Byggahus.se

Köpt för höga skåp, sänka ner bakom sockeln?

1. T
    Medlem · 46 inlägg
    Hej!

Jag har råkat beställa för höga högskåp hos IKEA till mitt nya kök (ja, riktigt klantigt).
    Takhöjden i köket är bara 2.30m, och jag beställde två st 2.20m höga högskåp. Ett i 40cm bredd, ett i 60cm bredd till kylskåp. I IKEAs köksplaneringsverktyg är ju sockeln bara 8cm, men vi hade tänkt ha en sockel på 13 cm så att själva köksbänken hamnar på 95 cm. Men med 13 cm sockel blir ju skåpet 2.33m högt och får inte plats :sweat:

2.00m skåpen finns inte att tillgå förrän i slutet av juni, och snickaren kommen redan på måndag.

Kan man sänka ner högskåpen bakom sockeln ca 3-4 cm så de passar till takhöjden? Snickaren ska ju ändå bygga en sockel till oss. Men vad gör man med luckorna då som inte längre passar? Vi har köpt 3 Axstad luckor till varje skåp, 1*100cm, 1*80cm och 1*40cm. Det integrerade kylskåpet ska ha en dörr som är 150-175cm hög. https://www.siemens-home.bsh-group....g-fryseskabe/integrerede-koeleskabe/KI81RAFE0)

Finns det någon annan smart lösning? Jag är otroligt oteknisk så jag hoppas att någon här hade kunnat peka i rätt riktning...

Redigerat 7 maj 09:17
  2. H
    Medlem · Stockholm · 522 inlägg

Huzzbutt

Medlem
    Det går förstås att göra ett urtag i sockeln just där högskåpen ska stå men det kommer att se klurigt ut när luckorna inte linjerar, samma sak händer om du sänker ner skåpen bakom sockeln.
    Den enda lösningen du kommer att bli nöjd med är att vänta på att IKEA levererar, eller hitta högskåp med rätt höjd på Blocket, Marketplace eller rentav på IKEAs egna fyndlager.

3. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Varför vill ni ha bänkskivan på 95? Ikeas 92 är ju redan högra än standard som är 90 cm.
    Man måste tänka på att det är hur golvet ligger i våg som styr vilken höjd köket verkligen hamnar på. Om man utgår ifrån högsta punkten på golvet och tänker 8 cm upp till stommen så kan det bli 10-11 cm upp till stommen längre bort i köket. Allt beroende på hur rakt golv ni har.

Ikeas sockel är 8 cm. Det innebär att man kanske sätter köket på 8,5 på högsta punkt.

Det låter alltså som du får problem med ditt skåp hur du än gör. Skåpet till kyl/frys ska ha en luftspalt under. Så förutom att det skulle se konstigt ut så fungerar det inte att sätta stommen direkt på golvet.

Jag kan bara se lösningen att snickaren får såga till skåpet så det passar. Sen får man kapa översta luckorna. Förslagsvis överdelen på luckorna. Det kommer såklart se lite konstigt ut eftersom du valt profilerade luckor.
    Duger inte detta får du byta skåp.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 695 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag tror att lösningen är att minska höjden på luckorna och be snickaren kapa skåpen i överkant.

20 cm lucka längst upp känns ju lite lite, så kan man ta 10 eller 20 cm på mellandelen är det nog bäst. Med andra ord, byt några av luckorna till en lägre modell.

Jag gillar skåp som går ända upp i taket, så jag tycker att ni köpt rätt stommar, även om de kräver lite anpassning.

Redigerat 7 maj 11:13
    • Laddar…
  5. T
    Medlem · 46 inlägg
    Man hade inte behövt sätta skåpet direkt på golvet, det skulle kunna sitta bara några cm lägre än de andra skåpen för att få plats.

Vi vill ha det 95cm för att alla i hushållet är långa och får ont i ryggen av det nuvarande köket (som iofs hade bänkhöjd på 84cm...). Kanske är 92cm höjd OK?

Men bra poäng med att golvet ligger i våg, det hade jag inte tänkt på alls. Tror inte vårt köksgolv är rakt överhuvudtaget, det är ett gammalt lanthus.

6. T
    Medlem · 46 inlägg
    Smart! Man kan ju kapa luckan på mitten och sen spackla ihop den, det hade jag inte tänkt på.
    Kylen vi köpt måste ha en 180cm lucka (ska sätta ihop 100 och 80 luckan enligt IKEA). Hur menade du med att man kan ta 10 eller 20 cm på "mellandelen"?

7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 695 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag tolkade det här som att mittdelen hade kunnat vara 160 istället, men jag kanske missförstod.

Jag tror inte på att kapa luckorna, utan att totalt sett ha luckor som är lite lägre och en täckskiva på 10–20 cm längst upp.

8. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Titta på din skiss. Om du sänker ner 2 skåp så livar inte luckorna i nederkant. Det blir inte snyggt.
    Ikea släpper inte sina färgkoder på luckorna. Så att kapa någon annanstans än överkant riskerar att synas och bli fult. Särskilt i ett helt nytt kök.
    Det är snyggt när ett kök går hela vägen upp till tak. Men jag vill inte att luckan ska gå hela vägen upp. Då ser det helt plötsligt ”hemmasnickrat” ut. En liten passbit på minst 2 cm säger jag.

9. T
    Medlem · 46 inlägg
    Ja det gjorde jag också först, men jag ringde precis Siemens och de hade tydligen satt in fel bild i instruktionen, så dörren måste vara 180cm...

10. J
    Medlem · Västra Götaland · 469 inlägg

JerreEssberg

Medlem
    Sänk alla skåp så de stämmer med högskåpen. Sedan kan du lägga en IKEA dekorlist ovanpå bänkskåpen som du lägger bänkskivan på.
    Tänk dig att du vänder på denna bilden
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dekorlist.PNG

11. T
    Medlem · 46 inlägg
    Jag håller med om att luckorna måste vara i jämnhöjd med resten av köket, annars blir det riktigt hemskt! Men det jag tänkte var att man sänker ner skåpen en bit bakom en sockel som blir utanpåliggande. Och sen får man försöka fixa en lucka som passar den bit som blir över på toppen av skåpet. Detta skulle då vara ett alternativ till att såga av på toppen. Vad tros?

12. T
    Medlem · 46 inlägg
    Det var inte en dålig idé! om man tittar på platsbyggda kök har de ju ofta en list under bänkskivan.

13. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Nej säger jag. Sparksockeln ligger en bit in under stommen för att man ska få plats med fötterna. I ditt förslag så hamnar sparksockeln framför stommen. Det kommer den inte göra under dom andra stommarna.
    Det bästa förslaget är kanske att ta bort de översta luckorna helt. Då kan snickare anpassa stommarna och sen får du fundera på vad du kan göra med utrymmet som blir kvar. Kanske 2 lägre skåp med luckor?

• Laddar…
  14. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Den där bilden visar en väldigt dålig idé enligt mig. Du kommer slå i tårna och störa dig. Sparksockeln sitter en bit under skåpen av en anledning.

15. S
    Medlem · 1 426 inlägg
    Jag tror också att palla upp bänkskivan är ett enklare och bättre alternativ.
    Dvs bygg på ovanpå bänkskåpen istället innan ni lägger skivan. JerreEssbergs förslag med ikeas dekorlist ärinte alls dumt, Det går ju också att använda bitar av ikeas täcksidor i rätt färg om det inte är fullt så mycket man vill höja.
    Då slipper du alla problem med luckor som inte linjerar eller luckor som måste specialanpassas.
    Att höja bänkskivor på det sättet är ju jättevanligt när man snabbfixat och höjt bänkar i gamla låga kök.

16. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Ett normalt kök har en sparksockeln på 15-16 cm. Ikea har 8. Redan den förändringen tar dett tag att vänja sig vid rent estetiskt. Men smaken är som baken.
    Men att krypa ner under 8 cm skulle jag bara göra i absoluta undantagsfall. Tror verkligen inte mitt öga skulle gilla den lösningen.
    Jag tror Ts skulle behöva kliva ner till ca 5 cm för att få till allt. Eventuellt ännu lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.