personstar

Köpt gård, vattenläcka och inget varmvatten vid inflytt

10k läst  56 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Har köpt en gammal avstyckad gård och skall dom närmsta dagarna flytta in . Visst räknade vi att renovera gården men blev fundersam häromdagen när nuvarande ägaren ringde . Det var en läcka på värmerören till radiatorn i badrummet som måste lagas i golvet och det är väl ok men när rörläggaren var där så var det även hål i vattenröret till varmvattnet som måste lagas och rören var så dåliga att det bara lagades provisoriskt . Så nu har vi inget varmvatten i huset när vi flyttar in . Är det någon som vet vad som gäller vid tillträdesdagen ?

2. E
    Medlem · Nivå 11
    Låter ju inte som en bra start på ditt nya hus.
    Skulle säga att du ska kunna förvänta dig samma skick på huset som när du skrev under kontraktet.
    Tidigare ägare får se till att ordna detta.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Har varit en jäkla röra på detta sista veckan . Rörläggaren som ska fixa det ringde och sa att han inte kunde fixa läckan från januari . När jag ifrågasatte detta sa han att det kunde vara värre . När jag undrade hur svarade han att skadan kunde varit på andra våningen . Nuvarande ägaren har varit i kontakt med rörläggaren innan sitt försäkringsbolag som nu vill att ägaren ska fortsätta sköta allt så försäkringsbolaget slipper jobba så mycket med det . Det är inte lätt för en äldre dam att sköta ett sådant jobb . Efter ett argt samtal till bolaget fick jag ut dom för en skadekontroll och ta tag i skadan . Damen sa att det är tur hon fått en lägenhet som hon kan åka till med varmvatten när hon ska duscha och där ska vi flytta in utan varmvatten den 5 januari .

4. Kemisten
    Hobbysnickare Nivå 3
    Innebär det att huset är kallställt, dvs finns det risk att det fryser med större skador p g a det?

5. E
    Medlem Nivå 1
    Nej . Värmen är på fortfarande men varmvattnet är avstängt i ledningarna ut .

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Anledningen till att försäkringsbolaget föreslagit att säljaren ska åtgärda själva kan ju ha varit att det är mer fördelaktigt med ett utnyttjande av ROT-avdrag med hänsyn till åldersavdrag vid ett försäkringsärende..

7. useless
    Självbyggare · Nivå 15
    Säljaren ansvarar som sagt var för att skicket inte försämras fram till tillträdesdagen. Dock har dom ju ingen skyldighet att bekosta helt nya rör, utan man gör ett åldersavdrag på eventuell ersättning om det inte går att byta ut till en likvärdig pryl.
    På beskrivningen låter det som att anläggningen har en del år på nacken, så den tekniska livslängden är kanske passerad redan? I så fall är det svårt att kräva något av säljaren skulle jag tro.

Mrfckup och johel572 gillar
  8. E
    Medlem Nivå 1
    Att rören behövs bytas är ok men att flytta till ett hus utan varmvatten är väl inte så bra . Frågan är om man kan kräva en ersättning av nuvarande ägare .

9. P
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle nog kolla om det går att lösa provisoriskt med en mindre varmvattenberedare som försörjer badrummet.
    Sedan skulle jag försöka få till en deal med försäkringsbolaget. Be dem att få de pengar som de räknar med att det kostar att fixa skadan. Ta dessa pengar som en grundplåt till att fixa alla värmerör och vattenrör då skicket uppenbart inte är det bästa. Är de dåliga på några ställen så är nog resten i samma skick.
    Lycka till!

10. E
    Medlem Nivå 1
    Tack

11. K
    Medlem · Nivå 8
    Jag antar att ni inte gjort sista överlåtelsen och betalat slutlikviden. Vanligast är att man löser sånt som hänt mellan kontrakt och överlåtelse med ett prisavdrag som motsvarar rimliga kostnader. I det här fallet kan ni ju inte kräva att få ett nytt värmesystem, men åtminstone det som krävs för att få varmvatten snarast.
    Ni tar alltså över problemet och kan antagligen lösa det förmånligast med ROT. Ni kan kanske hitta en annan rörläggare som kan fixa det snabbare.

klaskarlsson och elkontakt gillar
  12. useless
    Självbyggare · Nivå 15
    Om säljarens försäkringsbolag vill hjälpa till så är det bara att tacka och ta emot.

elkontakt gillar
  13. H
    Medlem · Nivå 15
    Om man köper ett gammalt hus med renoveringsbehov så får man räkna med att rören är kaputt och måste bytas. Allt annat är positiva överraskningar.

Fast utan att känna till lagen så tycker jag ändå att rören moraliskt sett borde vara i sådant skick vid överlåtelsen att ni har en hygglig chans att klara er fram till våren......

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt säljaren är skyldig att stå för att det skall finnas varmvatten i huset vid tillträde.

Det som komplicerar det hela i detta fall, är att gissningsvis är huset i ålder och allmänt skick sådant att detta är att räkna med som köpare. Dvs. OM felet hade uppstått dagen efter tillträde så är det helt köparens problem. Så man kan inte räkna med mer än att det precis fungerar.

Nu är det ju inte bästa tiden på året för att få en rörmokare att fixa något före 5e Januari, tveksamt om det är realistiskt.

15. E
    Medlem Nivå 1
    Väntar mig inte få fixat det innan men frågan är om man kan dra av något på köpeskillingen vid tillträdet .

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: