Jag har några slitna lackade utestolar som jag ville bättra skyddet på.
Slitna lackade träutestolar med ädelolja applicerad, visad på en gräsmatta. Lacken är delvis avskavd, vilket syns på sitsen och armstöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte denna på en Woody-butik
Burk med tjæralin edeltreolje, klar nr. 180, 0,9 L, hålls i handen framför en trästol utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På de delar som inte är nerslipat till trä, där lacken ligger kvar, torkar ädeloljan väldigt sakta..
Oljan innehåller alkydolja och kändes mer som man la på en färg än strök ut en olja.
TVå frågor dyker upp.
Ett: kommer den att torka?
Två: kan man olja in om ett par år när denna ädelolja försvunnit?

S
Ser inte riktigt på bilden, men trädelar där lacken ligger kvar kommer inte att suga upp någon olja alls utan den olja som ligger där torkar in halvbra ovanpå lacken. Man bör slipa bort både lack och grånat trä innan man oljar för bästa resultat. Din olja skyddar nog lite ändå men det blir inte lika snyggt.

Är det någon märkbar lösningsmedel som snabbt dunstar efter målning? - annars gissar jag att det är oxiderande oljor liknande linolja och de behöver ha tid på sig att 'torka' - då genom kemisk oxidation av luften.

Du får ge det några veckor i torktid.

står det på burken att oljedränkta trasor och annat skall vattendränkas eller eldas upp kontrollerat, så fins det oxiderbar olja i burken motsvarande linolja, tungolja och andra sorters oxiderande oljor.

X xxargs skrev:
Är det någon märkbar lösningsmedel som snabbt dunstar efter målning? - annars gissar jag att det är oxiderande oljor liknande linolja och de behöver ha tid på sig att 'torka' - då genom kemisk oxidation av luften.

Du får ge det några veckor i torktid.

står det på burken att oljedränkta trasor och annat skall vattendränkas eller eldas upp kontrollerat, så fins det oxiderbar olja i burken motsvarande linolja, tungolja och andra sorters oxiderande oljor.
Tyvärr ingen linolja. Nästa gång ska jag ta det för detta var en miss.

S stugfar skrev:
Ser inte riktigt på bilden, men trädelar där lacken ligger kvar kommer inte att suga upp någon olja alls utan den olja som ligger där torkar in halvbra ovanpå lacken. Man bör slipa bort både lack och grånat trä innan man oljar för bästa resultat. Din olja skyddar nog lite ändå men det blir inte lika snyggt.
Får ta och slipa ordentligt så jag får bort lacken då. Det tar 24 timmar att torka, bara det är ett varningens finger i framtiden!

Vill du spara lite på sandpapper och arbete så torka av möblerna och främst de klibbiga partierna med rödsprit. Då kan du få bort mycket av det som sätter igen sandpapper.
Det kan t o m vara så att du får något som går att använda som det är om du inte bryr dig om hur det ser ut. Det går inte att få bort all olja men lagret blir tunnare och då kan tillförseln av syre få den att sluta vara klibbig.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.