Byggahus.se
Ahaa nu har listat ut vem du är Chips! Ja vi får väl diskutera lite verktyg nästa gång vi ses. Kommer nog jobba lite på tomten närmaste kvällarna...

Om ni fick välja två resp. tre sågar, vilka typer skulle ni välja för jobben jag ska göra? Jag tänker, behöver man verkligen kap/ger + cirkel/sänk + bord + stick utöver fogsvans? Tigersåg har ingen nämnt lyckligtvis... :)

Av de 3 hade jag nog satsat på kap&ger, cirkel och stick.
Även om bordssågen inte är att underskatta. :)

Sänksågen fungerar bra som ersättare till bordsågen om man skulle behöva klyvsåga något då och då.

steppen7 skrev:
Ahaa nu har listat ut vem du är Chips! Ja vi får väl diskutera lite verktyg nästa gång vi ses. Kommer nog jobba lite på tomten närmaste kvällarna...

Om ni fick välja två resp. tre sågar, vilka typer skulle ni välja för jobben jag ska göra? Jag tänker, behöver man verkligen kap/ger + cirkel/sänk + bord + stick utöver fogsvans? Tigersåg har ingen nämnt lyckligtvis... :)
En sak du tydligen skall göra mycket är att korta av långa reglar (kapa). Det går att göra med alla typer av sågar, men den såg som gör det lättast och snabbast är kap/ger sågen. Så en sådan skall du fundera mycket på vilken skillnad den gör för dig.

Något annat som man gör ofta är att klyva saker (göra smalare). Återigen går det att göra med alla sågar, men den såg som gör det lättast är bordssågen. Har man dessa två sågar kan man göra allt utom att såga med svängar eller korta djupa sågningar i redan monterade material, samt såga i stora skivor. Svängarna görs med sticksågen och skivorna med sänksågen. Sågar du mycket kommer du att vilja använda alla sågarna. Den såg som kan ersätta alla sågnarna på en gång är sticksågen, men resultaten kommer att bli hemska där kap eller borddsåg eller cirkelsåg hade varit bästa valet.

Så om du verkligen siktar på två sågar hade jag sagt kap samt cirkelsåg. Den sista monterad upp och ner kan fås att fungera som en borddsåg. Men så mycket som du har i planerna kommer en bordssåg att hjälpa dig enormt.

Så jag skulle till slut säga:
  • En rimlig kapsåg (best tools kostar en tusenlapp)
  • En bra bordssåg
  • En usel sticksåg (några hundralappar).
  • en usel cirkelsåg (några hundralappar).
Om du inte bygger ett bord till kapsågen, då också ett kapstativ.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Så jag skulle till slut säga:
  • En rimlig kapsåg (best tools kostar en tusenlapp)
  • En bra bordssåg
  • En usel sticksåg (några hundralappar).
  • en usel cirkelsåg (några hundralappar).
Om du inte bygger ett bord till kapsågen, då också ett kapstativ.

--- Mats ---
Hade själv valt bra kap/ger och en riktigt bra fogsvans.
Bordssågen hade jag väntat med till sist och nog satsat på en rimlig variant.

Allt som inte hamnar under kategorin "riktigt bra" av dessa basverktyg kommer att ersättas till"riktigt bra" inom 1-3 års sikt...... så har man inte cashflow problem så blir det billigare att köpa rätt från början

Bygger man nytt i lösvirke är det väldigt lite man behöver en bordsåg till. Kan tänka mig salningen runt fönster och en eller två panelbrädor. Om du inte tänkt använda massa gamla reglar och bonnsågat.
Till altanen kanske det är den sista brädan mot huset.
Detsamma gäller sticksåg, någon ursågning för stuprör, tillsnyggning av taktassar kanske.
Man kommer väldigt långt med bra kap och en fogsvans.
Kommer inte ihåg vad du skall ha på väggarna inne, är det osb så funkar en billig cirkelsåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.