Byggahus.se

Köpråd spikpistol mm

8k läst  35 svar

1. M
    Medlem Nivå 7
    Kanske för sent, men Bauhaus ska sluta med Essve och säljer ut deras spikpistoler och tillbehör till 50% rabatt.

2. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    om du klarar dig utan handtag så passa på o beställ en Bosch 135 sticksåg åxå hos Duab.

5k var ett bra pris!

3. S
    Medlem Nivå 7
    Det är inte försent, det är bara GCM8 som är beställd än så länge.
    Vilken priklass ligger Essve i? Dom fungerar bra?

Vad är så bra med Bosch 135:an? Finns det nån fördel med att inte ha handtag? Man behöver väl båda händerna då?

4. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Bosch bladstyrning är nåt som ofta nämns som en fördel.
    Många ser en fördel med att hålla sågen närmare arbetsstycket för ökad stabilitet/kontroll.
    Vissa tycker handtagsvarianten blir vinglig, BCE (handtag) har steglös gasknapp, som vissa uppskattar.
    Själv har jag en 135CE (utan handtag) och är nöjd.
    DUAB brukar ha en drive på 135an ihop med 200st sticksågsblad.

Skulle tro att Essve är smådyra, men är bra, dock kan det ju bli fint i slutändan med 50%. :)

5. S
    Medlem Nivå 7
    Hmm får fundera på sticksågen en stund. Jag har lovat mig själv att inte köpa skitgrejer men det blir ju rätt mycket pengar totalt om man behöver köpa kanske 5 maskiner och alla kostar flera tusenlappar styck...

Ok, det blir till att åka till Bauhaus och kolla!
    Såg på Julas hemsida att dom säljer Senco. En modell som heter A900FN som kostar 2599kr vilket också är en bra slant men betydligt mindre än vad framepro kostar. Åsikter om den?

6. M
    Medlem Nivå 11
    Jag känner mig tvungen att efter allt mitt beröm för 135an, som jag har, passa på att säga att jämfört med den nya Carvex från Festool är den klart sämre i allt man kan prova utan att låna hem den och såga. Dess enda egentliga nackdel har varit att man inte kan ha på utsuget om man sågar i vinkel. Men nya Festoolen har lampa, knapp på båda sidor, smalare kropp, ett helt nytt vinkelinställningsreglage, ...

135an är fortfarande bra. Jag köpte den för att den sågade rakt, riktigt rakt. Men om Festools nya sågar lika rakt vinner den sedan på en massa punkter.

--- Mats ---

7. G
    Medlem · Nivå 14
    Kan bara hålla med.
    Jag har en bordcirkelsåg/klyvsåg (Ø300 klinga) och den har vart ovärderlig vid mitt bygge.
    Finns det inte en planka eller regel med rätt mått så vips så sågar man fram en.
    Dessutom kunde jag återanvända mitt "ställningsvirke" av 45x95 genom att klyva ner det till 45x70 och regla alla innerväggar med det, bara på det sparade jag många tusenlappar.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Såg precis ett test (från 2006 visserligen) där 135:an blev bäst i test. Känns ju ganska frestande nu att ringa duab och be dom lägga till den i ordern. Man får med 100 blad för 2295kr.

9. S
    Medlem Nivå 7
    Såg test på skruvdragare där Makita DF030 var bäst och den har dessutom fina omdömen på prisjakt. Idag har jag en maskin från Rusta i 200kr klassen som är klumpig och räcker typ 10 borrhål mellan laddningarna...

Jag glömde säga att jag har en rätt ny B&D borrhammare i verktygslådan. Jag tror den duger bra till borrning i trä också så en renodlad skruvdragare som Makitan kanske kan vara vettig eller vad tror ni?

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Bästa fjuttdragare, kanske (10.8v).
    Dock tror jag motsvarande Bosch har bättre spec.

11. S
    Medlem Nivå 7
    Var förbi Bauhaus idag men Essve-spikpistolerna såldes slut för 5 veckor sedan....

pbengtsson skrev i början att han tyckte man skulle skruva istället. Killen på Bauhaus sa samma sak.
    För/nackdelar skruv vs spik?

12. M
    Medlem Nivå 11
    Spiken kommer, om den inte är rejält bastant, med tiden att arbeta sig ut på grund av träts svällande/avsvällande. Skruven kommer att sitta kvar, och kan efterdras om nödvändigt. Skall något ändras kan man skruva ut skruven, men måste bända sänder saker för att få ut en rejäl spik.

Spika går snabbare.

--- Mats ---

13. S
    Medlem Nivå 7
    Men är det något verkligt problem att spiken sakta arbetar sig ut?
    Om man skruvar så är det väl ändå ingen som går och efterdrar, regelstomme och takstolar mm är ju oftast dolda så det är väl mest att dom inte glider ur antar jag.

Å andra sidan kan det ju kanske vara en idé att ändå skaffa skruvautomat om man ska skruva 200kvm altan lite senare? För där brukar man väl alltid skruva?

14. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ja trall skruvas. :)

15. C
    Medlem Nivå 3
    Kanske inte så mycket när sakerna väl är på plats och är fixerade med varandra, men hos oss hade en vissa spikar glidit ut lite under tiden man jobbat, troligen till exempel på grund av väggblocken flexar lite när man monterar dom eller att garageplattan hade satt sig en hel del. Men det gick ju att efterspika efter att man monterat ihop allt.

Jag har spikat runt 6000 spik med biltemas pistol, och tycker den fungerar helt okej hittills, i vintras när vi jobbade i -15 grader lät det som att det läckte lite luft någonstans inne i pistolen, men funktionen var fortfarande bra. Personligen är jag tragiskt dålig på att slå i spik, så jag kan inte klara mig utan pistol, bävar alltid för de moment som kräver 6" spik som måste spikas för hand, jag lyckas böja ca 50% av spikarna. Måste väl lära mig att spika ordentligt, använda skruv, eller kanske köpa en sådan http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-palm-nailer-prod22317/ ?

Om du vill testa spikpistolen eller något från Makita LXT-kittet är det bara att komma förbi och låna när du är på tomten. (GCM8 har du ju redan beställt ser jag, är toknöjd med min)

Bordssågen Woodstar ST 12 http://www.mamut.net/PlanoMaskin/subdet7.htm får jag nog nästa vecka, återstår att se om det är ett okej köp eller inte.

//Grannen