Byggahus.se

Köpt fel lampor, returen ska skickas till Nederländerna!

  1. M
    Medlem · Blekinge · 804 inlägg

    MartinP666

    Medlem
    Jag köpte ett gäng LED-lampor från www.lampornu.se, och det visade sig att jag missförstått en spec så de passar inte. När jag nu ska returnera lamporna visar det sig att de ska skickas till Nederländerna, vilket kostar över 350 kr (med PostNord) ifall jag använder samma emballage som jag fick varorna i.

    Det jag undrar över är: När företaget har ett svenskt namn, se-adress, svensk kontaktadress och svenskt telefonnummer, och all information står på svenska - kan de ändå kräva att man returnerar varorna utomlands?

    Jag kunde givetvis ha tagit reda på detta genom att läsa köpvillkoren noga, men vem gör det för varenda pryl man köper från alla möjliga webshoppar? Jag hade ingen tanke på att företaget kanske inte var svenskt, och konsumentköplagen med ångerrätt etc. går inte att avtala bort så normalt sett ska man inte behöva läsa sida efter sida med köpvillkor för att våga lägga en beställning.

    Dessutom står det så här på informationssidan för returer:

    "Efter att din returförfrågan har godkänts, kommer du att få ett e-postmeddelande med alla instruktioner och en retursedel till rätt returadress. Paket som skickas till andra adresser än vår varulageradressen kommer inte att behandlas."

    Däremot står det på sidan med titeln "Kontakta oss" att kontorsadressen är i Stockholm men att lagret finns i Eindhoven i Nederländerna och att det är dit man skickar eventuella returer.

    Någon som vet vad som gäller? Har jag något att komma med ifall jag protesterar mot detta?
     
  2. R
    Medlem · Västernorrland · 1 624 inlägg

    Räknenisse

    Medlem
    Varifrån kommer uppgiften att det kostar 350 kr? Eftersom det står att du ska använda företagets retursedel så behöver inte priset vara samma som om du gick till posten och betalade frakten själv.
     
  3. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Tyvärr tror jag inte du har mycket att hämta. Returkostnaden för en korrekt levererad vara är något som ett företag själv kan avgöra, antingen "bjuder" dom på det eller så för köparen stå för kostnaden.
    Det framgår också att grejorna ska i retur till Nederländerna.

    Om du har mottagit fel produkter, trasiga föremål eller om något från din beställning saknas täcker vi kostnaderna för den nya sändningen. Om du vill returnera dina produkter på grund av ditt egna misstag, till exempel felbeställning, är du ansvarig för returkostnaden till vårt lager i Nederländerna.
     
    Redigerat 9 okt 2020 12:42
    • Laddar…
  4. M
    Medlem · Blekinge · 804 inlägg

    MartinP666

    Medlem
    Det är enligt PostNords prislista. Företagets retursedel är inte en retursedel med betald frakt, det jag fick är en sida med deras adress och en sida som ska skrivas ut och läggas i paketet så att de vet vilken order det gäller.
     
  5. M
    Medlem · Blekinge · 804 inlägg

    MartinP666

    Medlem
    Som jag skrev i första inlägget så går det att läsa sig till ifall man läser all information noga, men då de i övrigt gör allt för att man ska tro att det är en svensk butik så är det oerhört lätt att missa, vilket jag antar är avsiktligt.

    Att köparen betalar returen är helt i sin ordning, men att den måste skickas till Nederländerna, till mer än tredubbla priset jämfört med inrikes, tycker jag inte är okej. Inte med det upplägget som sidan har.
     
  6. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Kanske går det att argumentera att det är ett oskäligt krav att grejorna ska skickas till Nederländerna, men då det nu framgår på sidan, så tror jag företaget har sitt på det torra.
     
    • Laddar…
  7. M
    Medlem · Blekinge · 804 inlägg

    MartinP666

    Medlem
    Det framgår visserligen, men det räcker inte att läsa informationen under "HUR RETURNERAR JAG EN PRODUKT?", som man kommer till ifall man klickar på länken "Ångerrätt och retur". För att hitta den informationen måste man även läsa övriga rubriker, antingen "Kontakta oss" eller i deras FAQ under frågan "Behöver jag betala för returkostnaden?". Är det inte lite konstigt att man gömt den informationen på flera ställen, men inte har den tillgänglig där den borde finnas?
     
  8. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Det är klart att det ur företagets synpunkt är en nackdel att grejorna ska skickas till Nederländerna, sidan vill framhålla att det är en helsvensk leverantör man har att göra med.
    Hursomhelst, informationen finns tillgänglig.
    Kanske enklare att försöka sälja de felbeställa lamporna på ex. Blocket?
     
  9. M
    Medlem · Blekinge · 804 inlägg

    MartinP666

    Medlem
    Jag påstår inte att informationen inte finns tillgänglig. Men den finns inte där den borde finnas, man har mer eller mindre gömt den. Någonstans går en gräns för hur tydlig informationen måste vara, och jag anser att de inte uppfyller minimikraven, som enligt mig är att det står i deras returpolicy samt under "Ångerrätt och retur", men den finns inte på något av ställena. Allra helst tycker jag att det borde redovisas ännu tydligare, men det är ett absolut minimum.

    Det är dock helt ok att du inte håller med, och jag inser att det blir en uppförsbacke att övertyga företaget om att de gör fel :D
     
    • Laddar…
  10. H
    Moderator · Stockholm · 44 312 inlägg

    hempularen

    Moderator
    Jag tycker iofs. att du har en poäng. Företaget framställer sig som svenskt, de döljer informationen om hur de hanterar den obligatoriska ångerrätten.

    I princip så skulle ju jag kunna sätta upp en webhandel här i Stockholm, med lager här. Men ange att "ångerreturer" skall skickas till mitt "ångerlager" i Botsvanien. För att slippa returer.
     
    • Laddar…
  11. M
    Medlem · Blekinge · 804 inlägg

    MartinP666

    Medlem
    Eller ännu bättre: att alla returer med ett värde av mindre än (t.ex) 300 kr ska skickas till Botsvanien :)
     
  12. T
    Medlem · Blekinge · 7 625 inlägg

    Thomas_Blekinge

    Medlem
    Jag hittar inga portouppgifter hos Postnord till Botsvanien. Kanske dom har föråldrade kartböcker?
     
  13. T
    Medlem · Blekinge · 7 625 inlägg

    Thomas_Blekinge

    Medlem
    Det är väl inget ovanligt att varor som beställs av svenskt företag, skickas från ett utländskt lager. Mina däck kommer alltid från Tyskland fast jag beställer från en svensk firma.
     
  14. M
    Medlem · Blekinge · 804 inlägg

    MartinP666

    Medlem
    Vilken firma? Returneras varor till Tyskland och får kunden betala fullt pris för det?
     
  15. M
    Medlem · 496 inlägg
    Däckonline skickar väl direkt från Tyskland? En ganska stor aktör alltså.

    Det är som sagt vanligt att produkter skickas från andra länder utan att passera "butiken".

    I det här fallet verkar ju informationen finnas, även om det kanske inte är lätt att hitta. Jag förstår att det känns trist men det är ju faktiskt du som beställt fel varor utan att ha koll på villkoren. Argumentet "ingen läser ändå villkoren" är ju knappast ett gångbart argument.
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.