Byggahus.se
Visst det kan vara konsumenttekniskt intressant att utforska ärendet. Men om jag lever mig in i TS problemsituation så är avvägningen att betala någon hundralapp för returfrakten, kontra en rättslig process... extremt enkel. I synnerhet med tanke på att man inte har hur mycket tid & energi som helst att ägna åt sånt här.

Som jag ser det: bit i sura äpplet, betala, lär av detta för framtiden att läsa vad som står i affärsvillkoren.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har handlat flera gånger på lamp24.se. De har lager och allt i Tyskland trots svenskt telefonnummer. De har även svensktalande personal som ringt upp och vänligt erbjudit mig att dela upp leveransen i två. Jag kollade om man ska stå för returen själv och den bjuder de på! Mycket riktigt gick det att skriva ut fraktsedel och allt fungerade perfekt. I övrigt hade de en liknande formulering som den du nämnde. Kolla om det blir billigare för dig att försöka sälja lampan privat eller att skicka tillbaka den. Och kolla alltid returvillkoren hädanefter!
 
Sen så är det antagligen inte för att vilseleda nå kunder man har en svensk filial. Med dagens momsregler så är det ett krav att man är registrerad i sverige om man överstiger vissa brytpunkter i försäljning och ska man momsa i sverige så är det troligare enklare att ha ett helt bolag och redovisa varje lands försäljning separat. Blir nog enklare bokföringsmässigt. Detta jämfört med att enbart momsa till vardera land alltså.
 
De har ju en länk på varje sida med information om "ångerrätt och retur." Sedan tycker jag det är ett rimligt villkor att om säljaren gör fel så står säljaren för returen, om köparen beställer fel vara så står köparen för returen. Alternativet är att de får ta ett högre pris för täcka returkostnaden p.g.a. att vissa kunder inte klarar av att beställa rätt vara. Om denna information inte framgick tydligt på deras hemsida så hade det varit ett annat läge, men det finns en länk med all information om returer på varje sida.

Jag har själv handlat av denna firma flera gånger och jag har även ringt och pratat med deras kundtjänst innan jag har lagt min order. Jag betalade en tredjedel av priset för samma typ av spotlight (samma märke) hos Lampornu som i en vanlig lampbutik i Sverige (90kr iställer för nästan 250kr) . Deras kundtjänst hade utmärkt service när jag ringde och pratade med dem innan min första beställning. Jag har handlat av denna firma i över fem år utan problem.

Jag har förståelse förstår jag att man blir sur för att man har beställt fel vara, men jag hade nog varit sur på mig själv för att jag hade beställt fel vara, istället för att hota säljaren med ARN för att de inte vill betala för köparens misstag.
 
Marcus_L Marcus_L skrev:
De har ju en länk på varje sida med information om "ångerrätt och retur." Sedan tycker jag det är ett rimligt villkor att om säljaren gör fel så står säljaren för returen, om köparen beställer fel vara så står köparen för returen. Alternativet är att de får ta ett högre pris för täcka returkostnaden p.g.a. att vissa kunder inte klarar av att beställa rätt vara. Om denna information inte framgick tydligt på deras hemsida så hade det varit ett annat läge, men det finns en länk med all information om returer på varje sida.

Jag har själv handlat av denna firma flera gånger och jag har även ringt och pratat med deras kundtjänst innan jag har lagt min order. Jag betalade en tredjedel av priset för samma typ av spotlight (samma märke) hos Lampornu som i en vanlig lampbutik i Sverige (90kr iställer för nästan 250kr) . Deras kundtjänst hade utmärkt service när jag ringde och pratade med dem innan min första beställning. Jag har handlat av denna firma i över fem år utan problem.

Jag har förståelse förstår jag att man blir sur för att man har beställt fel vara, men jag hade nog varit sur på mig själv för att jag hade beställt fel vara, istället för att hota säljaren med ARN för att de inte vill betala för köparens misstag.
Visst finns det en länk på varje sida, problemet är att i den information som man länkar till står det inte att returer ska skickas till ett annat land.

Jag är inte sur för att jag beställt fel vara, möjligtvis lite irriterad på elektrikern som lurade mig att köpa fel. Det som irriterar mig är att returkostnaden är ca tre gånger högre än de flesta andra "svenska" webbutiker, utan att man tydligt informeras om detta. Det är imponerande att någon lyckats läsa tråden utan att förstå detta.

Jag har också pratat med kundtjänst. Det funkade fint, dock blir man lite ställd när man ringer ett 08-nummer och inte hittar en svensktalande person i andra änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.