Byggahus.se

Köpråd: Ooni koda

1. S
    Medlem · västra götaland · 203 inlägg

Stugmannen

Medlem
    exakt så har jag gjort de senaste åren. Gäller bara att köra plåten i ugnen på högsta värme i ca 50 minuter innan man kastar in pizzan.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Huddinge · 178 inlägg

jonitz

Medlem
    Jag tror inte att plåten behöver 50 minuter innan den nått sin maximala temperatur, bör gå bra mycket snabbare än så. Sedan när du lägger på pizzan så kommer plåtens temperatur sjunka ganska mycket, så inte helt optimalt. Bättre med något som lagrar värme bättre. Men bättre än ingenting såklart.

3. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 514 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Optimalt eller inte, men det funkar väldigt bra. (y)
    Har förvärmt mellan 30-50min när jag gjort så.
    Sedan varmluftgrill när pizzan gräddats, kanske 4min istället för som det tog med 10mm stål som förvärmts.

4. J
    Medlem · Huddinge · 178 inlägg

jonitz

Medlem
    Blir det bra så blir det bra!
    Innan jag skaffade min Ooni så brukade jag hetta upp en ganska tjock stekpanna, sedan på med pizzan och låta den ligga där kanske en minut med max värme på, och sedan in i ugnen längst upp på 300 grader i ca 1-2 minuter. Blev rätt så bra faktiskt.

• Laddar…
  5. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 514 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Jag lånade ett hemgjort stål, blev överraskad över hur bra det blev.
    Provade sedan med förvärmd plåt några gånger med gott resultat, och sedan en dryg månad är det Ooni Koda utomhus som gäller. :cool:(y)

6. S
    Medlem · västra götaland · 203 inlägg

Stugmannen

Medlem
    Kodan är kul! Funderar på att skaffa en tjockare Sten till min för jämnare värme i fronten/baken samt att pizzan kommer upp lite högre.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.