Byggahus.se

Köper villa som är uthyrd! Besittningsrätten??

1. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem
    Hej!
    Jag är riktigt nära att köpa en "tomt" som är styckbar. Defacto är det ett äldre hus på en jättetomt. Min tanke är att flytta in i det äldre huset, renovera och så småningom stycka och sälja den andra tomten...
    Nu till frågan..
    Det bor en familj i det äldre huset, och dom har bott där en längre tid, (tror att det är över 4 år).
    Kan det på något vis bli så att dom har besittningsrätt trots att nuvarande ägare överlåter/säljer huset till mig??
    Dom har ett hyresavtal som jag kommer att få se i veckan, men vet inte hur det är skrivet. Jag anar såklartatt familjen inte kommer att vilja flytta.
    Huset är ett vanligt småhus, och ägaren bedriver inte (vad säger man?), affärsverksamhet med uthyrning i normala fall...

Behöver jag vara nervös för detta "problem"? Vad gäller?

Tacksam för hjälp!! :-?

2. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

Re: Köper villa som är uthyrd! Besittningsrätten??

Vad jag förstår är det Säljarens sak att säga upp dem. Om denne är skriven på fastigheten som permanent boende, så ska det nog inte vara några problem.
    Möjligen måste de få bo kvar till datumet i kontraktet. Det får Du ju se och då klarnar bilden.

;) Gå också in på Villaägarnas hemsida och läs om "Uthyrning av villa" och se på kontraktsformulär och villkor mm.

Vad säger Säljaren själv?

Helena med
    Nationalschabraket

3. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem

Säljaren fick huset i gåva av sin far och har aldrig bott där. Han säger att det är 3 månaders uppsägningstid, (vilket är ok för mig). det enda jag är lite nojjig för är att dom som hyr kan få för sig att hävda besittningsrätt.

Pelle

4. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem

Har kollat på villägarna, men endast medlemmar kommer åt informationen...
    Tack för tipset dock!

5. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Besittningsrätten omfattar inte enskilt uthyrt småhus.  Men du bör kolla saken med hyres- & arrendenämnden, som handlägger tvist i dessa fall.

6. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

:-/ Hmmmm?
    Lite krångligt kan det kanske bli! Men be honom säga upp dem nu i alla fall, för det spelar ju ingen roll om Du köper huset eller inte eller om någon annan gör det.
    Då får Du se hur hyresgästerna reagerar eller om dom skriver på och anstränger sig för att flytta!

;) Ska se om jag har någon info i datorn som jag kan skicka till Dig

Helena med
    Nationalschabraket

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 233 inlägg

hempularen

Moderator

Följande har jag hört:

Den boende kan hävda besittningsrätt. Som villaägare skall du kunna få denna rätt hävd, om du kan visa att du har större behov av bostaden än din hyresgäst. Detta är en process som genom överklagande kan ta sin tid, och jag tror att det kan finnas många falluckor. Dvs om DU skall säga upp familjen så bör du skaffa juridsik expertis, och räkna med att det kommer att kosta en hel del.

Jag skulle aldrig gå med på att köpa en villa med pågående uthyrning. Och om säljaren lovar att lösa denna fråga före ditt tillträde, så skall du vara noga med vad kontraktet stipulerar om skadestånd för den händelse att affären inte kan avslutas på avtalad dag.

Köper du trots att det finns ett gällande hyresavtal, så skulle jag räkna med att det kan ta 1-2 år att få ut hyresgästen (mycket möjligt att det skall gå fortare, men den som vill dra ut på en process har mångta möjligheter att ex. göra sig oanträffbar för delgivning). Och jag skulle räkna med att advokaten kan kosta 100 - 200 000. Och det finns en (liten) risk att det faktiskt inte går att få ut hyresgästen.

Observera att även om det finns ett avtal om upphävd besittningsrätt, så är det inte alls säkert att det gäller. Framförallt inte om avtalet har förlängts genom "automatisk" förlägning, eller om avtalet är träffat med en tidigare ägare.

Kort sagt att köpa ett hus med hyresgäst bör man inte göra om man inte själv är advokat.

8. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem

Tack alla för input.
    Det låter som om jag måste se ett skriftig acceptans på uppsägning och att besittningsrätten inte gäller från hyresgästen innan jag köper, eller hur?

Jag kan samtidigt ha ett litet styng av medkänsla för familjen, men hyr man så hyr man..

Pelle

9. H

hempularen

Moderator

Och som sagt se till så att du inte hamnar i en situation där du känner tvingad att tillträda förrän hyresgsästen faktiskt är ute ur huset. Dvs jag skulle se till att inte förutsätta att det går att flytta in på avtalad dag.

Se till att du inte gör några inoficiella grejor i stil med påbörja renovering eller avstycknings jobb innan du faktiskt tilträtt. Allt som kan tolkas som att du redan tilträtt kan ställas mot dig om du skulle vägra tillträda när du upptäcker att hyresgästen inte flyttat.

10. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem

(Allt som kan tolkas som att du redan tilträtt kan ställas mot dig om du skulle vägra tillträda när du upptäcker att hyresgästen inte flyttat. )

Varför skulle JAG vägra tillträda??

Undrar,

pelle

11. M
    Medlem · Stockholm · 1 084 inlägg

Modig

Medlem

Hej,

Här hittar du information om vad besittningsskydd är och innebär. Du kan även ringa till hyresnämnden om du fortfarande har frågor efter att ha läst här:
    http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____2376.aspx

12. H

hempularen

Moderator

Det gäller ju att se till att uppsägningen är säljarens problem, inte ditt.

Nu skall man komma ihåg att sådana här frågor löser sig ofta(st?) "fredligt" dvs den uppsagda flyttar frivillgt osv. Det gäller bar att se till så att inte just ditt fall blir en långkörare i hyresnämnd, tingsrätt osv.

Om du tillträder med en hyresgäst som fortfarande bor i huset, så har du ingen aning om du kan flytta in i nästa vecka eller om 3 år.

13. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem

Stort tack till alla!! Jag har även fått en del dokument hemskickade av den ädla Helena.
    Det känns glasklart att göra som ni säger i slutet, allt skall vara klart med hyresgästen innan köp!

Jag lägger in facit när det hela är klart...

[smiley=thumbsup.gif]

//Pelle

14. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem

Pressade på frågan och säljarna vill helt plötsligt "avvakta". Stor fet jävla hund begraven uppenbart! >:(

//Pelle

15. H

hempularen

Moderator

Säljaren har kanske försökt säga upp hyresgästen under längre tid utan framgång. Och försökt vältra över problemet genom en försäljning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.