Byggahus.se

Köpråd utifrån gräsmattetyp

1. L
    Medlem · 5 inlägg

Lennart Olausson

Medlem
    Hej,

Efter många års sittande på Jonseredtraktorn står jag nu I begrepp att skaffa robotklippare pga att tiden pga jobb inte riktigt räcker till längre.

Tar tacksamt emot råd och tips kring val av klippare utifrån min tomts förutsättningar. Har last en del på de stora tillverkarnas hemsidor men det är inte helt lätt att skaffa sig en uppfattning, bl a är jag kanske lite skeptisk till ytangivelserna. Det tycks också råda olika skolor avseende tunna rakbladsknivar resp solid klinga, vad de tål och inte osv...

Mina förutsättningar är följande:

Två gräsytor utan möjlighet till förbindelse mellan dem.

En mindre på ca 650 m2. Den är I princip helt plan förutom en brant slant på ca 30-40° uppåt mot väg. Den slänten kan ju I värsta fall tas med handjagaren emellanåt men helst inte...

En större gräsyta (egentligen tre avdelade med två plattsatta trädgårdsgångar) om ca 2000 m2. Denna skulle kunna tas ner till ca 1500 m2 genom att göra om en flik av den till blomsteräng. Mer eller mindre lutning på halva ytan men bara några grader.

På båda gräsytorna finns flera vuxna björkar och lönnar. Det kommer med andra ord alltid att ligga småkvistar på gräsmattan såvida jag inte krattar dagligen och då är ju liksom poängen borta...

Funderar lite på en Husqvarna 430x eller Robomow RS630 som jag bär emellan ytorna. Kanske med en extra laddstation. Då är frågan lite granna hur Husqvarnans tunna knivar klarar kvistar och en och annan leksak.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att helt enkelt köpa två klippare. Kanske då HVA Automower 420 och en mindre Worx eller liknande. Den lösningen blir ju I vilket fall en hel del dyrare men I praktiken kanske det är enda realistiska alternativet?

Ge mig gärna era synpunkter, själv är jag tyvärr helt grön på detta och vill inte göra bort mig!:surprised:

2. S
    Allvetare · Halland · 2 239 inlägg

sblixten

Allvetare
    Jag har lite liknande förutsättningar som dig, men mindre ytor och björkar.
    Jag har en klippare som jag flyttar mellan ytorna och högt upp på önskelistan står en till klippare för den mindre biytan.
    När du väljer kapacitet på klipparen så är mitt råd att välja en som klarar upp emot dubbelt mot vad den skall klippa annars måste den gå dygnet runt. Själv vill jag inte ha min igång när barnen leker eller när vi har gäster etc. Min kör nattetid.
    Dessutom förmodar jag att den kommer hålla nästan dubbelt så länge om den går halva tiden, så totalkostnaden blir densamma.
    Jag skulle köpt en 430 om jag var du och sen kommer du märka att du vill ha en till ;)
    Angående slänten så tror jag inte det finns någon gräsklipparrobot som klarar så stor lutning.

3. L
    Medlem · 5 inlägg

Lennart Olausson

Medlem
    Tack för svar! Ja... det lutar nog åt en 430 till att börja med eller ev 330 då det tycks vara samma maskin fast med installationskit inkluderat i priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.