Byggahus.se

Köpt hus och ett fel efter det andra dyker upp

1. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    Jag har faktiskt lite svårt att känna något medlidande. Du köper ett gammalt hus med gamla vitvaror, och detta hyr du sedan ut. Det är verkligen att be om problem.
    Det finns inte mycket du kan säga till förra ägaren, då grejorna inte tycks ha gått sönder under ditt användande.

• Laddar…
  2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 651 inlägg

thomas33

Renoverare
    Vill inte TS köra 40 mil, är det enklast att lösa problemet genom att kontakta vitvaruhandlare på orten där huset står. De levererar nya vitvaror och ta med sig de gamla. Problemet löst och hyresgästerna har nya maskiner med garanti.

3. J
    Medlem · 2 901 inlägg
    Hmm. Har man hällt sköljmedel i diskmaskinen är man illa ute i vilket fall. Har man däremot hält i spolglans så är det bättre :)

• Laddar…
  4. U
    Medlem · Norrbotten · 171 inlägg

ullak40

Medlem
    Mäklaren sa till oss då vi köpt hus, när köpet var klart o tillträtt, att första dagen testa allt som bara går/gick, och rapportera ev.fel/brister till henne !
    Om det visade sig att något var fel skulle hon prata med köparen om det för åtgärd!
    Vet ej om det gäller även idag, men borde väl vara så !
    För oss var det bara en centraldammsugare som elen inte funkade på, men det brydde vi oss inte om då den ej skulle användas.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 694 inlägg

hempularen

Moderator
    TS har ju i tidigare trådar pratat om att ombilda en villa till hyreshus med ett antal lägenheter. Jag antar att det gäller det här huset i tråden?

Det känns ju inte som någon genomtänkt plan att köpa ett hus 40 mil från hemmet och sätta igång med hyresverksamhet. Det kommer att bli ohyggligt dyrt att fixa diverse små och stora problem på det avståndet, såvida du inte anlitar någon mera lokalt som får sköta fastigheten, och det lär ju inte heller bli så billigt.

6. N
    Medlem · Stockholm · 26 inlägg

Nordic74

Medlem
    Elsäkerheten går att spinna vidare på. Dock kommer det kosta dig tid, kraft och pengar och driva det. Så tänk efter före då det kan sluta hursomhelst.
    Jag tror att enligt elsäkerhetslagen och föreskrifter ansvarar säljaren för att elen i huset är enligt standard. Fusk med eldragning kan ge både böter och fängelse på straff skalan. Elsäkerhetsverket rådde mig att polisanmäla den som sålde en lägenhet med fuldragen el. I det fallet var det en kille från en annan sida av Östersjön som satt jordade uttag trots att det inte fanns någon jordkabel dragen. Det är svårare att besikta än i ditt case. Var limningen så bra gjord att man inte såg att det var lagat så är det ful gjort och inte besiktningsbart. Då ansvarar säljaren för elen och att den är enligt gällande normer. Dock blir detta en lång och jobbig process för dig att dra. Är det inte värt pengarna så låt det gå. Känslan av att blivit lurad är det värsta.

7. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 651 inlägg

thomas33

Renoverare
    Inga problem att enkelt kontrollera om det finns jord i uttaget och att den är rätt kopplad. Bara sticka in en sådan här som köps för ca 150 Kr, i uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4200450eldi__13460.jpg

8. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Antingen köpte hus på stenåldern :p Eller så var mäklaren från stenåldern :p
    För vitvaror ingår i din undersökningsplikt du har när du köper hus. Alltså detta ska göras innan tillträde. Besiktning skall göras innan man skriver kontrakt, eller så har X antal dagar på sig att besiktiga efter att kontraktet är skrivet...

9. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Tja... att polisanmäla? Vem då? Hur ska du veta att det var säljaren som gjorde elen? Elbesiktning ingår i undersökningsplikten.

10. B
    Medlem · Stockholms län · 20 640 inlägg

BirgitS

Medlem
    Syftet var förstås att kontrollera att inget hade gått sönder mellan kontrakt och tillträde.

• Laddar…
  11. L
    Medlem · södermanland · 53 inlägg

lkn02001

Medlem
    Nja. När vi köpte hus 2008 så funkade kylen vid besiktningen. När vi tillträdde startade den inte. Säljaren fick stå för kostnaden. Det är ju inte så ofta det ges möjlighet att besikta precis innan kontraktskrivning eftersom det oftast sker på banken.

12. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    Det låter på dig, som att vitvaror enbart behöver fungera vid besiktning.
    Alla vitvaror ska väl fungera vid tillträdet, vilket också mäklaren menade. Efter det har inte säljaren längre något ansvar för grejorna, så länge det inte fanns garanti kvar.
    Så i det här fallet var det nog ingen som var från stenåldern. Troligtvis bara en förståndig mäklare.l

13. yonna
    Medlem · Österlen · 7 125 inlägg

yonna

Medlem
    De två gånger jag själv köpt hus har säljaren och jag mötts upp i fastigheten och gått igenom det sista (tex vitvaror, spis, städning, saker som tidigare påpekats och som säljaren lovat åtgärda etc etc). Sedan - samma dag - har vi tagit oss till banken där vi mött mäklaren och då dokumenten skrivits på och jag fått nycklarna.

En sådan här stor affär (för de flesta av oss) är inte så svårt att sköta efter regelverket och man slipper problem i efterhand. Det tycks nästan som om mina köp har varit unika ...

14. B
    Medlem · Östergötland · 9 inlägg

bilmek

Medlem
    Problemet ligger väl i dagens stressade samhälle där köpare och säljare som mest träffas en halvtimme hos mäklaren för att skriva kontrakt, lösa lån och få nycklar. Om de istället tog några timmar eller en halvdag tillsammans att gå igenom fastigheten på plats skulle nog många problem kunna undvikas.

15. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 245 inlägg

Oldboy

Medlem
    @ Jocke Best: "Hmm. Har man hällt sköljmedel i diskmaskinen är man illa ute i vilket fall. Har man däremot hält i spolglans så är det bättre :-)"
    Så sant. En liten tankevurpa. :surprised:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.