D Dkvist skrev:
Absolut, men de har som sagt inte ens velat diskutera detta utan kört locket på om jag inte reklamerat mäklaren. Säljaren verkar fortsatt tro att denne gjort rätt och kan sälja/ta med sig sakerna för denne har ju skickat en lista till mäklaren på undantagna grejer. Något som aldrig nämndes för oss, i annons, eller kontrakt utan uppdagades efter kontraktskrivning. Helt enkelt, något vi inte signat på.
Säger samma som en del andra. Det är säljaren som du kan prata med.
Mäklaren har du inget med att göra. Det är säljaren som har avtal med mäklaren.

Det är väl bara att informera säljaren om att du köpt huset inklusive fastighetstillbehör. Och något undantag för kameror finns inte i kontraktet. Och det är det som har betydelse här.

Och ifall något saknas vid tillträde så blir det polisanmälan för stöld.

Om nödvändigt så informera om att det är kontraktet som gäller och inte några mail till mäklaren.

Om nödvändigt så informera om att åklagare och rätten kommer bry sig om kontraktet då det är detta som har betydelse.

Då blir frågan om dom ser det värt att ha kvar kamerorna tills dom blir fällda i rätten, och om det är värt böter och fällande dom.

Börjar säljare gagga om mäklaren igen så säg bara att om säljaren har några bekymmer med mäklaren så får säljaren ta de med denne. Du har inget med det att göra.

Problemet här är att säljare TROR att mail till mäklaren har någon betydelse. Säljaren kan behöva hjälp med att förstå att så inte är fallet. Det är kontraktet som har betydelse och dom har skrivit på kontraktet med sina namnteckningar.

• Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J jenshaag skrev:
Säkert, men tvivlar på att jag kunde använda sakerna utan att skaffa avtal med verisure och hade nog skaffat larm via verisure ändå. Så vet inte varför jag skulle krångla till det?
Nej det enklaste är ju alltid att bara betala. Så är det med de flesta problem...

• Gilla
Torsten0821
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Tjena,

Köpte mig ett hus, tillträde senare i år. Kontrakt skrivet och handpenning lagd.
Innan tillträde här så hade säljarna lite lösöre som de önskar sälja, så som utemöbler, skottkärra etc. I samma veva så frågade säljarna om vi vill köpa larm och övervakningskamerorna som var monterade på visningen och vid kontraktskriv. Finns inget i varken annons eller kontrakt om att dessa byggnadstillbehör ska vara undantagna varvid jag blir ytterst förvånad och säger att jag inte hittar något i kontrakt om dessa undantag.

Säljarna vidhåller att grejerna inte är inkluderar och skickar en bild på ett mail till mäklaren att de har nämnt att dessa grejer inte ska ingå vid försäljning. Säljarna är tydliga med att de tänker ta med sig/sälja larm och kameror om vi inte köper loss dessa.

Vid fråga från mig så säger mäklaren att denne har sagt "jag har tabbat mig som inte skrivit detta i annonsen" och erbjudit mig att reklamera mäklarens tjänst.

Jag tycker det är ytterst märkligt att jag ska reklamera mäklartjänsten då det inte är jag som är betalande kund. Inte heller har jag råkat ut för en skada förrän den dagen vi ska få tillträde och det är hål i fasad och dörrkarmarna från larm och kameror som är bortplockade. Känns som ytterst svag juridisk grund för en reklamation. Jag misstänker att mäklarfirman kommer peka på säljarna vid tillträdet och skylla på att säljarna signat kontrakt och tagit med sig grejerna.

Hur ska vi göra? Vi vill inte ha massa hål i väggarna från borttagna sensorer och kameror men inte heller vill vi betala för något som vi redan räknat in i köpet. Känns lite som en gisslanssituation. "Betala eller få hål i väggarna"

Ska larm ingå vid köp av fastighet?​

Har skrivit kontrakt på ett bostadshus. Inga undantag finns angivna i kontraktet avseende vad som skall ingå i köpet. När jag lade bud på fastigheten sade mäklaren att "säljaren undrar om du vill ta över larmet?" och jag sade att det får jag fundera på. Jag trodde de avsåg själva abonnemanget, inte hårdvaran (som jag ex. överlåtit TV-abonnemang till köpare som övertagit parabolen i samband med försäljning av hus). Inget mer sades om larmet och det finns inte omskrivet i objektbeskrivningen. Nämns inte i kontraktet.
Nu säger säljaren att de skall demontera det, vilket är många delar, då det är ett omfattande larm, och ta med sig. Mäklaren säger att "vi skriver alltid att larm kan övertas av köparen", men det står inte i de dokument jag har (objektbeskrivning, avtal), så mäklaren är inget att hålla i handen.
Som jag tolkar det skall larm ingå och till och med specificeras som ett exempel i lagen, så jag undrar om jag kan kräva att det blir kvar och vad jag kan göra om de ändå tar det med sig. Kan jag efter tillträde begära att få ett nytt larm installerat med likadana komponenter i samma omfattning på säljarens bekostnad?
Eller innebär mäklarens muntliga kommentar i samband med budgivning ett hinder för mig?

Lawline svarar​

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Jag kommer nedanför redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.
Tillämplig lag
Eftersom din fråga berör fast egendom så är jordabalken tillämplig (1 kap. 1 § jordabalken).
Ska larm ingå vid ett fastighetsköp?
Först och främst är själva huset/ byggnaden fast egendom i form av ett allmänt fastighetstillbehör (2 kap. 1 § jordabalken). Larmet är istället ett byggnadstillbehör, eftersom det är något som byggnaden blivit försedd med för stadigvarande bruk (2 kap. 2 § jordabalken). Vad gäller byggnadstillbehör är den objektiva avsikten avgörande, dvs vad "varje framtida ägare" kan tänkas ha nytta av. Eftersom det gäller ett larm är det inga tvivel på att det är något som alla kan ha nytta av, och det är därför ett byggnadstillbehör.
En förutsättning för att något ska vara ett fastighetstillbehör/ byggnadstillbehör är att det är tillfört fastigheten av ägaren eller senare har förvärvats av denne (2 kap. 4 § första stycket jordabalken). I detta fall utgår jag ifrån att så är fallet.
Larmet är alltså att betrakta som fast egendom, vilket gör att du ska kunna utgå ifrån att det ska ingå vid köpet. Det går dock att avtala muntligt om att tillbehör inte ska ingå vid köpet. Av vad som framgår av frågan verkar ni inte ha avtalat om att låset inte ska ingå, eftersom du aldrig gav ett ja eller nej på mäklarens fråga. Du kan alltså kräva att larmet ska vara kvar.
Vad kan du göra om säljaren ändå tar med sig larmet?
Om tillbehör har avlägsnats från fastigheten utan att ni har avtalat om det så kan fastigheten sägas "avvika från vad köparen med fog kunnat förutsätta", eftersom du hade anledning att förutsätta att larmet skulle ingå (4 kap. 19 § första stycket jordabalken). Detta gör då att du skulle ha rätt till prisavdrag på köpeskillingen (men inte hävning eftersom "felet" inte kan anses vara av väsentlig betydelse) (4 kap. 12 § jordabalken). För att du då ska ha rätt att kräva prisavdrag krävs det att du meddelar säljaren ditt krav inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet (4 kap. 19 a § jordabalken). Vad den skäliga tiden är beror på, men för att vara på den säkra sidan skulle jag råda dig till att undersöka om larmet finns kvar direkt vid tillträdet och höra av dig till säljaren omgående därefter.
Sammanfattning
Larmet är att betrakta som fast egendom då det är ett byggnadstillbehör. Detta ger dig rätt att utgå ifrån att larmet ska ingå vid köpet, så länge som ni inte har avtalat om något annat. Att mäklaren frågade dig om du ville överta larmet varpå du bad om betänketid, är inte att betrakta som ett avtal om att larmet inte ska ingå. Om larmet vid tillträdet skulle vara borttaget så är fastigheten felaktig och du har rätt att kräva prisavdrag, förutsatt att du reklamerar inom skälig tid.

• Gilla
HEM2121 och 6 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad ska vi göra med den informationen?
Söka upp mig och sno min soffa eller min kläder. Fan vet jag. Hunden heter Siri och hatar förmodligen folk som tar soffan när hon ligger i den. Kläderna är från lager 157 och knappt värda att tvätta.

• Haha
  • Wow
swagmeikster21 och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nyproduktion? Det låter inte särskilt sparsamt.
Beror ju på hur man ser på det. Äga sitt eget eller betala för någon annans.

Violina Violina skrev:
Larm ingår normalt sett i byggnadstillbehören (ej lös egendom) så om de ville ha särskilt betalt för det så borde det stått redan i prospektet..
Är det ett larm med abonnemang så brukar det väl inte ingå? Ny person behöver ju ta ett eget abonnemang.

