Byggahus.se
Jag står i valet för braskamin och har tänkt mig en med 2 eller 3 sidoglas, jag vill ha så att glaset är gjutet i ett, alltså utan spröjs. Alternativt att spröjsen är så minimalistiska att dom knappt märks, likt Contura i50.
Braskaminen kommer att vara placerad mitt i en passage, så för att luckan ska kunna vara öppen behöver den kunna vikas platt längs väggen, likt Dovre 2000 eller vara någon form av skjutdörr eller hisslucka.

Jag har letat runt en hel del och valet landar oftast på Karles då de känns mest prisvärda. Men innan jag slår till tänkte kolla med medlemmarna här på byggahus.se, har ni något att rekommendera? Berätta gärna vad ni har för kamin i stil med detta och era erfarenheter kring den :)

Jag har en
m2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara en glaslucka, där man skickar in veden.

Så jag undrar om du inte funderar lite fel.
Kaminen är ju inte till för att ses, utan för att ge värme.
Antalet glas är alltså i min mening sekundärt. Det viktiga är hur den värmer...

Redigerat:
Varför elda med öppen lucka?

6kW i strålningsvärme. Ni avlider av värmeslag om spisen inte står i ett gigantiskt rum. Dessutom får du precis vad du betalar för.

Rummet är på straxt över 50m2.
Kommer titta på den innan det blir aktuellt,
Men en vattenmantlad kamin med mycket glasyta är det vi är utr efter

Som svar till TS.
Jag har köpt en demoeldad Tulikivi Valkia som ska stå som avdelare mellan mitt vardagsrum och kök. Om jag vill kan jag vattenmantla den. Jag kommer förbereda för detta när plattan gjuts. Under ett dygn ska den avge strax under 2kW per timme om den eldas en gång om dagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.