Köpt hus från 1980 - Problem framkommit i efterhand

14k läst  65 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag och min familj köpte hus under hösten 2018.
    Ett eksjöhus från 1982, enplansvilla.

Värmesystemet är bergvärme med Thermias Ekoline 55 från 1997.

Bergvärmen krånglar för oss och jag undrar om detta är något som gamla ägaren har något ansvar för?

2. R
    Medlem Nivå 5
    Om vi vänder på det... Om du hade sålt ett hus som är nästan 40 år gammalt och med ett värmesystem som är 22 år gammalt, hade du tagit ansvar för det efter en försäljning då?

Troligen inte, beskriv ditt problem med värmesystemet istället så kanske nån kan hjälpa dig lösa det.

3. J
    Medlem Nivå 3
    Det känns väl ganska orimligt att den förra ägaren ska ha något ansvar för en 22 år gammal pump som gått över sin förväntade livslängd?

Om säljaren mot förmodan skulle hållas ansvarig så finns ändå inga pengar att hämta då pumpen i princip är avskriven. Den är alltså inte värd något längre.

4. lärjungen
    Medlem Nivå 6
    Håller med föregående talare. Dock kan man ju tycka förre ägaren kunde varit schysst och berättat att den krånglade, såvida problemet inte uppstod efter att ni köpte huset.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, antar jag.

Jag fick precis svar från förre ägaren;
    Kan ni tänka er? Han hade inte haft några problem, dessutom hade han gjort service på anläggningen innan han flyttade.

Märkligt att man inte gör rent smutsfiltret vid en service?
    Eller vad tycker ni?

6. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Vi köpte ett hus från 1997 där frånluftsvärmepumpens cirkulationspump tjuvstannade flera gånger på kort tid. Lite stressigt att pinna hem och fixa igång värmen med nyfödd hemma så vi köpte (som planerat) en ny istället för att lägga pengar på reparation till sist.Kändes inte aktuellt att gå efter förra ägaren för problem med en 20 år gammal FLVP.

Det framgår inte om det här felet uppkommit nu eller om något varit trasigt redan vid tillträde.

7. J
    Medlem Nivå 1
    Sen kan man vända på det hela en gång till.

Om ni köper ett hus med ett icke fungerande värmesystem.
    Skulle ni betala samma pris för det då, som ett hus med fungerande?

Jag köpte i tron om att det fungerade och betalade därefter.
    Nu visade det sig att det inte funkar och jag har ändå betalt enligt ovan.

Men men, jag har fått det svar jag behöver:
    Om värmesystemet havererar så får jag bekosta ett nytt själv.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 7
    Jag är väl medveten om att svar ramlat in redan, men däremot känner jag att jag ändå måste flika in.
    Hur kan man tänka sig att säljarna skulle ha något ansvar för detta? Det är ungefär som att köpa ett 700 år gammalt slott och förvänta sig att byggarna skulle ersätta en för dåligt dragen el.

9. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Om det är ett äldre system så bör du nog testa det för att vara säker på att det fungerar utan problem, det är en köpares ansvar, men du bör nog också räkna med ett utbyte inom relativt kort tid. Sen kan man nog inte utesluta att service kan rubba systemet och kortsiktigt ge problem.

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Nja, om säljaren säger att den är ny servad och fungerar så ska den ju funka vid tillträde. Hur länge den sedan funkar är det ju ingen som vet. Om skulle den haverera mellan affär och tillträde kan man ju inte kräva en sprillans värmepump. Men visst förväntar man sig ett fungerande värmesystem vid tillträde.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Nivå 7
    Du kan förvänta dig att det ska trilla in en lottvinst om dagen, det innebär dock inte att det kommer ske.
    Fruktansvärt osmakligt att man som köpare ska försöka lägga skulden på säljaren för ett sådant utfall.

12. D
    Medlem · Nivå 17
    Nej, det är inte omsmakligt. Det är rimmligt att förvänta sig ett hus i motsvarande skick som när affären gjordes upp vid tillträdet. Det som uppgavs funka förväntar man sig att funkar.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Nivå 11
    Hur länge var det sedan de flyttade in.. sept-nov eller vad.

14. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    En köpare bör undersöka vad som gäller och vilken status installationer har. Om de är gamla och kan förväntas sluta fungera när som helst bör man ha beredskap för detta och det är då inte något som kan läggas som säljarens ansvar

15. D
    Medlem · Nivå 17
    Jag tolkade det som att det inte funkat sedan tillträdet. Har det blivit strul nu så håller jag med om att säljaren är utan ansvar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: