Byggahus.se

köpeavtal med hustillverkare, vad gäller? Help!

1. N
    Medlem · 24 inlägg

nuggs

Medlem
    Hej!
    Var på husmöte idag. Vi har haft en del möten och fått en prel. offert.
    Vad vi gjorde idag var att få ett sk "köpeavtal" som skall skickas till husfabrikantens huvudkontor så att de kan få med bygget i planeringen och även, viktigast, påbörja en "huvudritning". Denna skulle inte kosta något ifall vi ville dra oss ur affären.

De påpekade hela tiden att detta köpeavtal är inte bindande, det kan rivas när som helst - det går bara ut på att få igång arbetet med en ritning. (Vi har ännu inte träffat och fått offert från byggaren, eller skickat in för bygglov etc) .... Sedan ska enl dom bygglov, bankbesök och slutligen en genomgång av en "tillverkningsorder" där man bestämmer vad man vill ha och inte ha, som ger ett mer aktuellt pris och som man då ska skriva kontrakt på.

Snälla berätta hur det ska gå till?? Det står inte på min A4 köpeavtal att det inte är bindande. Det stör mig, fastän jag tror på försäljaren. Han är helt ok. Kan jag hitta det någonstans, så jag kan känna mig trygg? Ska skriva på ikväll, om jag vågar.

Hjälp! Anyone??
    Hur var det för er?

2. M
    Medlem · 114 inlägg

Mia_D

Medlem

Re: köpeavtal med hustillverkare, vad gäller? Help

Vi skrev med en massa villkor som "friade" oss om vi inte kunde gå vidare med affären. Men vi hade ju bestämt oss o ville verkligen ha huset.
    Problemen för oss låg i strul med tomten och risken i att inte få vårt nuvarande boende sålt i tid. Dessutom la säljaren med villkor gällande bygglov och lån.

Tack o lov har allt löst sig, så nu väntar vi bara på vårt nya hus :)

3. E
    Medlem · 78 inlägg

experten

Medlem

Ett avtal är ett avtal och det betyder att det är alltid förknippat med åtagnaden och skyldigheter!

När det gäller köpeavtal för hus brukar de oftas skrivas med AA94 i botten. Det i sin tur betyder att avtalet kan sägas upp om inte bygglov beviljas, eller bankkredit beviljas, skillsmässa, dödsfall inom familjen mm. Dock gäller oftast att det kostar ca 10,000:- om bygglovsritningar tagits fram.

En säljare som proppsar på att du skall skriva på och använder sig av uttryck som "det betyder ingenting, det kan rivas närsomhelst" verkar vara en desperat säljare alternativt en med många rävar bakom örat. Jag skulle akta mig i alla fall!

/Experten

4. H
    Medlem · 129 inlägg

HenkeF

Medlem

Jag och min sambo råkade oxå ut för detta, vi fick prel boka ett hus och bygge, men efter noggran kontroll via en jurist så rev vi kontraketet innan vi hade skrivit på. ´
    Enl juristen så var detta väldigt vanligt att husföretag gjorde på detta sätt, muntliga överrenskommelse men när det väl kommer till kritan sedan så står ord mot ord och då blir det värre om du inte det på pappret.

Lycka till

5. L
    Medlem · 83 inlägg

legolas

Medlem

För oss kostade det 10000 kr att ta fram denna ritning, och om man ville dra sig ur var det " bara " dessa pengar man skulle förlora.

6. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

"dra sig ur"??? Med tanke på din görcoola bild DAN-SVE så verkar du ha fullt upp.... ;)

7. L
    Medlem · 83 inlägg

legolas

Medlem

det kan ju bli dyrt om man drar sig ur för mycket ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.