Byggahus.se

Köpt hus, kan inte visa för banken var insatsen kommer ifrån

1. M
    Medlem · Skåne · 842 inlägg

mnils

Medlem
    Det är nog här skon klämmer - Du lånar för lite! Banken vill inte ha kunder med futtiga 800k lån, det skall vara ett par miljoner minst! Handläggaren ovan måste tro du är rejält korkad som föreslår något sådant. Hur mycket pantbrev finns uttagna på kåken? Det kostar 2% +375kr att ta ut nya pantbrev så det hade blivit ett väldigt dyrt lån i så fall.

2. F
    Medlem · 42 inlägg

Fjällgossen

Medlem
    Tvivlar på att samma banktjänsteman skulle agera på detta sätt om det skulle trampa in 10 västprydda och håriga muskelberg med samma ärende. I det fallet hade det däremot kanske varit befogat med lite kontroller?
    Men du har ju visat sig villig att visa banken i detalj var pengarna kommer ifrån, men de är inte villiga att lyssna, de vill alltså inte ha dig som kund.
    Det finns andra banker, som så många varit inne på.
    Alternativt blancolån (heter väl privatlån idag) men då är det inte säkert att du får låna 1 milj, bankerna har en gräns på 600’.

Bor själv på statligt arrende, och kan inte belåna mitt hus, så vi har fått köra med blancolån.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 227 inlägg
    Fick visa ca 5 års aktieaffärer, sen hade jag lön i samma bank som jag sökte bolån i så det underlättade mycket att de kunde se allt om mina inkomster.

4. F
    Medlem · Västra götaland · 6 394 inlägg

fsn

Medlem
    Vilket jävla trams. Pengarna ligger på nischbanker som också är kontrollerade av finansinspektionen. Pengarna är inne i systemet redan och då det enligt uppgift är sparade lönepengar som jag förutsätter har satts in på ett lönekonto av en arbetsgivare så har pengarna liksom varit i systemet från början. Byt sossebanken rill en affärsbank istället.

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 439 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är för mycket. Tänk att du ska kunna presentera allt på en sida, möjligen med någon eller några sidors stödbevisning. Sen har du pallen med information vid sidan av.

Om motsvarande sammanställning tar dig 20 sidor plus hänvisningar överarbetar du det och gör det för svårt för banken.

Jag åkte på en kontroll härom året när jag skulle lösa ett smålån i en bank där jag inte hade mitt sparande. Då behövde jag förvisso bara ge dem några månaders historik, men jag filtrerade det så att de bara såg insättningarna. Så lite info som möjligt samtidigt som det är rätt info.

Jag är övertygad om att även du borde kunna hålla det relativt enkelt samtidigt som banken kan se att pengarna kommer från ett kontinuerligt sparande.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · 1 068 inlägg

kortis

Medlem
    Jag har god erfarenhet med jordbruksfastighet och Länsförsäkringar och personlig service men det är ju naturligtvis olika på olika handläggare. Försök att få någon äldre o erfaren

7. C
    Medlem · 10 003 inlägg
    Jag skulle omgående avbryta de där dumheterna och byta bank!
    Pengarna kommer från ditt konto i banken. Djupare än så behöver de inte undersöka saken, och tycker de sig behöva göra det så gjorde de fel redan när de accepterade dina insättningar. Självklart går det inte att redogöra för varenda händelse en krona varit med om sedan den myntades.

Jag har gjort två större kontanttillträden i SEB och där ställdes inga frågor överhuvudtaget. Lite förvånande åt andra hållet, men jag skall inte klaga.

8. B
    Medlem · 11 inlägg

Budgivare

Medlem
    Tack för de fortsatta svaren, de är guld värda. Att byta bank känns som en självklarhet, men tidspressen vi har är tärande.

Jag kan uppdatera med att jag nu har fått kontoutdrag från två konton ifrån 2010 ifrån min bank. De skyndade på ärendet efter upprepade samtal ifrån mig. Det rör sig om över 500 A4-sidor....Sedan tillkommer x antal sidor ifrån de totalt 8 nischbanker som jag sparat hos.

Detta skall sammanställas på ett enkelt och överskådligt vis. Just nu lutar det åt att skriva ut varenda sida, och göra en sparandeförklaring likt den @Nötegårdsgubben rekommenderade. I sparandeförklaringen hänvisar jag till de utskrivna kontoutdragen som bilagor. Om intresse finns att kontrollera att min sparandeförklaring stämmer och att det rör sig om skattade medel, så kan handläggaren bläddra där.

Jag kommer dock inte att gå med på att de tar kopior på min transaktionshistorik, den är för privat. Hon får svara ja eller nej på om kundkännedomen är uppfylld och pengarna är att betrakta som vita.

Det hela känns oerhört påfrestande just nu och det är väldigt mycket att gå igenom.

@fsn Jag delar din åsikt helt och hållet! Det är precis så jag menar.

9. M
    Medlem · Stockholm · 99 inlägg

MrXman

Medlem
    Ett alternativ kan kanske vara att begära ut dina slutskattebesked från skatteverket sedan tio år tillbaka. Då kan du både visa på skattade inkomster och på ökande kapitalvinster från räntan. Dvs vita pengar, vilket är syftet med kontrollen. Och det är 10-20 sidor istället för 500...

10. hansbertil
    Medlem · 5 inlägg

hansbertil

Medlem
    Kontakta finansinspektionen och be dom förklara hur du skall göra. (Om inte det fungerar så rösta borgerligt och flytta till Portugal) #ironi

11. D
    Medlem · Skogen · 4 214 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Tänk om du hade satt pengarna regelbundet i Avanza Zero istället. Utan att veta exakt vilken ränta dina nischbanker givit dig så hade dina 1,5 miljoner säkerligen varit en bra bit norr om 3 miljoner.

Dessutom hade du inte haft några problem att låna……

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    041DF8D8-166B-4C9C-82F3-398D2F9670CF.jpeg

12. V
    Hobbysnickare · Stockholm · 753 inlägg

vanpire

Hobbysnickare
    Kolla med Landshypotek. Smidiga, låg ränta.

13. T
    Medlem · 11 inlägg

Trijicon

Medlem
    Vilken soppa! Jag använde mig av Länsförsäkringar Dalarna och flyttade pengar fram och tillbaka för att täcka kontantinsatsen. De sa inte ett ord ang vart pengarna kom ifrån jag har en superbra bankkvinna.
    Även om de inte har de lägsta räntorna uppskattar jag att man har en personlig kontakt som går att resonera med samt trevligt bemötande.

14. S
    Besserwisser · 251 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    Så tänkte jag med Stabelo tills det var dags för extra amortering. Fick inte göra det för kontoutdrag i Excel eller PDF fungerade inte och banken stängt av möjligheten att göra skärmdump på sina transaktioner. Orkade inte med att få ut papper signerat av bankman. Enda sättet verkar vara att amortera varje månad...

Alla banker verkar försöka vara värst i klassen när det gäller att låtsas bekämpa penningtvätt. Eller enbart låta dig kunna ta lån om du varit kund hos dem i 10+ år med alla dina investeringar i just deras bank.

15. E
    Husägare · Stockholmstrakten · 308 inlägg

erimos

Husägare
    Kan inte förstå varför det skulle behövas 500 A4-sidor för att redovisa 11 års sparande. Antag att varje sida innehåller 30 rader, då motsvarar det 114 transaktioner i månaden.

Jag kanske gjort vansinniga antaganden men stämmer det verkligen att det är så stora mängder transaktioner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.