Byggahus.se

Köpråd: Bänkborr/pelarborr

1. H
    Husägare · Stockholms · 103 inlägg

HeloBE

Husägare
    Jag har precis flyttat in i villa och vill nu köpa lite skoj till min "snickarboa" i garaget. Jag tänkte börja med en bänkborrmaskin. Jag har tittat på Bosch PBD 40, Einhell BT-BD 801 E eller kanske en lös borrmaksin i ställ. Vilka erfarenheter och råd har ni?

/Björn

2. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 585 inlägg

vojma

Medlem
    Jag "spontanköpte" min först bänkborr för att snart inse att slaglängden bara var 50 mm. Om man då använder sig av en s.k. bladborr där spetsen är 7-10 mm så innebär det att jag inte ens fick in en 45 mm regel under borren. Bytte ut denna mot en pelarborr med 80 mm slaglängd. Tyvärr går det inte att låsa motorhuvudets position på pelaren (i rotationsled) så när man ska massproducera någonting så får man hålla på och sikta varje gång.

• Laddar…
  3. Real7
    Renoverare · Västerbotten · 573 inlägg

Real7

Renoverare
    Köp inte ett stativ. För att bli nöjd måste du köpa dyrt och då är steget till en mindre pelarborr inte så stort. Men att slaglängden bara är 50 mm är ju förstås inte kul

Redigerat 27 maj 2015 20:04
  4. Bart
    Medlem · Uppland · 1 268 inlägg

Bart

Medlem
    Jag kör PBD 40 och för mina hobbybehov räcker den långt. Har egentligen inget annat att önska än att det fanns plats för ett riktigt bra maskinskruvstycke. Men det är ytterst sällan jag haft ett behov av det.

Bra funktioner med digital djupmätning och ett ganska bra lasersikte. Lite kort slaglängd kanske men fullt tillräckligt för mina behov än så länge. Lätt att flytta undan och ställa fram när det behövs. En bra hobbymaskin helt enkelt.

5. H
    Husägare · Stockholms · 103 inlägg

HeloBE

Husägare
    OK, tack för hjälpen. Jag har nu beställt en PBD 40.

6. Lime113
    Medlem · Västra Götaland · 1 240 inlägg

Lime113

Medlem
    Puffar igång tråden igen
    .
    Tänkte fråga om alternativen
    * Cotech från Clas ca 1000 kr (Art. 30-9540)
    * Biltema för dryga 2000 kr, förvånansvärt dyr (Art. 172291)
    * Scheppach hos Jula närmare 2000 kr som recensioner sågar totalt (Art. 254019)

Vad tror ni? Grön Bosch verkar vara oss amatörers utväg på det mesta men jag är inte övertygad :)

7. H
    Medlem · Österbotten · 6 226 inlägg

heimlaga

Medlem
    Innan du slänger ut sådär pass mycket pengar på en låtsasborrmaskin tycker jag att du skall fara och ta dig en titt på den här http://www.blocket.se/vastmanland/Borrmaskin_Arboga_66138999.htm?ca=2&w=3

Om man kan få en fullgod maskin av industrikvalitet för 2500 kronor så finns det egentligen ingen orsak att köpa en leksak för 2000.

Jag har en Arboga av golvmodell från samma tidsålder som jag köpte för 6000 eller 7000 kronor om jag kommer rätt ihåg. En fantastisk maskin som inte går att jämföra med någon ny maskin i prisklassen under 40000 kronor. Reservdelar finns att köpas från Machinerysweden i Rosenfors men de är dyra.

Redigerat 4 apr 2016 10:59
  8. Lime113

Lime113

Medlem
    Håller till stor del med dig och har försökt scanna av blocket ett tag nu. Mina invändningar är

1) Även om en ordentlig pjäs hade varit drömmen så kommer invändningarna från sambon. Verkstaden har tyvärr inte riktigt luftigheten som skulle behövas runt om kring.
    Edit: Sen tycker jag mig se 3-fas, kan det stämma....?

2) Det är 30 mil enkel väg från mig, men visst det kan man köra för ett så lågt pris.

3) Även om ett haveri hade varit hanterligt så vet jag inte om det hade blivit prioriterat. Hade nog varit risk att den hade blivit ståendes eller tagit prioritet från andra områden (golvläggning t ex).

Uppskattar dock rådet och ska överväga :)

Redigerat 4 apr 2016 11:15
  9. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 296 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Nackdelen med den typen av Arboga är att det är väldigt höga varv på den. Lägsta hastigheten 670 varv per minut är lite högt för det som i alla fall jag använder min maskin till. Ska man ha en arboga är det E100/E100S och efterföljarna som gäller.

Jag ger tipset om en begagnad Kamasa pelarborr. De är remdrivna, men helt okej kvalitet för hobbyarbete. Dessutom är de halva priset mot Arboga och hälften så tunga.

10. Lime113

Lime113

Medlem
    Såg en Kamasa på blocket som låg för auktion. Själv börjar jag oroa mig mer och mer för hur jag ska få in trefas i verkstaden :(

Tack för tipset ZipLock

11. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 881 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Västra götaland, då kanske någon av dessa passar bättre http://www.blocket.se/angelholm/Borrmaskiner_Arboga_66085784.htm?ca=23&w=3 (ja dom går på 3-fas, precis som de flesta andra "riktiga" borrmaskiner). En sån här bänkmaskin tar ju inte mer plats än en skräpmaskin, om du nu har trångt i verkstan.

Jag har ägt en kinaborr från jula och den utmärkte sig på 2 punkter. Chucken glappade vilket ledde till att borrmaskinen borrade där den upplevde minst motstånd, inte nödvändigtvis där jag märkt ut hålet. Utöver det flexade bordet så tryckte jag på med lite kraft blev hålet inte vinkelrätt.

12. Norrhyttan
    Medlem · Dalarna · 988 inlägg

Norrhyttan

Medlem
    Jag letar gammal Arboga eller Strands men tycker att priserna börjat dra iväg. Började kolla efter dem förra sommaren och då dök det ofta upp maskiner under 5.000 kronor, ibland till och med med koordinatbord. Men nu dyker maskinerna upp allt mer sällan, och när de väl ploppar upp kostar de 10-15kkr!
    Vad har hänt?

13. H
    Medlem · Österbotten · 6 226 inlägg

heimlaga

Medlem
    Lime113
    Ursäkta...ursäkta...jag måste ha läst fel för jag fick för mig att du var Mälardaling.
    Du behöver ju inte skaffa en Arboga. Det finns kraftigare remdrivna maskiner som också duger för hobbybruk. Jag tror jag att du hittar en bra begagnad maskin om du söker.

14. Lime113

Lime113

Medlem
    Tack Heimlaga :)

15. T
    Medlem · Västerbotten · 95 inlägg

Torrfura

Medlem
    Går i samma funderingar som du gick i. Vad slutade det med att du köpte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.