Byggahus.se

Köpt ny lägenhet: idéer och förslag välkomnas!

1. S
    Medlem · Solna · 117 inlägg

simonnnn

Medlem
    Hej,

Jag och sambo ska inom ett par månader flytta in i ny lägenhet, 3 rok, 65 m2, se bifogat bilddokument.
    I stort tycker vi lägenheten är väldigt bra och tänker främst att ytskikt ska få sig en omgång.

Det vore väldigt roligt att få era förslag på kreativa lösningar, kanske galna idéer, kanske helt ny planlösning, eller hur man med små medel kan göra lägenheten ännu bättre? Kanske att klädkammaren ska öppnas med hallen?

Allt är välkommet :)
    Stort tack på förhand!

2. M
    Medlem · 8 inlägg

mindfreak

Medlem
    Vad roligt! Grattis!

Ser ut att vara en jättemysig lägenhet. Behövs inga ändringar tycker jag.
    Jag skulle inte öppnat upp klk mot hallen. Jag skulle snarare byggt in klk med en dörr. Det är alltid skönt med förvaring :)

3. S

simonnnn

Medlem
    Tack för svar!
    Nej jag håller nog med, det är redan dörr till klk så den får vara kvar. Eventuellt skulle man kunna förstorat klk genom att bygga ut den där det idag är hallgarderober, men jag tror det är helt onödigt.

I köket däremot så har jag en idé om att korta ner den lösa köksbänken så att man kan gå runt där, idag är det mer som en "gång". Eventuellt även titta på att öppna upp till tak där man ser att det tidigare suttit en vägg, över köksbänken. Några tankar kring detta?

4. M
    Medlem · 8 inlägg

mindfreak

Medlem
    Ok vad bra att det redan sitter en dörr där (såg inte ut så på ritningen). Garderober är också skönt att ha så håller med om att det nog inte är någon idé att göra större klk.

Ja, kökdelen är lite av en gång. Se bara till att ni klarar er på resterande yta/förvaring om ni kapar av lite av bänken.

Ja, det kan vara fint att öppna upp för att få en ännu mer luftigare känsla men jag tycker inte att taket över köksbänken stör. Kan ju kännas annorlunda i verkligheten men på bilderna såg det fint ut :)

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Stockholms län · 20 022 inlägg

BirgitS

Medlem
    Att göra kökshalvön kortare kan medföra problem med golvet, det är ju inte säkert att golvet fortsätter in under halvön. Sen ser det väl bra ut när båda köksbänkarna är lika långa.

När det gäller balken eller vad man ska kalla den lilla väggbiten längs taket så kan det ju vara så att det är en balk som ersätter en borttagen bärande/stödjande vägg. Dessutom är det ju bra med de köksskåp som finns längs den och ett snyggt sätt att få till belysning ovanför halvön utan att det lyser så mycket ut i vardagsrummet.

6. S

simonnnn

Medlem
    Tack för svar! Golvet kan bli en utmaning som du skriver, dock önskar sambo oavsett att vi lägger fiskben även i "köksgången" så att det matchar med resten av rummet bättre. Vi får se om detta är görbart..

Det är ingen bärande konstruktion, men som du skriver så blir man ju av med förvaringen där uppe. Ev. kanske vi provar att få plats i de övriga skåpen och "blockerar" dessa, innan vi river bort dessa permanent :)

7. B
    Medlem · Stockholms län · 20 022 inlägg

BirgitS

Medlem
    Kan ju se konstigare ut med två olika fiskbensgolv än med ett sånt och ett helt annat parkettgolv.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.