personstarthumb-up

Köpt hus, dolt fel i badrum

24k läst  90 svar

  1. B
    Medlem Nivå 2
    Köpte nyss mitt föräldrahem och upptäcker att det har varit en fuskare i farten i badrummet.
    Det var en fd bekant till mina föräldrar som renoverade badrummet och nu upptäcker jag att han har lagt igen golvbrunnen i badrummet när anticimex kom hit och inspekterade huset.
    Han har gjutit igenom golvbrunnen och dragit ner ett rör ifrån duschen....

    Tror det är 6år sedan han renoverade badrummet åt dom, han har aktiv F-skatt ännu ser jag när jag söker på allabolag.

    Hur kan man hålla honom ansvarig för detta? Jobbet måste göras om.
    Hur går jag tillväga?
    Prata med honom kommer inte lösa ett dugg, han är helt slut bakom pannbenet.
     
  2. C
    Medlem Nivå 7
    Finns det dokumentation på utfört arbete och vad han gjort/inte gjort? Står det något om golvbrunnen? Det är väl en bra start att kolla.
     
  3. B
    Medlem Nivå 2
    Finns en faktura på badrummet men står inget om golvbrunnen.
     
  4. K
    Medlem · Nivå 8
    Vad är det som är dolt?
     
    nissenhj gillar
  5. S
    Medlem Nivå 11
    Precis, det borde ju gå ganska fort o se om de finns en brunn eller ej.
     
    nissenhj gillar
  6. L
    Husspekulant · Nivå 4
    Hur har du tänkt att gå vidare sen, stämma dina föräldrar för ett kanske dolt fel?
     
  7. L
    Medlem · Nivå 19
    Det är nog bara att bita i äpplet och ta smällen , lång tid sedan det är gjort , troligtvis har du fått köpa för ett bra pris och att då gå på något som detta är väl att ta i .
    Gör du något så kan familjesämjan åka ut i skogen , inget bra
     
    lindahl och Leif i Skåne gillar
  8. J
    Medlem · Nivå 7

    Du får nog berätta mer vad felet består i!
    Lagt igen brunnen?? Gjutit igenom brunnen??
    Har han gjutit igen bef brunn, för att sen dra ett nytt avlopp? Låter ju inte jättekonstigt....
    Men som sagt, berätta mer....
     
  9. B
    Medlem Nivå 2
    Mina föräldrar är pensionerade och trodde såklart att han utförde ett korrekt jobb när man tar sig ann ett badrum, dom har ju anlitat hans företag och dom har inte fått något bra pris han har fakturerat 450kr i timmen.

    Det är ju helt förjävligt att man utför ett sådant här jobb, man skulle klippa fingrarna av fanskapet!
    Finns ingen brunn där vatten kan rinna ner om det börjar läcka för det har han gjutit igen.
    Man får ju göra om hela tätskiktet, dvs riva upp allt och börja om.
     
    Staffan_V och StevieGee gillar
  10. J
    Medlem · Nivå 7
    Aha....nu snackar vi.
    Ja det där är ju inget annat än ett fusk av värsta sorten!!
    Faktiskt bland det värsta jag sett...
     
    nmeden, matsgran, Irouza och 2 till gillar
  11. A
    Medlem · Nivå 7
    Något som är helt synligt om man hukar sig kan aldrig vara dolt....
     
  12. C
    Medlem Nivå 7
    Tänkte samma sak, detta skulle nog dina föräldrar ha uppmärksammat hantverkaren om när dom såg det färdiga resultatet. I och med att detta inte är ett dolt fel (?) så kan man nog inte komma 6år senare och kräva någon åtgärd, eller?

    Jag håller iofs med om att jobbet inte är snyggt utfört milt sagt.
     
    Dan_Johansson och Appendix gillar
  13. J
    Medlem · Nivå 7
    Skulle vara kul att se fler bilder från detta badrum, med tanke på det bilden visar.....avloppslösningen, rördragningen i princip mot golv....lär nog finnas fler konstiga lösningar.
     
    johel572 gillar
  14. A
    Medlem · Nivå 15
    Det låter som att det finns något av en begreppsförvirring här.

    1. Dolt fel är något som en köpare kan hävda mot säljare. I detta fall alltså att du skulle kräva ersättning från föräldrarna. Och detta är väl inte vad du är ute efter?

    2. Det är inte ett dolt fel eftersom det är så enkelt att upptäcka.

    Det är uppenbart ett fel ur perspektivet att man inte skall ha det så i ett badrum. Men om du skall hålla hantverkaren ansvarig måste du bevisa att han inte gjort vad som var avtalat. För det krävs sannolikt mer än en faktura.
     
  15. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 15
    Konsumenttjänstlagen säger "Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet". Jag tror uppförsbacken är närmare 90 grader om man försöker hävda att man inte "märkt eller borde ha märkt" detta på sex år.
     
    nmeden, Scherm och Appendix gillar

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: