Byggahus.se

Köpråd skall köpa en svets :)

1. J
    Anonym

John J

Anonym
    Alltid velat ha en svets och nu är behovet så stort att det är dags att slå till.

Vill kunna svetsa rostfritt, aluminium och vanligt bonnjärn. Inget allt för avancerat utan så enkel så möjligt.

Vad skall jag ha?

:D

2. T
    Medlem · Stockholm · 48 inlägg

thalle

Medlem
    En gammal AC/DC TIG utan fin elektronik, och ska väga minst 150kg. ;)
    Iaf mitt tips om man har plats

3. J
    Anonym

John J

Anonym
    Hmm skulle nog vilja ha något som är lite mera portabellt även om jag har plats för stora saker.

Är det 380V man skall ha eller räcker 230?

4. L
    Medlem · Vestfold · 658 inlägg

Logiman

Medlem
    230 V holder stort sett til det aller meste hjemme. Det billigste og enkleste er en MMA inverter sveits (pinne). Her kjøper du bare pinner etter hva du skal sveise og ferdig med det. Men den er ikke egnet for tynnere gods, fra ca 2-3 mm og oppover må den ha.

MIG/MAG er en allrounder med tråd på spole. Ulempen er at du må ha gass i tillegg (dvs du kan bruke flusstråd og på grøvere stål uten gass). Men er egnet til å sveise det meste, også tynnplater.

Nettopp vært i denne fasen selv. Endte selv opp med en ESAB origomag C171. Men jeg tror det var vært å gå for kvalitet enn noe kina dritt.

Men hva har du tenkt å legge i penger på det her?

5. J
    Anonym

John J

Anonym
    Skall mest svetsa tjockare gods än 2-3 mm antar jag.

Cirka 6000:- tänkte jag väl..

6. L
    Medlem · Vestfold · 658 inlägg

Logiman

Medlem
    Da er det vel kanskje enklest med MMA, men MMA krever litt mer trening for å få bra enn MIG/MAG. Men det er lett å bare ha pinner til det du skal ha, uten å tenke på trådtykkelse, gasstyper, kontaktrør osv :)

7. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 415 inlägg

prototypen

Medlem
    Det var inte små krav, om du stryker bort aluminium och rostfritt så blir det mycket enklare. MMA (bågsvetsaning med pinne) går bra på järm om det är tjockare än 2-3 mm tjockt rostfritt går också.

Tunnplåt (järn) går bra med MIG men det går att svetsa aluminium med MIG också om man endera har dragande verk eller köper tråd som är legerad med lite magnesium och inte rullar ihop slangpaketet.

Men som tidigare skrivet, ska man svetsa allt så är det bara en TIG som gäller (dyrt)

Börja med en bågsvets eller en MIG och skaffa en 3-fas maskin för den ger mycket bättre ström (mindre spänningsrippel då spänningen inte går ned till noll efter likriktaren efter varje halvperiod och lär dig att svetsa järn.

Aluminium är svårt att svetsa då det kräver mycket värme och inte har någon glödande varning att det är varmt, plötsligt så bara rinner det bort och efterlämnar ett stort hål. Med MIG är det faktiskt inte helt omöjligt.

Protte

8. Cricce
    Medlem · Åbo · 258 inlägg

Cricce

Medlem
    Rostfritt går oxå att svetsa med MIG ;)

9. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 265 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag har själv flera olika svetsar men för de pengarna och med de kraven skulle jag absolut köpt en liten enfas inverter.
    De klarar kraftigt stålgods, min lilla Gysmi inverter klarar tex Ø4.0 pinnar med 50% intermittens.
    Jag skarvade tex. den IPE 240 balk som bär hela min övervåning med den svetsen och OK 48 Ø3.2 elektroder.

Rostfritt är inga problem alls och jag har faktiskt även svetsat en del alu med pinne.

Sen att hela svetsen får plats i en ica kasse och väger 4-5 kg gör ju inte saken sämre.

10. J
    Anonym

John J

Anonym
    Tack för alla råd!

Så TIG är bättre och lättare att använda än MIG?

Någon som känner till Telwin 170 TIG ?

Skall åka ner på jobb till Tyskland om några veckor och tänkte kanske passa på att köpa mig en svets där.

Allt är ju så mycket billigare där.

11. A
    Medlem · värmland · 172 inlägg

alfamats

Medlem
  12. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 310 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Njae...en MIG brukar anses vara lättare att svetsa med. En TIG är nog mer mångsidig, och ger otroligt fina svetsfogar. Men bäst är en defintionsfråga. Som första svets hade jag valt en 3-fas MMA eller en MIG/MAG körande i MAG-läge.

13. D
    Medlem · kronoberg · 712 inlägg

danielr112

Medlem
    För de pengarna så antingen en MMA 1-fas inverter alt en begagnad Mig-svets

Tig hade jag skippat helt i den prisklassen.

Man kan svetsa aluminum med alla svetsar. Men bäst enligt mig är AC tig isåfall.

Till mig behövs helst annat handtag.

Fördelen med mma är att den är lätt och smidig och man kan svetsa ganska grova material. Visst pinnarna kostar lite men finns ju pinnar till de flesta material. Du kan t ex lägga på extra på dina knivar till klippen. (hårdmetall)

14. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 310 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag vill kasta in en beg 3-fas likriktare som förslag. Tyngre än invertern, men fortfarande lätt att flytta med sig sålänge du inte skall över 200 amp. Och framförallt är den billigare än invertern.

15. J
    Anonym

John J

Anonym
    Den såg jag fin ut.

Får läsa på lite mera känner jag..

Kollade idag och 3-Fas fanns klart, så länge sedan jag körde på det så jag hade glömt att jag hade uttag.

Om man hoppar över Aluminium och bara vill kunna svetsa rostfritt och bonnjärn vad skall man då ha?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.