isolering och med ett uppreglat isolerat golv dikt an betongen i gästrum
och sovrum samt flytande golv i hallen.
Grundmurar av betongsten som är utreglade och isolerade.

Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten i den
omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot på
17 %.

Fuktkvot 1 uppmättes till 11,7 % via ett borrhål i det uppreglade golvet i
gästrummet, i en regel som har kontakt med bottenplattan.
Fuktkvot 2 uppmättes till 13,0 % i en regel som har kontakt med
bottenplattan i trappförrådet.
Fuktkvot 3 uppmättes till 12,0 % via ett borrhål i en regel som har kontakt
med grundmuren i sovrum 2

Befintlig golvkonstruktion och eventuella väggsyllar/ reglar mot grundmur
riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan.
Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av
mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till
boendemiljön. Om väggsyllarna är tryckimpregnerade kan även en kemisk
lukt förekomma.

Är det något jag behöver oroa mig för eller åtgärda? Känns som att jag har gjort ett dåligt köp med sovrum i källaren och att det är dåligt för barnen :(

TILLÄGG: huset är byggt 1947.

• Gilla
Kingfries
  • Laddar…
Utefter resultaten på testerna så verkar det ju vara rätt friskt i källarvåningen, men om dränering senast gjordes 1988 så har den ju uppnått sin tekniska livslängd.
Ni bör nog räkna med att inom ett par år ta tag i en omdränering för att hålla bottenvåningen torr även framåt.

• Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
Ångest innan man flyttat in drabbar väl flertalet av oss ... Ett hus från 40-talet "som fortfarande står" är ändå så gediget byggt att det går att renovera/reparera/fixa till.

Ångesten brukar försvinna när man väl är på plats 😉

Redigerat:
  • Gilla
Fågelvägen och 6 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Utefter resultaten på testerna så verkar det ju vara rätt friskt i källarvåningen, men om dränering senast gjordes 1988 så har den ju uppnått sin tekniska livslängd.
Ni bör nog räkna med att inom ett par år ta tag i en omdränering för att hålla bottenvåningen torr även framåt.
Tack för svar. Kan det vara bra att göra det om 5-10 år eller bör man göra det tidigare än så? Vad kan det kosta må tro? Huset har en boarea på 63 kvm (+ biarea på lika mycket).

yonna yonna skrev:
Ångest innan man flyttat in drabbar väl flertalet av oss ... Ett hus från 40-talet "som fortfarande står" är ändå så gediget byggt att det går att renovera/reparera/fixa till.

Ångesten brukar försvinna när man väl är på plats 😉
Jag hoppas verkligen det, just nu har jag panik och känner att jag nästan vill häva alltihopa

S
M Mirre Jansson skrev:
Jag hoppas verkligen det, just nu har jag panik och känner att jag nästan vill häva alltihopa
Känner igen känslan. Men det är bara hjärnspöken. Fokusera på anledningen att ni köpte huset. Era mätvärden var ju jättebra. Att dräneringen är gjord 88 behöver inte betyda att du MÅSTE göra om den inom 10 år, eller ens om 30 år, allt beror på förutsättningarna. Jag hade inte gjort någonting alls åt dräneringen förrän du gräver upp för att byta avlopp, vatten eller börjar få fuktproblem i källaren.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
M Mirre Jansson skrev:
Tack för svar. Kan det vara bra att göra det om 5-10 år eller bör man göra det tidigare än så? Vad kan det kosta må tro? Huset har en boarea på 63 kvm (+ biarea på lika mycket).
Så länge du inte upplever problem med fukt i källaren hade inte jag dränerat om, oavsett vad teknisk livslängd på befintlig dränering säger. Det här med teknisk livslängd är lurigt och något som många företag pratar om för att sälja på kunder byte av diverse saker. Fixa inte det som funkar, så länge du inte vill fixa något av estetiska eller praktiska skäl. Ta tak som exempel. Kan inte på rak arm vad branschen hävdar att teknisk livslängd är på ett lertegeltak men gissar runt 40 år. Sköts och underhålls det håller ett lertegeltak i 100 år. Finns fler exemel än lertegeltak där folk tror att de måste byta ut fullt fungerande grejer.

Sen är det ju alltid bra att skapa sig en ordernlig bild av stora utgifter på huset de kommande 5, 10, 15 och 20 åren kanske så man inte får otrevliga överraskningar.

• Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
M Mirre Jansson skrev:
Med tanke på att ni har reglar som ligger på betonggolvet under så är det ju bättre att dränera lite för tidigt än för sent. Er dränering är över 40 år, men allt beror ju på hur mkt fukt som tillförs utanför.
Jag hade kanske kunna tänka mig vänta upp till 5 år men inte 10, just för att slippa byta golvreglar och sånt när det väl börjar bli för fuktigt.
Men det kan lika gärna funka 15 år till, frågan är ju bara om man vill chansa och riskera behöva byta golvbjälklaget.
Men just nu verkar ditt hus friskt och välmående.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Känner igen känslan. Men det är bara hjärnspöken. Fokusera på anledningen att ni köpte huset. Era mätvärden var ju jättebra. Att dräneringen är gjord 88 behöver inte betyda att du MÅSTE göra om den inom 10 år, eller ens om 30 år, allt beror på förutsättningarna. Jag hade inte gjort någonting alls åt dräneringen förrän du gräver upp för att byta avlopp, vatten eller börjar få fuktproblem i källaren.
Känns som att alla anledningar till husköp är som bortblåsta nu när jag bara är orolig.
Vi har planer på att renovera badrum och tvättstuga när vi har råd - men då kanske det är bäst att lägga pengarna på dränering och sen det andra?

A anderslofwall skrev:
Så länge du inte upplever problem med fukt i källaren hade inte jag dränerat om, oavsett vad teknisk livslängd på befintlig dränering säger. Det här med teknisk livslängd är lurigt och något som många företag pratar om för att sälja på kunder byte av diverse saker. Fixa inte det som funkar, så länge du inte vill fixa något av estetiska eller praktiska skäl. Ta tak som exempel. Kan inte på rak arm vad branschen hävdar att teknisk livslängd är på ett lertegeltak men gissar runt 40 år. Sköts och underhålls det håller ett lertegeltak i 100 år. Finns fler exemel än lertegeltak där folk tror att de måste byta ut fullt fungerande grejer.

Sen är det ju alltid bra att skapa sig en ordernlig bild av stora utgifter på huset de kommande 5, 10, 15 och 20 åren kanske så man inte får otrevliga överraskningar.
Finns det något sätt man kan upptäcka fukt och mögel i tidigt skede? Tänker om vi avvaktar med dräneringen men vill under tiden ha koll på hur golv och väggar mår. Vi har tyvärr lagt alla besparingar på detta hus och måste nu buffra upp för att ha råd med en dränering om några år.

• Gilla
wernersson och 1 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Med tanke på att ni har reglar som ligger på betonggolvet under så är det ju bättre att dränera lite för tidigt än för sent. Er dränering är över 40 år, men allt beror ju på hur mkt fukt som tillförs utanför.
Jag hade kanske kunna tänka mig vänta upp till 5 år men inte 10, just för att slippa byta golvreglar och sånt när det väl börjar bli för fuktigt.
Men det kan lika gärna funka 15 år till, frågan är ju bara om man vill chansa och riskera behöva byta golvbjälklaget.
Men just nu verkar ditt hus friskt och välmående.
Hur kan vi se hur dräneringen mår? För att inte behöva göra det för tidigt, det är ändå stor skillnad på att behöva göra det om 5 eller om 15 år. Tack snälla för svar.

M Mirre Jansson skrev:
Känns som att alla anledningar till husköp är som bortblåsta nu när jag bara är orolig.
Vi har planer på att renovera badrum och tvättstuga när vi har råd - men då kanske det är bäst att lägga pengarna på dränering och sen det andra?
Jag har köpt hus några gånger, både som sambo och som singel. Varenda gång har jag fått den där panikkänslan som du beskriver. Det går över efter ett tag och när du flyttar in kommer du vara jättenöjd. Försök att fokusera på alla positiva saker som att barnen kommer kunna leka i trädgården och att ni inte behöver hyssja dem när de stojar tidigt på morgonen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
O
M Mirre Jansson skrev:
Det var den värsta perioden i mitt liv från dess att vi skrev på kontraktet tills vi flyttade in. Sån ångest!

Men sekunden som vi satte nyckeln i dörren och ”kom hem” släppte det! Att ha hus är som mycket annat, man lär sig! Lycka till, det kommer bli jättebra 🏠

• Gilla
OlaEriksson och 3 till
  • Laddar…
M Mirre Jansson skrev:
Finns det något sätt man kan upptäcka fukt och mögel i tidigt skede? Tänker om vi avvaktar med dräneringen men vill under tiden ha koll på hur golv och väggar mår. Vi har tyvärr lagt alla besparingar på detta hus och måste nu buffra upp för att ha råd med en dränering om några år.
Känna och lukta räcker ofta långt. Hur upplevelsen i utrymmet är. Känns det unket, instängt och luktar gammal källare eller är känslan luftig och frisk. Hålla koll på de ställen där trä står mot osiloerad betongplatta så att träet inte börjar bli fuktangripet över tid. Går också att köpa fuktmätare billigt men det kan också vara lite svårt att få tillförlitliga resultat själv med en sådan och opålitliga resultat kan ju snarare skapa onödig panik. Känner ni er riktigt nojjiga och inte litar på era egna sinnen kan ni ju ta in någon som gör en fuktmätning (så som gjordes vid besiktning) med ett par års mellanrum.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.