Byggahus.se

Köparens ord

1. S
    Medlem · 80 inlägg

Sven2

Medlem
    För några månader sedan plöjde jag igenom ett antal lagar och avtalstexter i samband med ett entreprenaduppdrag. Jag minns tydligt en lydelse som innebär att om köparens och säljarens uppfattning om leveransen går isär och säljaren inte kan styrka vad som har överenskommits, skall köparens ord gälla.

Känner någon till detta?

2. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem
  3. H
    Moderator · Stockholm · 43 004 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Köparens ord

Fast det måste väl finnas någon "nivå" på bevisning även från köparen.

Antag att jag letar upp en byggare jag skulle vilja anlita för att bygga mitt hus.

Sedan utan att överhuvudtaget ha avtalat något med honom, så hävdar jag att han lovade ju att bygga mitt 400 kvm hus för 1 miljon och färdigt i Oktober, nu börjar ju Oktober närma sig, var är mitt hus? Lite mycket begärt att byggaren skall ha bevisbördan att bevisa att han aldrig lovat detta, ännu mindre någonsin hört talas om mig.

4. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Såhär står det i lagtexten [Konsumenttjänstlag (1985:716)]:

Är väl "omständigheterna i övrigt" som kan bli räddningen för byggaren i ditt exempel. Tror inte lagen tillämpats vid en rättslig prövning än.

5. S
    Medlem · 80 inlägg

Sven2

Medlem

Inledningsvis i Konsumenttjänstlagen anges följande definition av "småhusentreprenader". Skulle man kunna hävda att t ex installation av en bergvärmeanläggning är att betrakta som uppförande eller en tillbyggnad? ???

I 51-61 §§ finns särskilda bestämmelser om tjänster som avser uppförande eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus (småhusentreprenader).

6. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

En installation av en bergvärmeanläggning, där värmepumpen, borrning och installation ingår är inte att betrakta som en småhusentreprenad.
    För sådant arbet gäller konsumenttjänstlagens allmänna regler.

Vill man träffa ett skriftligt avtal i ett sådant här fall kan man lämpligen använda det RO-formuär (RO som i reparation och ombyggnad) som finns på konsumentverkets hemsida. Till detta finns Allmänna bestämmelser som kompletterar konsumenttjänstlagen.

Det vanligaste torde dock vara att beställaren får en skriftlig detaljerad offert från entreprenören som accepteras. Då gäller som sagt konsumenttjänstlagens allmänna regler (§§ 1- 50).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.