24 287 läst · 97 svar
24k läst
97 svar
Köpt bostadsrätt – misstänker bristfällig badrumsrenovering
Det finns inga förbud mot att renovera ett badrum själv. Inte ens slarvigt.M Marko Polo1 skrev:
Men såklart det inte är tillrådligt, särskilt inte en lägenhet där du kan åka på kostnader även för grannars olägenhet vid ev läcka osv.
Du kan också ha regler i Brf som säger att du skall följa tex "säkra våtrum" eller liknande.
Hsb skriver : "Alla arbeten ska vara utförda fackmannamässigt och enligt GVK:s Säkra Våtrum eller likvärdig branschstandard. Det är krav på att man skickar in ett kvalitetsintyg när man renoverar en bostadsrätt till föreningen eller förvaltaren efteråt."
Men det gör egentligen inte att du som köpare kan komma med ngt krav mot säljaren: Du står dock med problemet om det inte är gjort rätt som ägare / medlem i föreningen nu tyvärr :/
Badrum som renoveras får ofta lösningar som inte är enligt dagens standarder/rekommendationer.
I en BRF kan det särskilt vara fallet, då man inte äger ledningarna i huset utan endast ytskikt. Så tidigare ägare kan rentav aktivt ha behövt bygga med rör i golvet.
Att inte ha rör i golvet är bara ett ytterligare sätt att undvika läckage, men det är inte en nödvändighet.
Oavsett vad så är det synligt och du förväntas ha sett det vid visning och tagit det i beaktande vid budgivning.
Men, det kan ju vara bra att be säljaren om information om företaget. Så att om det faktiskt blir problem i framtiden kan du ge ditt försäkringsbolag deras information.
I en BRF kan det särskilt vara fallet, då man inte äger ledningarna i huset utan endast ytskikt. Så tidigare ägare kan rentav aktivt ha behövt bygga med rör i golvet.
Att inte ha rör i golvet är bara ett ytterligare sätt att undvika läckage, men det är inte en nödvändighet.
Oavsett vad så är det synligt och du förväntas ha sett det vid visning och tagit det i beaktande vid budgivning.
Men, det kan ju vara bra att be säljaren om information om företaget. Så att om det faktiskt blir problem i framtiden kan du ge ditt försäkringsbolag deras information.
Jag har redan varit i kontakt med säljaren, men det samtalet var… intressant, minst sagt. Hans svar? “Du såg hur det såg ut innan du köpte, jag dolde inget.” Sedan blev han mer kreativ och förklarade att det spelar ingen roll om badrummet renoverades av honom, en bilmekaniker eller en alkoholist på en parkbänk(!).klaskarlsson skrev:
Han tyckte att jag borde ha tagit upp det innan kontraktet skrevs och anklagade mig för att bara leta fel. “Du köpte en gammal lägenhet, även om den är renoverad får du räkna med jobb”, sa han – innan han klickade mig och blockade. Trevlig kille!
Men du kan väl lite grann förstå honom?M Marko Polo1 skrev:Jag har redan varit i kontakt med säljaren, men det samtalet var… intressant, minst sagt. Hans svar? “Du såg hur det såg ut innan du köpte, jag dolde inget.” Sedan blev han mer kreativ och förklarade att det spelar ingen roll om badrummet renoverades av honom, en bilmekaniker eller en alkoholist på en parkbänk(!).
Han tyckte att jag borde ha tagit upp det innan kontraktet skrevs och anklagade mig för att bara leta fel. “Du köpte en gammal lägenhet, även om den är renoverad får du räkna med jobb”, sa han – innan han klickade mig och blockade. Trevlig kille!
Han har sålt sin lägenhet, därefter ringer köparen upp honom och säger "jag är orolig för saker som var synliga innan budgivning, jag försöker se om du behöver betala för att renovera om badrummet igen (som du även betalade för att renovera för 4 år sedan)."
Om han inte aktivt har ljugit i sin beskrivning av arbetet så ligger ansvaret primärt hos dig att ställa frågor innan köp. Då kunde du ha bett om intyg på säker vatten, kontakter till firman, ifrågasatt varför rören gick upp ur golvet.
