Byggahus.se

Köpt 60-talshus med pellets, luft/luft och direkt-el - vill helst ha något annat

1. F
    Medlem · 8 inlägg

formetc

Medlem
    Vi har just köpt ett hus från 67 som värms med pelletspanna, luft/luft och direktverkande el. Vi vill absolut inte ha pelletspannan som både är ful och som kräver inköp av pellets. Luft/luft installationerna är också fula och direktverkande element verkar dyrt. Huset är enplans med hel källare om totalt 270 kvm. Källaren används också som boyta till viss del. Golven är väldigt snygga i vissa rum så jag vill helst inte byta golv där.

Jag är van vid vattenburna element/golvvärme och bergvärme vilket var både bra och smidigt. Var helt inställd på bergvärme även i det här huset men insåg att det kräver vattenburna element.

Är det ett jättejobb att dra in vattenburet? Några andra tips på alternativ som är enkla, snygga och miljövänliga?

2. L
    Husägare · Skåne · 3 746 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det är inga problem att dra rör i källaretaket och gå upp till varje element, standardlösning för en rörfirma.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Stockholms län · 9 430 inlägg

Avemo

Medlem
    Är det en pelletskamin du har? En pelletspanna kräver också vattenburet system. Utan vattenburet system är det inte så mycket att välja på. Direktel, pelletskamin och luft luftvärmepump är vad jag kan komma på som inte kräver vattenburet. Och det går som sagt att dra in vattenburet i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.