Byggahus.se

Köpslå med kommunen?

1. D
    Medlem · 369 inlägg
    Jag har en carport, som står mycket nära vägen. Den har funnits där sedan före detaljplanen, och får därför som läget är nu finnas kvar.

Nu vet jag att de planerar bygga cykelväg på samma sida vägen som min carport står, och om man ser till att det är en normalbred cykelväg ihobyggd med vägen så pratar vi mindre än en halvmeter från knuten på min carport och till kanten på cykelvägen.

Jag ser juh det som närmast livsfarligt att backa ut medveten om att det närsom hälst kan komma en cyklist i full fart och köra in i sidan på mig så fort jag sticker ut baken.
    Jag tycker vidare att kommunen borde se på det hela på samma sätt.

Nu är saken den att, då tomten ligger högt, finns det ingen alternativ plats för mig att parkera min bil, carport eller ingen carport, utan omfattande anläggningsarbete för att jag ska kunna ta mig upp uppepå tomten.

Jag har dock ett par önskemål om byggnation som ligger lite utanför detaljplanen.
    Det ena är att jag vill bygga ut huvudbyggnaden så att knuten hamnar 2,5m från tomtgränsen, istället för 4,5 som är det mått planen godkänner utan bygglov. Det andra är att jag vill bygga garaget några meter utanför det område där man utan bygglov kan uppföra komplementsbyggnader, endast med orsaken att det blir för högt annars och omöjligt att komma upp.

D.v.s. det kan hända att det även i normala fall räcker att söka bygglov för att få dessa saker beviljade. Men om det är så att de inte vill bevilja, hur använder jag smartast mitt trumfkort i form av en farlig carport, som jag är villig att ta bort mot godkännt lov?

Hur skulle ni lägga fram det?
    En nyckelmetod är väl att försöka låta dem tro att det var de som kom med idén men sådant är väl inte alltid så lätt  ::)

Min far trodde t.o.m. att om jag spelade mina kort rätt, och fick dem att ta initiativ till frågan om rivning av carport, kunde jag hävda att de fick stå för kostnaderna för en motsvarande carport men uppe på tomten, med allt vad det innebär, eftersom jag annars inte skulle kunna parkera min bil. Sedan kunde jag juh vara villig att kompromissa, och låta dem bekosta uppfarten, men tacka nej till själva carporten då jag ändå planerar bygga garage.

Blev en lång historia, men nu vill jag veta vad ni tror är den bästa strategin, och om kommuner i allmänhet kan tänkas vara villiga att "köpslå" på det här viset över huvud taget.

2. M
    Medlem · Stockholm · 1 102 inlägg

Modig

Medlem

Re: Köpslå med kommunen?

Var inte kommunen medveten om din carport när de planlade cykelbanan? Jag antar att de i så fall redan har bedömt den risken.
    Jag undrar dock varför du kör in och backar ut istället för tvärt om – det verkar betydligt trafiksäkrare att backa in och köra ut, oavsett om cykelbanan finns där eller inte! (Och naturligtvis räknas DU som vållande till en olycka som inträffar på grund av att du backar ut framför eller in i någon – bil eller cykel.)

Hur som helst. Om du kan deala till dig ett bygglov beror nog framför allt på huruvida grannfastigheter störs/påverkas eller inte. Men det är klart att kommunen kan vara öppen för att hitta en bra lösning...så prata med dem! Och betona förstås att du oraoas av olycksrisken när cykelbanan nu anläggs direkt utanför carporten, och att du därför funderat ut denna lösning ;)

• Laddar…
  3. D
    Medlem · 369 inlägg

Kommunen kan inte ha undgått att upptäcka risken vid denna plats. Därimot har de juh inte ännu kontaktat mig gällande en eventuell önskan att riva den.

Det jag känner lite oro för är att jag genom att jag tar upp frågan visar att jag heller inte är nöjd med carporten. D kanske de låter saken bero tills jag har flyttat på den i alla fall, utan att de behöver bjuda till.

4. F
    Medlem · 823 inlägg

Det stora problemet för dig är att cyklisten står på en annan "nivå" än bilföraren. Man skulle också kunna uttrycka det på det sättet att cyklisten räknas som oskyddad i förhållande till bilisten. Du har skyldigheten att se upp för cyklisterna. Alltså sammanfattningsvis är problemet helt och hållet ditt och inte kommunens.

Lycka till! :) :) :)

5. D
    Medlem · 369 inlägg

Tycker inte ditt argument håller riktigt.
    Visst stämmer det att cyklisterna alltid har lagen på sin sida, men det gör juh inte mindre ont bara för att de har rätt?

På samma sätt borde juh kommunen vara intresserad av en säkrare cykelväg och inte bry sig så mycket om vems fel en eventuell olycka är. Annars skulle de väl heller inte bekosta viadukter när vanliga korsningar är så mycket billigare.

Jag får väl konfrontera dem med frågan och se hur de ställer sig.

6. F
    Medlem · 823 inlägg

David; du blandar äpplen med päron.

I ditt fall är det fråga om hur du skall ta dig på ett trafiksäkert sätt ut från din fastighet, inte fråga om någon allmän trafiksäkerhet i kommunen.

Det man kan göra som fastighetsägare är att i planeringsskedet protestera mot att kommunen förlägger en cykelväg på sådant sätt att man inte längre kan använda sin carport. Gör man inte det och det sedan visar sig att man inte kan komma på ett säkert sätt ut från sin fastighet får man ordna utfarten på annat sätt. Ytterst kan kommunen förbjuda dig att ansluta på ett trafikfarligt sätt.

Lycka till!  :) :) :)

7. D
    Medlem · 369 inlägg

Jag förstår hur du menar..

Men jag vill juh få kommunen att se på det genom en allmänsäkerhets synvinkel och se att de kan förbättra den genom att bli av me min carport. För att de har bedömt den som olämplig är de inget snack om. Den ligger nästan på vägen, och samma person, på stadsbyggnadskontoret, som berättade om cykelvägsplanerna sa något i stil med: "Den där carporten ligger juh inte bra, men den har juh varit där sen före detaljplanen, så det är juh inget att göra åt"

Planeringsfasen för cykelvägen är ju just nu, och det är juh strategi kring hur jag lägger fram förlsaget på ett så, för mig, fördelaktigt sätt som möjligt, som är min fråga.. Jag kanske uttryckt mig dåligt men de e lite svårt att formulera frågan/problemet  :)

Men jag får helt enkelt snacka me dem och se va de säger..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.