Att göra det i efterhand och fiska efter ersättning för det kommer skapa lite friktion emellan er.
Jag förstår, men jag reagerade inte på det under visningen, och han har ju faktiskt rätt i att han inte försökte dölja något.A Afterquake skrev:Men du kan väl lite grann förstå honom?
Han har sålt sin lägenhet, därefter ringer köparen upp honom och säger "jag är orolig för saker som var synliga innan budgivning, jag försöker se om du behöver betala för att renovera om badrummet igen (som du även betalade för att renovera för 4 år sedan)."
Om han inte aktivt har ljugit i sin beskrivning av arbetet så ligger ansvaret primärt hos dig att ställa frågor innan köp. Då kunde du ha bett om intyg på säker vatten, kontakter till firman, ifrågasatt varför rören gick upp ur golvet.
Att göra det i efterhand och fiska efter ersättning för det kommer skapa lite friktion emellan er.
Är det för sent att kräva intyg från honom via en jurist, nu när han har blockerat mitt nummer? Det känns minst sagt som ett barnsligt beteende att blockera någon istället för att hantera situationen som en vuxen.
Baserat på den information vi har fått håller jag helt med.A Afterquake skrev:Men du kan väl lite grann förstå honom?
Har själv varit i sitsen att köpare börjat ringa om grejer som alla med 2 ögon borde ha sett vid en visning. Var måttligt kul.
Moderator
· Stockholm
· 54 029 inlägg
Men hur skulle han hantera problemet på "ett mer vuxet sätt"? Om han har gjort klart för dig att han inte ser sig ha något ansvar för badrummets skick (och han har troligen rätt), vad mer skulle han göra?M Marko Polo1 skrev:
Skadeglädje – hur kan man ens kalla det för ett nöje? Det är knappast kul om jag måste stå för hela kostnaden själv.K Kardan79 skrev:
Jag får väl hoppas att ingen grannes lägenhet drabbas av vattenskada på grund av min. Men efter fyra år antar jag att risken är ganska liten… eller?
Du har redan förvärvat bostadsrätten. Svårt att börja ställa krav i detta skede.M Marko Polo1 skrev:
Du hade inte fått samtalen om du gjort rätt ifrån början. Ni måste ju förstå mig också. Ett badrum är dyrt och renovera. Föreningen diskuterar stambyte i närtid. Den har han också blåst mig på säljaren. Frågade säljaren ifall föreningen skulle göra större renoveringar han svara att han inte visste.K Kardan79 skrev:
Jag förstår, ingen aning. Om han rätt i lagens mening så äger jag problemet nu. Enligt responsen jag fått på forumet så verkar allt ansvar ligga på mig men jag kommer att kolla upp med jurist. Det känns inte rättvist.H hempularen skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 032 inlägg
Om föreningens ska göra stambyte så görs ju badrummet snart om i alla fall och problemen med rör upp från golv och liknande löses sannolikt.
Tyvärr, det låter som att du har köpt utan att ha koll på allt vad de gäller eller utan någon som kan hjälpa dig.
Mycket ansvar faller på dig, även saker som att förstå att "jag vet inte" är ett godkänt svar som lägger över ansvaret på ditt bord. Att undersöka detta hade du då gjort genom att kontakta föreningen.
Men som Claes skriver, om de stamrenoverar snart så är det väl inget problem?
Mycket ansvar faller på dig, även saker som att förstå att "jag vet inte" är ett godkänt svar som lägger över ansvaret på ditt bord. Att undersöka detta hade du då gjort genom att kontakta föreningen.
Men som Claes skriver, om de stamrenoverar snart så är det väl inget problem?
Säljaren har inte blåst dig på någonting.M Marko Polo1 skrev:
Frågan om eventuella framtida stambyten mm skulle du ha ställt till föreningen.
Kollade du upp stadgarna, föreningens ekonomi, föreningens framtida planer, mm?
Det ligger dig som spekulant/köpare att göra.