• Haha
elpaco
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Tjena,

Köpte mig ett hus, tillträde senare i år. Kontrakt skrivet och handpenning lagd.
Innan tillträde här så hade säljarna lite lösöre som de önskar sälja, så som utemöbler, skottkärra etc. I samma veva så frågade säljarna om vi vill köpa larm och övervakningskamerorna som var monterade på visningen och vid kontraktskriv. Finns inget i varken annons eller kontrakt om att dessa byggnadstillbehör ska vara undantagna varvid jag blir ytterst förvånad och säger att jag inte hittar något i kontrakt om dessa undantag.

Säljarna vidhåller att grejerna inte är inkluderar och skickar en bild på ett mail till mäklaren att de har nämnt att dessa grejer inte ska ingå vid försäljning. Säljarna är tydliga med att de tänker ta med sig/sälja larm och kameror om vi inte köper loss dessa.

Vid fråga från mig så säger mäklaren att denne har sagt "jag har tabbat mig som inte skrivit detta i annonsen" och erbjudit mig att reklamera mäklarens tjänst.

Jag tycker det är ytterst märkligt att jag ska reklamera mäklartjänsten då det inte är jag som är betalande kund. Inte heller har jag råkat ut för en skada förrän den dagen vi ska få tillträde och det är hål i fasad och dörrkarmarna från larm och kameror som är bortplockade. Känns som ytterst svag juridisk grund för en reklamation. Jag misstänker att mäklarfirman kommer peka på säljarna vid tillträdet och skylla på att säljarna signat kontrakt och tagit med sig grejerna.

Hur ska vi göra? Vi vill inte ha massa hål i väggarna från borttagna sensorer och kameror men inte heller vill vi betala för något som vi redan räknat in i köpet. Känns lite som en gisslanssituation. "Betala eller få hål i väggarna"
Köp loss det, skicka fakturan till mäklaren med påslag för din arbetstid :) Det kostar att göra fel kan du ju säga

Nissens
D Danne213 skrev:
Om man blir tillfrågad att köpa loss ett larm kan man väl som en vuxen människa lägga ihop ett och ett annat?
Om man som vuxen människa först skriver ett kontrakt där larmet ingår i försäljningen, och efteråt vill sälja det en gång till, så undrar man ju…

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
D Dkvist skrev:
Tjena,

Det är väl bara att beställa nytt larm, för det har ni väl tänkt ha. Då får ni också det senaste (komponenterna blir snabbt uråldriga) och de kan sätta dem på samma ställen, vilket gör att skruvhål försvinner. Lätt som en plätt och du kan sluta upp att fundera!

Nissens
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är väl bara att beställa nytt larm, för det har ni väl tänkt ha. Då får ni också det senaste (komponenterna blir snabbt uråldriga) och de kan sätta dem på samma ställen, vilket gör att skruvhål försvinner. Lätt som en plätt och du kan sluta upp att fundera!
Och skicka räkningen till säljarna?
Eller vem skall ersätta för den extra kostnaden menar du?

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Nissens Nissens skrev:
Och skicka räkningen till säljarna?
Eller vem skall ersätta för den extra kostnaden menar du?
Vadå extra kostnad. När jag installerade nytt larm i somras kostade det mig 0 kr. Det gäller att förhandla. Och jag brukar byta leverantör och få en nyinstallation ca vart 5e år för att få de senaste komponenterna.

Nissens
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Vadå extra kostnad. När jag installerade nytt larm i somras kostade det mig 0 kr. Det gäller att förhandla. Och jag brukar byta leverantör och få en nyinstallation ca vart 5e år för att få de senaste komponenterna.
Vem säger att man behöver en leverantör??
Äger man larmet behövs inte der. Tillkommer månadsavgifter så blir det ju en rejäl extrakostnad för ts, som varar länge dessutom…

Jag äger mitt larm och har 0kr i omkostnader för det.

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Tjena,

Vad är det för larm, knutet till verisure eller sektor? Då äger man ju inte utrustningen utan den ingår i abonnemanget,

Svårt det där med att läsa. TS har ju redan skrivit att larmet ägs av säljaren och inte är kopplat till någon operatör.

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej det enklaste är ju alltid att bara betala. Så är det med de flesta problem...
Måste vara många pengar det rör sig om, eftersom det läggs ned såpass med tid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.