Byggahus.se

Köpråd uppkopplade magnetsensorer med utbyggnadsmöjlighet

1. V
    Medlem · 3 inlägg

VallValle

Medlem
    Hej
    Jag tänkte introducera mina föräldrar till hemautomation och "larm" och behöver lite tips. Dom är aningen skeptiska men jag har övertalat dom att installera magnetsensorer i lägenheten där dom via en app i telefonen kan få larm om någon går in i lägenheten när dom är borta eller sover.(skalskydd)
    Jag har kikat på bl.a cleverio wifi men tänkte kolla här innan jag slår till.
    https://www.kjell.com/se/produkter/...MI06ip0Mnt6wIVTNOyCh3wlweHEAQYCCABEgL04_D_BwE

Jag skulle nämligen vilja köpa ett system/sensorer som sedan kan kopplas ihop med andra system framöver, såsom hue eller Ikea trådfri...när dom blivit lite mer trygga med sensorerna och tekniken.
    Antar att Philips Hue eller IKEA inte har magnetsensorer som funkar direkt mot deras hub'ar?

Tips mottages gärna!

2. O
    Medlem · Stockholm · 41 inlägg

osmat

Medlem
    Jag har ingen erfarenhet av produkter från Cleverio, så kan inte uttala mig om dom.
    Märket verkar vara Kjellco:s eget, om det är bra eller dåligt låtet jag vara osagt. Men en nackdel är att man kan nog inte räkna med att någon styrenhet kommet få stöd för deras enheter out of the box, utan man får förlita sig på communityn.
    Homey har stöd för Wi-Fi och verkar ha stöd för några av Cleverio:s enheteter över zwave/433Mhz - så finns ju en möjlighet att det kommer komma även för Wi-Fi.
    Och med Homey får du även zigbee och stöd gör Hue/Trådfri.
    Men jag vet inte om jag skulle räkna med att det blir möjligt att koppla ihop med andra system.

Jag misstänker att du kanske är ute efter enkelheten för dina föräldrar, att slippa hub och kunna använda en app direkt? Cleverio har även lampor som styrs via wifi och samma app som magnetsensorn.
    Kanske är tillräckligt om enkelheten är viktig?

En variant, kanske, är att använda Hue rörlsevakt istället för magnetsensor - ifall man i Hue Bridge kan trigga larm om rörelsevakten gör utslag?

3. V
    Medlem · 3 inlägg

VallValle

Medlem
    Tack för inputs. Precis som du säger är enkelheten väldigt viktigt. Här varit sjukt smidigt om t.ex. Hue eller Ikea hade haft magnetkontakter. Men jag ska kika lite närmare på rörelsesensorn du tipsade om.

Annars kanske det får bli clevario och sen kanske deras lampstyrning senare. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.