Byggahus.se

Köpt hus, köpa hund !?

1. J
    Medlem · Nivå 9
    Jag slår ett slag för Bouvier des Flandres! Har haft tre olika individer i mitt liv, olika i sätt, men ändå relativt lika. Stabila, trygga, lugna. Absolut vaktiga, men formbart. Den första tog vi över från något vanvårdat hem när jag var knodd till yngre tonåren. Den var vaktig, skällde på bilar, men var aldrig obehaglig, trots att vi var yngre och red osv på den. Den fortsatte vi att klippa hårt så att den såg ut som enligt stamtavla, typ nedan. Den ser respektingivande ut klippt så. Den andra hade vi från valp och den var mer som en fluffig familjehund. Denne klippte vi väldigt lite och den var mer fluff och kul. Den tredje var en äldre gårdshund som vi tog över och den var superlugn. Mycket formbar alltså.

Rasen kräver aktivitet och jag skulle starkt avråda från att ha den som första-första hund då den både är kraftig, relativt viljestark och behöver motion. Någon föreslog Reisen, vilket Bouvier är lik till utseendet. Bouvier är mer ovanlig och frågor vid promenander har ofta varit "Ah, är det en Riesen?", men Bouvier är bredare och lägre. Riesen har jag uppfattat vara något mer utpräglat vakthund än Bouvier, men vet inte. Otroligt kul och mångsidig ras imho.

upload_2020-5-29_22-18-42.png

• Laddar…
  2. sunnis
    Medlem Nivå 7
    Så står det om alla hundraser, men det är såklart inte alltid sant. Ganska svepande formulering.

Sen brukar även de som föder upp de lite mer "exotiska" och mycket ovanliga hundraser ha väldigt skarpa linjer. I hemländerna där de är ursprungliga kanske det finns lite mer variationer.

Försök hitta någon av de mer vanliga raserna i Sverige. Jag själv har växt upp med retrievers under 30år, kommer nog ha retriever hundar tills jag dör. Just nu har jag en mycket speciell golden tik.

Redigerat 29 maj 23:19
  3. M
    Medlem Nivå 7
    Låter som en obehaglig hundras.

Efter att ha läst Wikipedia-texten kom jag och tänka på något som alla hundägare bör informera sina besökare om; att hälsa på hunden sist vid besök (dvs först matte och husse, sen gulla med hunden). Då lär sig hunden vilken plats i hierarkin den har.

4. Excel
    Husägare Nivå 10
    Låter som en perfekt hundras för en nybörjare.

• Laddar…
  5. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Det där låter extremt logiskt men oftast blir det nog tvärtom. Intressant hursomhelt, det ska jag försöka tänka på när jag kommer hem till nån med hund, oavsett ras.

6. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Inte sällan blir folk enligt blocketannonser helt plötsligt "allergiska" och måste sälja. Har inte följt tråden och dess svar, men ts är ett typexempel på en person som snart kommer att bli "allergisk" om valet faller på den jycken. Trist att det inte tas större ansvar från uppfödarna, men det är ju business och den sista idioten är ju inte född ännu.

7. Forlowt
    Renoverare Nivå 6
    Du har inte läst men du vet att jag är ett typexempel?
    Då är det ju du som står som idioten här skulle jag säga.
    Nej, du bör läsa tråden.
    Har förövrigt aldrig gjort av med ett djur, är dom i familjen stannar dom.

Som sagt rasen är speciell men tanken var aldrig att fostra den till att bita folk.

8. Forlowt
    Renoverare Nivå 6
    För att förtydliga.

Vi har kikat på hund 1 år.

Vi båda har växt upp med hund.
    Min fru har bott på gård och haft många hundar stora som små.
    Min pappa skaffa hund för runt 2 år sen efter ett ganska långt uppehåll och det har gjort att vi gärna vill ha en hund också.
    Vi sa absolut nej när vi bodde i lägenheten men nu bor vi i hus med stor tomt samt jättemycket mark runt om att rasta på.

Jag själv har aldrig intresserat mig av raser på hundar efter som jag hellre ser individen ..men det är ganska uppenbart för mig trots det att rasen spelar roll.

Jag bryr mig lite om vad folk kan googla fram om hunden efterslm det är exakt den info jag själva läst utan undrade ifall någon hade erfarenhet av just denna rasen.

Som sagt tittade vi på valparna som var väldigt trevliga och mamman till dom var hur lugn och kelen som helst.

Därför tänkte jag om någon hade erfarenhet av rasen som familjehund och inte ren vakt hund..

Men vi har ni gått vidare och gjort valet att det INTE blir en alabai.

Vi vill än ha en hund som är misstänksam mot främmande som kan skydda oss och huset ifall det skulle behövas, men en trevligare ras.. kanske schäfer.

Sådär ! Nu slipper folk kanske läsa igenom för att förstå jag inte är en idiot som bara vill ha en tuff hund

• Laddar…
  9. Excel
    Husägare Nivå 10
    Schäfer låter som ett bra val!

10. W
    Medlem · Nivå 7
    Schäfer välj i så fall en tysk schäfer (bruks schäfer) som inte ser ut som en kälkbacke.
    Har hört att allt fler schäfrar (exteriör avlad) som är som en kälkbacke får/har problem med bakvagnen, inte hundra på det, men dom ser iaf inte klocka ut när bakvagnen är 10-15 cm lägre än mankhöjden.
    Annars tycker jag schäfer har ett trevligt temperament.

11. R
    Medlem Nivå 8
    Nej det gör inte en ovtjarka. Den ser dig som gäst som obehörig och tillhör inte hans flock. Om du inte är där varje dag så skall man inte ha med sådana hundar att göra. Vissa individer kan det funka med, men om du gör minsta lilla den inte gillar så har du ett stort hundbett över armen om du har tur. De attackerar nämligen hals för att oskadliggöra sitt byte på studs. De är uppavlade för att vakta får mot vargar och björnar.
    De vi känner brukade ha deras barns kompis över ibland. Och de började "bråka" som barn gör, hunden gör såklart utfall trots den kände den andre pågen.
    De är obehagliga och lömska =)

• Laddar…
  12. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Tja, du verkar ju själv tycka att du gjorde en vinglig trådstart iom ditt förtydligande. Hur tänker du dig att hantera hundens mentala utmaning, det räcker liksom inte att ha en stor tomt. Men du och din hundvana fru kanske tänkt köra bruks med jycken, vad vet jag. Såg att du nu är inne på en schäfer. Det är ett helt ok val, om du och frugan är dedikerade att lägga mycket tid, en sådan hund är en livsstil om man ska bli lyckliga ihop. Hur du än väljer, var nog med ursprungskollen, finns otroligt många skitavlade hundar och att försöka spara någon tusenlapp eller två kan straffa sig. Att ha hund är fantastiskt trevligt och givande om man är beredd att satsa. Lycka till med "allergin".

13. Forlowt
    Renoverare Nivå 6
    Nej jag gjorde det för att DU dömde utan att läsa vilket återigen får dig att se ut som en idiot.
    Här är jag och utbildar mig och frågar åsikter men av dig får jag en persoblighetsanalys utan att du ens läst tråden.. förstår du nu hur dum du verkar?

Lämna nu tråden med lite värdighet.

14. Maner
    Renoveringsnovis Nivå 2
    Jag påpekade just detta tidigare i tråden. Har själv två just nu (bruks). Tycker synd om utställningshundarna och förstår inte riktigt hur det ens kan vars lagligt med den typ av avel. Finns ju många exempel som är långt värre än aveln på Schäfer dessutom....

15. Forlowt
    Renoverare Nivå 6
    Super tradigt.
    Har en bekant som har 2 ST långhåriga schäfer utan Källbacken. Super fina hundar är det.

Fick ett glatt samtal igår från en bekants bekant som föder golden, hon har en vuxen golden som vi tänkt träffa idag. Värdelös vakthund men en mysig hund säkert: