Byggahus.se

Köpråd: Kompressor max 1000kr

784 läst  13 svar

1. Tokas85
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag tänkte "investera" i en kompressor till garaget som i första hand ska användas till att blåsrengöra andra maskiner, och i andra hand sprutmåla enklare möbler och träbitar.

Jag har en budget på MAX 1000kr, och har kikat på denna som Jula har på erbjudande:
    https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-007060/

Men vet inte om det kanske är för maffigt med 50 liter? Funderar även på denna som är en nyhet som är lite mindre:
    https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-007340/

Jag kan absolut ingenting om för och nackdelar med olika modeller, och är absolut inte helt lojal till just Jula utan tyckte spontant att de verkade prisvärda. Jag tar gärna emot tips!

Mvh
    Tomas

2. P
    Medlem · Nivå 13
    Om du vill kunna sprutmåla är det väl så att 50 liter är rejält i underkant. Du kommer att få ideliga avbrott där kompressorn måste bygga upp trycket i tanken med tråkiga resultat för det du målar.

När du får tillgång till tryckluft och inser alla fördelar med det, är det troligt att du vill utnyttja det för fler användningar, spika, slipa, blästra osv. För egen del har jag för avsikt att skaffa så stor kompressor som jag kan härbärgera efter att ha fått "smaka på" på annat håll.

//Ronnie

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    50 liter är helt klart lagom stor för "renblåsning" men i underkant för sprutlackering.

Den de kallar för "nyhet" ser exakt likadan ut som den typen av kompressor, i det prisläget, sett ut i typ 20 år, så jag vet inte vad som är nytt med den ....

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Nivå 13
    Kanske att de f o r t f a r a n d e säljer den... :D

//Ronnie

5. Tokas85
    Medlem Nivå 2
    Tack för era inputs!

Blir nog att slå till på 50-litern och att sedan uppgradera längre fram när jag kan lägga undan lite extra. :)

• Laddar…
  6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Är man ute efter en kompressor i den storleken/prisklassen så är nog den hyfsat prisvärd ... Spara kvittot bara ... :)

Nästa steg upp är ju 3-fas/100-liters tank, och då pratar vi ju andra pengar ..

7. G
    Medlem Nivå 6
    Tankens storlek är inget mått på kapaciteten, titta på kompressorns data. I det här fallet är det något fel med siffrorna då den stora har 158 l/min fri avgiven luftmängd och den lilla 160 l/min. Sannolikt felskrivning och den lilla har snarare 160 l/min genomlupen cylindervolym och en betydligt lägre siffra för fri avgiven luftmängd. Sprutlackering är ett vitt begrepp men jag har lackat smågrejer till bilen upp till som störst fälgar med en "24 liters" med ca 1 kW motor utan problem med lufttillförseln. Blästring och slipmaskin är de svåraste fall jag haft och då går det åt mycket luft även med en liten hobby-bläster.

8. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Min uppfattning är att man inte kan lita på tillverkarna, varken på hur mycket luft de påstår att en kompressor ger, eller hur mycket luft de påstår att ett verktyg förbrukar. Speciellt inte när det gäller billigare verktyg för hobbybruk.

Att bläster och slipmaskiner drar mest luft är ju helt korrekt .. :)

9. G
    Medlem Nivå 6
    När jag kollade igenom Julas sortiment lite snabbt ser jag att de bedrägligt anger genomlupen cylindervolym i rubrikerna. Fri avgiven volym framgår i produktspecen i bästa fall. Man kan bara hoppas att siffrorna är enligt likvärdig metod för alla maskinerna så man kan jämföra större/mindre kapacitet i alla fall.

10. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 8
    Går ej att lita på producentens hittapå siffror nej.

11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Slå till på den större, det blir nog bra. Några punkter jag spontant kommer att tänka på vid kompressorval.
    • Arbetstryck. Här brukar nog de flesta ligga på runt 8-10 bar vilket normalt räcker.
    • Tankvolym, "hur länge räcker luften".
    • Avgiven luftmängd, "hur lång tid tar det att fylla tanken" eller "kan man köra saker kontinuerligt".
    • Fysisk storlek, hur stor plats tar den.
    • Elanslutning, effektbehov, en-/trefas
    • Ljudnivå. "Alla" kompressorer låter överdjävligt och vissa ännu värre...

12. C
    Medlem · Nivå 15
    1 000 kr för en sådan kompressor är ju helt klart för bra för att vara sant. Antingen är det ett riktigt fynd, eller så är det värsta sortens kinasmäck som går sönder direkt. Jag har väl mina aningar, men TS får väl avrapportera när han kört den ett tag :rolleyes:

13. Tokas85
    Medlem Nivå 2
    Jag köpte den större kompressorn på Jula igår:
    https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-007060/

Jag var först rädd att den var för stor, men när jag väl packade upp den så kändes det lugnt, den passade in bra i garaget!

Köpte också detta setet:
    https://www.jula.se/catalog/verktyg...rktyg/tillbehorsset/tryckluftsverktyg-004352/

Jag har än så länge bara blåst rent garaget och alla maskiner (välbehövligt och inte en dag för tidigt!) och den fungerar som förväntat. Dock är jag ingen expert på något sätt och har ingen koll om den tekniska datan egentligen stämmer med "bars" och "luftflöde" och sånt. Om någon vill att jag ska kolla in något lite extra så gör jag gärna det, men då får ni berätta ganska exakt hur och var jag kan spana in det. :)

14. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Slangen är skräp i det där setet. Övriga grejor funkar väl även om jag inte vet något om hur noggrann "däckpåfyllaren" är.

Denna slang tycker jag är OK för priset:
    https://www.jula.se/catalog/verktyg...or/slangar-och-vindor/tryckluftsslang-079086/

Vill du ha en riktigt bra slang gissar jag att den blir dyrare än din kompressor och det är kanske inte rimligt.