Hej, tänkte köpa en ny kap och geringsåg, har haft en mindre dewalt. Men ska köpa en större nu när jag ska lista om hela huset. Tänkte skaffa batteri den här gången och större klinga för att kunna kapa taklisterna lättare.

Har i dagsläget några milwaukee och bosch batterier så bäst är nog att fortsätta i någon av de batterisystemen.

Har kikat på både milwaukee m18 Fms254-0 och på bosch gcm 18v-254d

Någon som har erfarenhet av någon av dessa sågar som ni kan rekommendera?

A
Dewalt DWS777 Är vida överlägsen mot dom du funderar på, vi har till o med försakat Festool dyra stora sågar för denna grymma såg..
Har haft originalet ELU som blev uppköpt av Dewalt så här över 25års erfarenhet utav dom och vi har testat de flesta andra märken med..

Rejäl skrev:
Dewalt DWS777 Är vida överlägsen mot dom du funderar på, vi har till o med försakat Festool dyra stora sågar för denna grymma såg..
Har haft originalet ELU som blev uppköpt av Dewalt så här över 25års erfarenhet utav dom och vi har testat de flesta andra märken med..
På vilket sätt är den vida överlägsen?

Kollar man specen för Boschen så klår den Dewalten på, allt?!
Visst du kan inte ställa den dikt an än vägg men jag antar det krävs mer än så då även Festool som ni försakar har den möjligheten.

A
FredrikR FredrikR skrev:
På vilket sätt är den vida överlägsen?

Kollar man specen för Boschen så klår den Dewalten på, allt?!
Visst du kan inte ställa den dikt an än vägg men jag antar det krävs mer än så då även Festool som ni försakar har den möjligheten.
Senast när vi hade Festolen FS 120 så var ingen av killarna nöjd med den enkel listning så lyckas den inte med lika bra snitt som våra gamla Dewalt..
Vet inte varför Festool har så dåligt med varv i sågen men det känns som den hackar igenom jämfört med Dewalten..
Bosch har vi testat ett antal genom åren och ingen har fastnat och då är det inte bara min utan en samlad bedömning från anställa..
Kollar man på båda som TS tittar på så kommer dom inte upp i varv som Dewalten, sedan batterikap är bara onödigt för en hemmafixare knappt vi som jobbar med service vill ha det vi har en utav 12st kap o geraågar med batteri men sällan den lämnar förrådet de flesta har sin nätanslutna i sin bil..
Tar man sänksåg så är ju Festool överlägsna Dewalten är ingett bra så jag antar att Dewalt DWS777 är bara en sådan lycko såg som dom har lyckats med från början som har hängt med med små förbättringar genom åren..
Sedan har vi alla vinkelslipar ifrån Bosch där dom är outstanding i kvalitet och kraft och låga vibrationer..
Så det finns ingett märke som är bra eller bäst genom alla dom olika verktygen😉

Rejäl skrev:
Senast när vi hade Festolen FS 120 så var ingen av killarna nöjd med den enkel listning så lyckas den inte med lika bra snitt som våra gamla Dewalt..
Vet inte varför Festool har så dåligt med varv i sågen men det känns som den hackar igenom jämfört med Dewalten..
Bosch har vi testat ett antal genom åren och ingen har fastnat och då är det inte bara min utan en samlad bedömning från anställa..
Kollar man på båda som TS tittar på så kommer dom inte upp i varv som Dewalten, sedan batterikap är bara onödigt för en hemmafixare knappt vi som jobbar med service vill ha det vi har en utav 12st kap o geraågar med batteri men sällan den lämnar förrådet de flesta har sin nätanslutna i sin bil..
Tar man sänksåg så är ju Festool överlägsna Dewalten är ingett bra så jag antar att Dewalt DWS777 är bara en sådan lycko såg som dom har lyckats med från början som har hängt med med små förbättringar genom åren..
Sedan har vi alla vinkelslipar ifrån Bosch där dom är outstanding i kvalitet och kraft och låga vibrationer..
Så det finns ingett märke som är bra eller bäst genom alla dom olika verktygen😉
Båda av TS förslag har större klingor än Dewalten vilket innebär att det skiljer marginellt i tandhastighet mellan en 216mm klinga i 6000rpm och en 254mm i 4500 rpm. 😇

Så länge ni är nöjda är det bra, men det är väldigt subjektivt vad som gör att ni tycker den är vida bättre. 😉

A
FredrikR FredrikR skrev:
Båda av TS förslag har större klingor än Dewalten vilket innebär att det skiljer marginellt i tandhastighet mellan en 216mm klinga i 6000rpm och en 254mm i 4500 rpm. 😇

Så länge ni är nöjda är det bra, men det är väldigt subjektivt vad som gör att ni tycker den är vida bättre. 😉
Tittar man på mängden av andra hantverkare som vi hyr in och besöker så är Dewalten den vanligaste vi ser..
Sedan är den ju väldigt prisvärd om man jämför har en hemma som är säkert 15år med skarvad ihoptejpad kabel men den kapar perfekta snitt än idag..
Festoolen KS 120 var bland de största flopparna vi köpt med tanke på priset, den används enbart om någon behöver kapa grövre virke då den har större klinga..
Har en släkting som har Bosch nätanslutning absolut ingett man gerar kökslister med kanske suget till altanbyggande eller annat utvändigt😉

Rejäl skrev:
Tittar man på mängden av andra hantverkare som vi hyr in och besöker så är Dewalten den vanligaste vi ser..
Sedan är den ju väldigt prisvärd om man jämför har en hemma som är säkert 15år med skarvad ihoptejpad kabel men den kapar perfekta snitt än idag..
Festoolen KS 120 var bland de största flopparna vi köpt med tanke på priset, den används enbart om någon behöver kapa grövre virke då den har större klinga..
Har en släkting som har Bosch nätanslutning absolut ingett man gerar kökslister med kanske suget till altanbyggande eller annat utvändigt😉
Bara för att fler har en blir den inte bättre eller vida överlägsen, inte heller att den kapar bra med hoptejpad kabel gör att den kvalar in.

Inte ens prisvärd (billig?) tar den till toppen. 😇

Godnatt, för nu. 😎

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Bara för att fler har en blir den inte bättre eller tveklöst bäst, inte heller att den kapar bra med hoptejpad kabel gör att den kvalar in.

Inte ens prisvärd (billig?) tar den till toppen.
Nej men snittet i kapningen, exaktheten är viktigast..
Har inte mött en enda som jämför sig med Dewalten, vi är inga Dewaltare för övrigt utan Makita är det vi har mest verktyg ur sedan Bosch och Festool nätanslutna..
Så vi har ingett för att promota Dewalten egentligen!
Men du får gärna läsa specar o tro att sågen är bra på grund av det😉

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Det Elu PS174,, och efterföljarna 7000, 707 och kanske även 777 har som fördel mot många nyare sågar är att de är lätta/kompakta och väldigt robust byggda med lite flex i inställningar och gejdrar. Det ger fina snitt. En större såg med större klinga måste vara byggd mycket kraftigare i alla delar för att nå samma toleranser som en såg med mindre klinga, allt annat lika.

• Gilla
tobbre och 2 till
  • Laddar…
Skulle ta Boschen alla dagar i veckan, de är duktiga på kapger även om det finns dåliga modeller här och där. Dock skulle jag skippa batteridriften, ser ingen poäng med det alls för hemmabruk.

Har kört en GCM 10s i över 20 år nu och den är fortfarande lika stabil med NOLL glapp.

En enklare DW777 är säkert bra under vissa förutsättningar, men så liten klinga och ingen glidstång skulle för mitt användande vara väldigt begränsande, så den typen av såg är helt uteslutet oavsett fabrikat.

Rejäl skrev:
Jag tror att du rekommenderar en fantastisk såg, men du bör nog poängtera avsaknaden av glidstång när du gör det.

Förmodligen en dealbreaker för väldigt många.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Sågarna har glidstänger, de ligger intern i motorkroppen. Konstruktionen bygger på Elu ps174, en såg som så mycket annat från Elu var väldigt bra.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Jag tror att du rekommenderar en fantastisk såg, men du bör nog poängtera avsaknaden av glidstång när du gör det.
Den klarar att såga max 270*60 mm virke med en 216 mm klinga så har den inte glidstång/glidstänger så skulle det vara svårt att uppnå.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har en DW777-qs som fungerar bra men problemet är att jag vill ha en såg med större klinga förfrämst list / fin lir, därför jag tittat på modellerna jag länkade ovan. Annars känns dewalten som en heavy duty maskin

A
D Datagubben skrev:
Har en DW777-qs som fungerar bra men problemet är att jag vill ha en såg med större klinga förfrämst list / fin lir, därför jag tittat på modellerna jag länkade ovan. Annars känns dewalten som en heavy duty maskin
Vad är det för lister du kapar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.