Byggahus.se
Sitter med fingret på köpknappen på en spånsug till min lilla verkstad i garaget. Men kan inte bestämma mig för vilken modell av Duabs FM300 jag ska köpa. Den billigare med filtersäck eller den dyrare med patronfilter? Har varit i kontakt med DUAB och det går bra att köpa till patronfiltret vid senare tillfälle. Blir ca 200 kr dyrare än att köpa det direkt. Hur mycket mer damm kommer ut i luften om man inte väljer patronfilter?

Förutsättningarna är följande:
Håller till i mitt garage som är ca 12-15 kvadrat.
Har inte tillgång till trefas (än).
Spånsugen ska användas till bordssågen (DW745), planhyveln (DW733) samt undertill i ett fräsbord som ska tillverkas snart.
Spånsugen kommer att få vara mobil till att börja med och flyttas runt mellan maskinerna.

Tar gärna emot input som kan göra mitt val enklare.

Tack för ett riktigt bra forum!

Har en enfas spånsug liknande den från Duab. Fläkten sitter lite annorlunda bara. Jag bytte till patronfilter på den efter att ha skakat rent filtersäcken några gånger. Det dammar duktigt. Patronfiltret har en inbyggd ” skakare” som gör att dammet ramlar ner i spånsäcken. Bara detta är en klar förbättring. Sedan upplever jag att patronfiltret tar mer fint damm än säcken. Komplettera gärna verkstaden med en luftrenare typ https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=20724. Den tar det som inte spånsugen tar och gör underverk för luften man andas. Finns på flera webshoppar under olika namn och pris.

• Gilla
Aljung83
  • Laddar…
Patronfilter är det optimala, säckfilter tar bara damm ner till en viss storlek och släpper igenom det riktigt finkorniga. Patronfilter av HEPA-typ däremot fångar i stort sett allt (upp till 99,97%) av det som sugs in av spånsugen och det är en otroligt avgörande skillnad. De minsta partiklarna kan vi nämligen inte hosta upp utan de stannar i lungornas små skrymslen.
Man anser numera att det Inte spelar så stor roll vilka träslag det handlar om, det är partiklarna i sig som blir kvar i lungorna som orsakar hälsoproblem som t ex lungcancer.
Som @HaendigeHerrn skriver är det kanon att komplettera verkstaden med en luftrenare som kan rensa luften från partiklar som inte sugs upp av spånsugen. Men man bör även där satsa på en som tar HEPA-filter. Själv köpte jag en begagnad Pullman-Ermator a700, otroligt nöjd med den även om jag måste byta filter nu och ett nytt verkar ligga som lägst på 2 500 kr inkl moms. Mycket pengar men det får hälsan vara värd.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Patronfilter är det optimala, säckfilter tar bara damm ner till en viss storlek och släpper igenom det riktigt finkorniga. Patronfilter av HEPA-typ däremot fångar i stort sett allt (upp till 99,97%) av det som sugs in av spånsugen och det är en otroligt avgörande skillnad. De minsta partiklarna kan vi nämligen inte hosta upp utan de stannar i lungornas små skrymslen.
Man anser numera att det Inte spelar så stor roll vilka träslag det handlar om, det är partiklarna i sig som blir kvar i lungorna som orsakar hälsoproblem som t ex lungcancer.
Som @HaendigeHerrn skriver är det kanon att komplettera verkstaden med en luftrenare som kan rensa luften från partiklar som inte sugs upp av spånsugen. Men man bör även där satsa på en som tar HEPA-filter. Själv köpte jag en begagnad Pullman-Ermator a700, otroligt nöjd med den även om jag måste byta filter nu och ett nytt verkar ligga som lägst på 2 500 kr inkl moms. Mycket pengar men det får hälsan vara värd.

//Ronnie
Har du sett någon studie på det där med lungcancer? Enl https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26403531/ så verkar det som att 'softwood' inte ökar risken. Medan https://oem.bmj.com/content/76/12/901 faktiskt inte hittade någon signifikant ökad risk för lungcancer när man jämnat ut för asbets, rökning och diesel avgas-exponering.
Sen finns det ett gäng äldre studier där man hittat en ökad risk för lungcancer men de är av varierande kvalisort.

Å andra sidan har man visat på ökat risk för cancer i näsan+bihålorna av trädamm.

Så har du möjlighet så sikta på ett patronfilter.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Näe, jag skulle nog inte hitta någon undersökning själv om den så var tejpad på min panna.

Det stämmer säkert som du skriver, @Frustrator, om äldre undersökningar av tveksam kvalitet — informationen har jag hämtat i olika artiklar om spånhantering just från tidningar som nu har några år på nacken. Så jag får backa på mina påståenden (jag och min stora trut) men det är ju en liten tröst att det inte är egen forskning som är bristfällig... :)

Men faktum kvarstår alltså för hårda träslag då.
//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.