Köpguide bordssåg 2019

994 läst  10 svar

1. SvenStrudelhosen
    Medlem Nivå 1
    Hallå!
    Ny på forumet, men har läst på i alla möjliga trådar som finns gällande inköpstips för bordssågar. De flesta av dessa har nu några år på nacken, så det kan vara värt att ta upp ämnet igen.

Om ni skulle rekommendera mig (eller alla som letar efter att införskaffa sig en bordssåg), vad skulle ni rekommendera?
    Mina specifika krav är att den ska gå att gömma undan (på grund av platsbrist i boden), inte kosta skjortan och sen gärna ha god precision. Det jag vill bygga är inte så avancerat. Några skåp, ändträskärbrädor, någon stol kanske, en dörrkarm och fönster.

Kostnad runt 6000. Går ekvationen ihop?

Om man kollar på de billigaste som finns på Jula etc, är de något att ha eller kastar man pengarna i sjön?
    Bosch gröna (PTS 10) - är den något att ha?
    DeWalt? Scheppach? Makita? Ryobi? AEG?

Kom med era uppdaterade tips! Kommer det någon ny modell, som man behöver hålla utkik efter? Bör man gå på begagnatmarknaden istället?

Kom med era tips är ni snälla!

2. H
    Medlem Nivå 5
    DeWalt dw745

• Laddar…
  3. Bästa svaret

M
    Husägare · Nivå 6
    Jag köpte själv en bordssåg alldeles nyss, haft den några veckor nu bara. Jag har sneglat på bordssåg i många år, och haft en billigare variant från Cotech i ganska många år. Använde den så pass mkt att jag fick kosta på mig att byta lager en gång, efter det så bestämde jag mig för att sälja den och byta upp mig lite. Framförallt var det anhållet jag var missnöjd med. Jag har väl sonderat terrängen i 10 år eller så ang bordssåg, började redan när jag skulle köpa första gången (när det blev en Cotech, kunde inte riktigt motivera prisskillnadem till en DeWalt då).

Efter att just den modellen försvann, den finns inte längre, så är den enda intressanta sågen jag ser i budgetsegmentet Evolution. Nu när jag köpte nytt gick jag på en Bosch GTS 10XC, enkom för att den dök upp på kampanj på Duabhuset för 6900 pix, jag hade egentligen ställt in mig på en Dewalt 7491 men dom är svåra att hitta till vettiga priser, så när Boschen dök upp så pass mkt billigare kunde jag inte låta bli. Det priset var riktigt bra även vs utlandsshopping. Tillsammans med GTA 60 stativet är det en väldigt smidig lösning, lätt att vika ihop och stuva undan, lätt att transportera också. Men det hamnar tyvärr lite utanför din budget med nuvarande priser.

Om storleken verkligen spelar roll (that's what she said....) så är det väl de mindre sågarna som är intressanta kanske, och då kommer priset ner lite också, det är väl egentligen bara två modeller som är aktuella Bosch GTS 10 J och Dewalt's DW 745. Av dessa hade jag valt Dewalten, utan tvekan då den har ett överlägset anhåll vs Bosch, och det gäller även de större modellerna, hence varför jag egentligen mest var intresserad av Dewalten (DW 7491 vs Bosch GTS 10 XC). Bordssågen är för mig främst klyvning av div. slag, och bäst klyvanhåll vinner. Så slutsumma är väl att med liten storlek och så bra som möjligt hade jag rekommenderat Dewalt dw745.

Bosch GTS'en går ju att hitta till priser som ryms i din budget med stativ:
    https://www.ffx.co.uk/tools/product...02809-240V-10In-Portable-Table-Saw-With-Stand

Dewalten finns ju också inom budget, men det är utan stativ
    https://www.ffx.co.uk/tools/product/Dewalt-Dw745-5035048145487-230V-Portable-Site-Table-Saw

Och sen Evolution, som jag tror är ett riktigt intressant budgetalternativ, men den är lite större, mer i samma storlek som den större Boschen och Dewalten:
    https://www.ffx.co.uk/tools/product...0849713066961-240V-Tct-Multipurpose-Table-Saw

Hade nästan varit sugen på att prova en Evolution själv bara för att se om den är så prisvärd som den verkar jämfört med alla andra budgetsågar som finns på marknaden, speciellt om vi jämför med priserna här i Sverige. Den känns som ett ganska rejält kliv upp från "biltemasågen".

EDIT
    Huzzbutt hann före med att rekommendera samma.... liter mer kortfattat och to the point dessutom kanske :crysmile::crysmile:

EDIT2:
    Insåg också att kronan är så pass dålig/punden så pass hög att det kanske är tveksamt om det lönar sig att handla från UK eller DE, iaf gällande bordssågen. Går att hitta för <6k i Sverige också vad jag kan se. Kampanj på Dewalten på proffsmagasinet nu för 5600 pix, samma pris som UK. Nu vet jag inte om det var billigaste, kan ju vara värt att undersöka, men jag orkar inte leta runt mer nu iaf ;)

https://www.proffsmagasinet.se/verk...akt&utm_medium=referral&utm_campaign=prisjakt

Redigerat 9 maj 21:58
  4. SvenStrudelhosen
    Medlem Nivå 1
    Fantastiskt bra svar som gav mig mycket! Tack!

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  6. C
    Medlem Nivå 8
    Har också en DW745, rekommenderas varmt. Anhållet är riktigt bra.

• Laddar…
  7. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    • Laddar…
  8. Lizzardo
    Husägare Nivå 5
    Åk in till Bauhaus och prismatcha Dewalten så går den ner 12 procent till ;)

• Laddar…
  9. SvenStrudelhosen
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag har hört om deras prisgaranti. Men, hur använder man den? Haffar man någon i butiken och visar priset på den andra affären eller hur gör man?

10. Lizzardo
    Husägare Nivå 5
    Korrekt, prata med någon i infodisken och påvisa ett lägre pris på varan någon annanstans.
    Krävs dock att de med lägre pris har minst en fysisk butik.

I länken från Bygma så är det den gamla men Bauhaus har den nya.
    Dock samma beteckning så jag skulle chansa och hoppas på att personalen inte har den blekaste om hur varan ser ut

Redigerat 12 maj 08:53
  11. jac
    Medlem · Nivå 14

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: